-
Data: 2013-04-25 19:55:19
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-04-24 18:35, Vax pisze:
> W dniu 2013-04-23 14:56, bartekltg pisze:
>> Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
>> albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
>> Uda się, jeśli droga jest prędkość graniczna jest mniejsza
>> niż sqrt (a*droga)
>
> Dopiero teraz sobie zerknąłem, a tu coś ciekawego :)
> Pierwsze moje spostrzeżenie:
> mamy do czynienia z "dyskretnymi krokami/ramkami" co jeżeli dobrze
> rozumiem, oznacza jakieś taktowanie.
> Założyłem, że w każdym takcie możemy przesłać sterownikowi wartość
> przyspieszenia (lub opóźnienia) co nie wynika jednoznacznie z pobieżnego
> opisu zadania ;)
Cały problem u fira pojawia się przez to, że chce on jednocześnie
zadać jednoznaczny ruch wieżyczki, oraz sterować prędkością
i puszczać swojego eulera.
To jest podejście bez sensu. Albo budujemy prawdziwy sterownik
do wieżyczki, który pobiera pozycje (a nawet prędkość) celu
i wysyła sygnał do sterowania 'silnikiem' (wszytko jedno, czy
to będzie prędkością, czy np mocą) a cześć programu odpowiedzialna
za fizykę to symuluje,
...albo zadajemy ruch na sztywno, wtedy nie ma sensu pytać się
o prędkość w danym momencie, jeszcze uwzględniając poprawkę na
niezbyt dokłądną symulację.
Mamy pozycję (kąt) w funkcji czasu i z niego korzystamy, tyle.
W każdej 'ramce symulacji' ustawiamy wczsniej analitycznie
policzoną pozycję - jesteśmy dokładniejsi, zrobiliśmy to prościej,
do tego spowoduje to mniejsze obciążenie dla komputera.
> I tu pojawią się przypadki gdy bez osiągania prędkości maksymalnej
> trzeba będzie rozstrzygnąć, czy mniej ramek wygeneruje trapez czy trójkąt.
Tak, ale rozróżnienie jest nietrudne.
Jeśli droga to S, a -przyszpieszenie, v - predkość maksymalna,
to prędkość v osiagniemy po czasie wynikającym z v=a*t,
przebywając wtedy drogę s = 0.5 at^2
s = 0.5 v^2/a
Jeśli ta droga jest większa niż połowa trasy:
0.5 v^2/a > S/2
to nie rozpędzimy się do końca. Połowę czasu/drogi się rozpędzamy,
połowę hamujemy.
Najwygodniej policzyć sobie charakterystyczne momenty,
jak zmiana przyszpieszenia, a pomiedzy nimi ruch jest albo
jednostajnie przyszpieszony/opozniony, albo jednostajny.
czyli mamy funkcje kwadratową lub liniową, + 2ify w każdej ramce.
NO, chyba, ze zbudujemy prawdziwy sterownik i fizykę.
> Np. dla przyspieszenia 2 stopnie na takt obrót o 3 stopnie można
> zrealizować w czterech taktach (trójkąt) lub tylko trzech taktach (trapez):
> 1. rozpędzanie 0 - 1.5 -> pokonany dystans 0.75
> 2. ruch jednostajny 1.5 -> pokonany dystans 1.5
> 3. hamowanie 1.5 - 0 -> pokonany dystans 0.75
> W dwóch się nie da, maksymalne rozpędzenie i hamowanie po jednym takcie
> da tylko 2 stopnie.
>
> Analogicznie dla tegoż przyspieszenia obrót o 7 stopni wymaga minimum 4
> kroków i owe 4 kroki realizujemy przebiegiem trójkątnym, "trapezowanie"
> wymagałoby minimum 5 kroków.
Nie przejmowałbym się tą dyskretyzacją, patrz pierwsze uwago.
To, czy mamy trapez powinno wynikać wyłącznie z tego, czy osiągnelismy
predkość maksymalną
>
> Celowo pomijam tu fikuśne łamane typu "trójkąt na trapezie", gdyż można
> dobrać przyspieszenie pośrednie, by uzyskać trójkąt o tym samym polu.
Da się udowodnić, że optymalne czasowo sterowanie będzie trapezem,
albo trójkątem, zaleznie od tego, czy uzyskamy maksymalną prędkość.
> Natomiast "intuicyjne" podejście do tematu nakazuje się rozpędzać "ile
> fabryka dała" kontrolując jedynie "czy dam radę się zatrzymać" i
> dopiero, gdy dalsze rozpędzanie (bądź utrzymywanie maksymalnej
> prędkości) grozi przestrzeleniem mety, rozpocząć kalkulację jak
> rozplanować hamowanie by utrafić w punkt w ostatnim takcie.
>
> Dodatkowym "smaczkiem" jest ogranicznik prędkości maksymalnej nie będący
> wielokrotnością przyspieszenia, więc mamy sytuację niesymetryczną, gdzie
> prędkość wzrasta liniowo 0,3,6,9,10 za to maleje w sposób: 10,7,4,1,0
> (zakładając hamowanie z maksymalnej, co nie musi być regułą) - cały czas
> pamiętamy o taktowaniu.
To nie jest problem dyskretny. Na razie wszytko jest liczbami
rzeczywistymi, wyliczamy na kartce odpowiedź, a potem implementujemy
double pozycja_wiezyczki(t); //zwróc uwagę na typ:)
> Zabawy miałem na co najmniej 3 kwadranse - dziękuję za łamigłówkę :)
:-)
> Nie wiem tylko, czy "optymalizacja" bierze pod uwagę na to, w którym
> momencie taktu nastąpi wyhamowanie do zera i czy w takim przypadku
> (wcześniej niż koniec taktu) sterownik zatrzyma mechanizm, czy np.
> rozpocznie obrót w przeciwnym kierunku, ale to już niuanse ;)
pzdr
bartekltg
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
Najnowsze wątki
- 2025-01-27 OT musk
- 2025-01-27 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-27 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-27 Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- 2025-01-27 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2025-01-27 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-27 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-27 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-27 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-27 Kraków => iOS Developer (Swift experience) <=