    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Mon, 20 Nov 2017 17:55:45 +0100

    W dniu 2017-11-20 o 16:20, Mario pisze:

    > To tak jak w Kicadzie. Też generuje wszystkie pliki gerbera za jednym
    > kliknięciem. I t6ez można trochę konfigurować. Np które warstwy
    > eksportować ,czy dołącza obrys płytki do wszystkich warstw, czy w
    > opisowej dawać desygnatory, wartosci elementów, teksty ukryte. No i
    > wybór czy eksportujesz do Gerbera, dxf,ps, svg, czy HPGL.

    Uważam, ze tylko takie podejście ma sens. To co Piotr opisał, że ma w
    Protelu, to moim zdaniem katastrofa.

    > Dlatego nie ma większego sensu mergowanie dowolnych warstw.
    > ścieżek, która do niczego sie nie nadaje.

    I tu się mylisz :-D Eksportowanie to nie tylko gerbery i maszyny. Ja
    jako ja też tam występuję :-)

    Oczywiste jest, że nie połączysz ścieżek z 2 czy 16 warstw w jednym
    pliku ze względów praktycznych przy generowaniu pliku dla maszyny.
    Choć... (tu może nieco się wycofam z poprzedniej wypowiedzi) potrafię
    wyobrazić sobie zastosowanie do tego również (opcjonalne komponenty).
    Ale mimo to ja to czasem robię gdy chcę wyeksportować bitmapę
    ułatwiającą diagnostykę prototypu i daję np. górę czerwoną a dół
    niebieski z pominięciem wypełnionych obszarów (same ścieżki) na jednym
    wydruku plus obrysy i ID elementów i to w powiększeniu np. x4 bo tak
    lubię. Mało tego: czasem odwracam jedną z warstw lustrzanie bo lubię
    mieć rozrysowaną płytkę patrząc od spodu.

    Pytanie więc: po co zabraniać miksowania warstw, które pozornie powinny
    być rozdzielone? Może się znaleźć ktoś, komu to się przyda. Sam widzisz
    - w poprzednim wątku uznałem miksowanie warstw w gerberze za
    nieprzydatne, a jednak wpadłem na pomysł iż jednak może to być
    przydatne. Trudno aby autor aplikacji w imię sztucznego blokowania
    funkcjonalności wymyślał wszelkie takie niuanse.

    Uważam, że musi być zawsze dozwolone miksowanie wszystkiego ze
    wszystkim. To użytkownik programu powinien decydować co jest dla niego
    przydatne a co nie.

    Mało tego. W Eagle poza powiedzmy 30ma standardowymi warstwami możesz
    tworzyć swoje własne do różnych celów. Aplikacja nie wie po co Ci one. Z
    tego względu również nie powinno się w aplikacji stwarzać ograniczeń na
    łączenie ich przy eksporcie.

    > Napisałeś: "Ja zrozumiałem, że kolega JS ma jeden plik dla wszystkich
    > warstw"
    > Nie wiem jak w Eagle,

    Od razu zaspokoję Twoją ciekawość: to jest dużo bardziej rozbudowane niż
    sądzisz :-) Obrysy elementów, ich wartości oraz deskryptory są na
    różnych warstwach. Pozornie wychodzi na to, że jest ich 3. Ale tak jest
    tylko w bibliotece elementów. Gdy element przenoszę góra/spód PCB, to
    wszystkie te składowe komponentu zmieniają swoje warstwy. Np. dla
    deskryptorów mamy 2 warstwy:

    tNames
    bName

    dla wartości:

    tValues
    bValues

    itd.

    Jak się uprę lub mam taką potrzebę, to mogę również spowodować aby opis
    jakiegoś spodniego elementu wylądował na górnej warstwie.

    Eksportując gerbery/cokolwiek mogę wtedy łatwo decydować

    > ale na przykład w  Kicad obrysy, desygnatory i
    > wartości elementu są na jednej warstwie. Można jednak przy tworzeniu
    > gerberów zaznaczyć czy opisy lub wartości lub ukryte teksty mają być
    > rysowane na Silk razem z obrysami. Tak więc filozoficzna kwestia jednego
    > pliku dla wszystkich warstw wywołana jest twoim tekstem, a nie czyimś
    > brakiem zrozumienia co to są warstwy w CADzie :)

    Trochę to zakręcone, co napisałeś. Nie załapałem o co chodzi, ale
    zgadzam się :-D

    > Nie w każdym programie jest to możliwe, co wyjaśniłem powyżej.

    Rozmawiamy o miksowaniu opisów etc ze ścieżkami. Czy w tym kontekście
    nie w każdym programie można wygenerować w gerberze same ścieżki bez
    opisów?????? Nie da się wygenerować oddzielnego pliku tylko ze ścieżkami
    i oddzielnego tylko z całą resztą: tekstami, znaczkami, wartościami oraz
    obrysami??? Potem JS lub inny operator ma sobie dłubać w takim pliku i
    decydować, która kreska to fragment ścieżki, a która to fragment literki????

    Wiesz... jeśli to dobrze zrozumiałem, to szczerze mówiąc usunąłbym taki
    program z dysku. Jednakże nie chce mi się wierzyć, że ktoś oprogramował
    coś takiego. Również nie chce mi się wierzyć, że nawet w prostych
    programach do projektowania PCB koniecznie trzeba miksować ścieżki z
    napisami bo inaczej się nie da.

    > Kicadzie byłaby co najwyżej możliwość wygenerowania warstwy Silk ze
    > wszystkimi obiektami (czyli obrysy plus teksty) lub tylko z obrysami.
    > Nie da się wydrukować z tekstami ale bez obrysów.

    To jest mało istotne bo rysuneczki na PCB nie wpłyną na jej elektrykę
    więc pomińmy to. Ale jeśli jakąś literkę wytrawisz/wyfrezujesz zamiast
    nadrukować, bo grzebiąc w grochu z kapustą przeoczyłeś wykasowanie jej z
    pliku gerbera, to już robi różnicę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek