eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodywodorRe: wodor
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed7.news.xs4all.nl!news.uzoreto.
    com!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-
    exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTE
    D!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: wodor
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <614d9531$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <sikjp8$ndb$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    Date: Sat, 25 Sep 2021 08:21:43 +0200
    Message-ID: <qlp58pqe0j26.1f7gao0tb6ufx$.dlg@40tude.net>
    Lines: 42
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.121.40
    X-Trace: 1632550904 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 553 83.30.121.40:57424
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2697727
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 24 Sep 2021 15:28:07 +0200, viktorius wrote:
    > W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
    >> Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
    >> trakcyjnymi o mocy 4x180kW.
    >> Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero
    >> emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa
    >> ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW
    >> jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej
    >> wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego.
    >> Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
    >> Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."
    >>
    > Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
    > konstrukcji.

    No wiesz - pudlo moze zostac.
    Silniki przydalby sie inne, bo pewnie byly szczotkowe DC, i falowniki.

    > Fablok zrobił tego tysiące gdzieś pół wieku temu, widocznie to jest
    > kolejna _głęboka_ modernizacja, tym razem z innym generatorem prądu (na
    > wodór), zamiast diesla.
    > Gdzie tu innowacja, że blachy zrobili kaciaste??

    ogniwo paliwowe zamiast diesla, to chyba wystarczajaca modernizacja?

    A modernizacji bylo duzo
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok_6D

    w tym praca akumulatorowa.

    > Z drugiej strony, potencjał sprzedażowy znaczny, bo SM42 nadal na
    > bocznicach króluje jako lokomotywa manewrowa, a jej czas życia pewnie
    > dobiega końca, wymaga naprawy głównej. A od czegoś trzeba zacząć
    > wchodząc w rynek zasilania wodorem. Ewolucja zamiast rewolucji.

    Z drugiej strony ... nowe silniki powinny byc coraz tansze :-)

    Ale jak tak patrze na niektore filmiki ze startu lokomotyw
    ... powinni tego zabronic
    https://www.youtube.com/watch?v=Rbn1q0PfloE

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: