-
1. Data: 2013-07-21 15:21:02
Temat: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: BartekK <s...@d...org>
Oglądając różne wykresy z różnych hamowni (podwoziowych) widać
uwzględniany parametr P-strat "moc strat" - na przykładowym wykresie
zielony:
http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.
jpg
Jak się domyślam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega
na pomiarze mocy oddawanej na kołach, a żeby przeliczyć to na moc
oddawaną przez silnik - wprowadza się ten parametr "P-straty", który
powinien uwzględniać opory toczenia kół, mostu, skrzyni itd, - tak by po
jego dodaniu dojść do mocy "na wale".
To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniają
się opory np w skrzyni (skoro to samo przełożenie, te same obroty), czy
na kołach (ta sama średnica opon, te same opony, itd)?
(pomijając kwestie prawdziwych dragsterów o tysiącach KM, gdzie wraz z
mocą i obrotami znacznie zmienia się geometria opon).
Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijając
możliwość "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osiągnąć oczekiwaną
moc), to można by go mierzyć np "na luzie" kręcąc kołami + skrzynią
zewnętrznym silnikiem elektrycznym, i mierząc pobór mocy w zależności od
obrotów tego silnika, ale to powinno mieć kiepską dokładność, zwłaszcza
przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli też opory)
zależą od obrotów silnika (bo z niego napędzany jest obieg oleju), a nie
kół.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
2. Data: 2013-07-21 19:18:31
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: tá´Ź
BartekK wrote:
> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?
On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.
--
ss??q s? ??u??ou??
-
3. Data: 2013-07-21 19:20:39
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: tá´Ź
BartekK wrote:
> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?
On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.
> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto hamuje silnikiem po właściwym
pomiarze.
--
ss??q s? ??u??ou??
-
4. Data: 2013-07-21 19:22:03
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: tá´Ź
BartekK wrote:
> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?
On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.
> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
pomiarze.
--
ss??q s? ??u??ou??
-
5. Data: 2013-07-21 20:10:28
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: k...@g...com
W dniu niedziela, 21 lipca 2013 15:21:02 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
> Oglądając różne wykresy z różnych hamowni (podwoziowych) widać
>
> uwzględniany parametr P-strat "moc strat" - na przykładowym wykresie
>
> zielony:
>
> http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.
jpg
>
>
>
> Jak się domyślam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega
>
> na pomiarze mocy oddawanej na kołach, a żeby przeliczyć to na moc
>
> oddawaną przez silnik - wprowadza się ten parametr "P-straty", który
>
> powinien uwzględniać opory toczenia kół, mostu, skrzyni itd, - tak by po
>
> jego dodaniu dojść do mocy "na wale".
>
>
>
> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
>
> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
>
> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniają
>
> się opory np w skrzyni (skoro to samo przełożenie, te same obroty), czy
>
> na kołach (ta sama średnica opon, te same opony, itd)?
>
> (pomijając kwestie prawdziwych dragsterów o tysiącach KM, gdzie wraz z
>
> mocą i obrotami znacznie zmienia się geometria opon).
>
>
>
> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijając
>
> możliwość "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osiągnąć oczekiwaną
>
> moc), to można by go mierzyć np "na luzie" kręcąc kołami + skrzynią
>
> zewnętrznym silnikiem elektrycznym, i mierząc pobór mocy w zależności od
>
> obrotów tego silnika, ale to powinno mieć kiepską dokładność, zwłaszcza
>
> przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli też opory)
>
> zależą od obrotów silnika (bo z niego napędzany jest obieg oleju), a nie
>
> kół.
>
>
>
> --
>
> | Bartłomiej Kuźniewski
>
> | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
>
> | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddający na wale 200 koni.
a) 15 litrów.
b) 60 litrów
c) 100 litrów.
-
6. Data: 2013-07-21 20:45:21
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2013-07-21 19:22, t? pisze:
> BartekK wrote:
>
>> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
>> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
>> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?
>
> On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
> analizowanie go nie ma większego sensu.
>
>> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
>
> Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
> pomiarze.
>
Fuck nie spodziewałem się że jeszcze kiedykolwiek zobaczę jakiś
merytoryczny post z "Twojej klwiatury"
--
Pozdrawiam
Lewis
-
7. Data: 2013-07-21 22:13:50
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: tá´Ź
Lewis wrote:
> Fuck nie spodziewałem się że jeszcze kiedykolwiek zobaczę jakiś
> merytoryczny post z "Twojej klwiatury"
Jestem dzisiaj w wyjątkowo dobrym humorze, a to dlatego, że zastąpiłem w
moim Polonezie Trucku Royu płyn hamulcowy moczem wyżła, a siła hamowania
spadła bardzo nieznacznie. W ten prosty sposób zaoszczędziłem 20 zł. I
jak tu się nie cieszyć?
--
ss??q s? ??u??ou??
-
8. Data: 2013-07-22 01:41:57
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-07-21 19:22, t? pisze:
>> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
>> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
>> parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?
>
> On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
> analizowanie go nie ma większego sensu.
Ale przeważnie, cokolwiek by nie było robione w aucie - na drugim
(po-tuningowym) wykresie jest on wyższy.
Ale tak sobie myślę, czy przypadkiem nie jest tutaj tak, że ktoś (by
uzyskać wykresy potwierdzające fikcyjny wzrost mocy) kliknie w
konfiguracji/ustawieniach hamowni jakiś parametr (zmieniający np
tarcie/temperaturę czy cośtam), i dzięki temu "wszystkie wykresy idą w
górę" - i ten nieszczęsny Pstraty też (choć nie powinien), ujawniając
właśnie tą modyfikację?
>> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
> Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
> pomiarze.
Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (napędzając go bezwładnościowo
z rolek hamowni)? Trochę kiepsko i niedokładnie, bo wirujące częsci
napędu - też mają swoją energię do wytracenia, a nie tylko rolki z
zewnątrz (zwłaszcza że różne konstrukcje zupełnie dziwnie zachowują się
przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat
mocy przy rozpędzaniu), to już pomiar "na luzie" oporów toczenia skrzyni
wydaje mi się sensowniejszy.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
9. Data: 2013-07-22 16:31:40
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Sun, 21 Jul 2013 15:21:02 +0200, BartekK napisał(a):
> To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
> hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
> parametr się zmienia.
To jest dziwne - u mnie przy różnych kombinacjach przy silniku wykres mocy
oczywiście się zmieniał, ale strat nie.
No chyba że mówisz o różnicach rzędu błędu pomiarowego.
> Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
Po wykonaniu właściwego pomiaru, mierzy czas hamowania rolek.
Wydaje mi się że jest wtedy wciśnięte sprzęgło.
W stosunku do czasu hamowania samych rolek wyznacza się ten parametr.
Potem dodaje się go do mocy zmierzonej na rolkach i daje to niby moc na
wale korbowym.
-
10. Data: 2013-07-23 01:08:47
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Od: tá´Ź
BartekK wrote:
> Ale przeważnie, cokolwiek by nie było robione w aucie - na drugim
> (po-tuningowym) wykresie jest on wyższy. Ale tak sobie myślę, czy
> przypadkiem nie jest tutaj tak, że ktoś (by uzyskać wykresy
> potwierdzające fikcyjny wzrost mocy) kliknie w konfiguracji/ustawieniach
> hamowni jakiś parametr (zmieniający np tarcie/temperaturę czy cośtam), i
> dzięki temu "wszystkie wykresy idą w górę" - i ten nieszczęsny Pstraty
> też (choć nie powinien), ujawniając właśnie tą modyfikację?
Jeśli przypną mocniej, to opory wyjdą wyższe, ale moc na kołach niższa,
moc na silniku taka sama.
Wielu nieuczciwych tunerów stosuje natomiast taki trick, że hamują auto
przed tuningiem z włączoną klimą, a potem ją wyłączają -- to doda kilka
KM, a i na wykresie strat może być pewnie widoczne. Zresztą da się
oszukać na wiele sposobów, więc trzeba jechać po prostu do sprawdzonego
tunera, choćby dlatego, że słabo zrobiony program może Ci z czasem zepsuć
auto.
> Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (napędzając go bezwładnościowo
> z rolek hamowni)?
Zdaje się, że to jest na luzie czy tam z wciśniętym sprzęgłem.
> Trochę kiepsko i niedokładnie, bo wirujące częsci
> napędu - też mają swoją energię do wytracenia, a nie tylko rolki z
> zewnątrz (zwłaszcza że różne konstrukcje zupełnie dziwnie zachowują się
> przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat
> mocy przy rozpędzaniu), to już pomiar "na luzie" oporów toczenia skrzyni
> wydaje mi się sensowniejszy.
To nie ma wielkiego znaczenia, bo opory jako takie nikogo specjalnie nie
interesują. Typowa hamownia mierzy zasadniczo moc na kołach, potem
straty, potem dodaje jedno do drugiego no i z tego wszystkiego wylicza
tez moment. Więc błąd pomiaru strat znosi się z błędem pomiaru mocy.
--
ss??q s? ??u??ou??