  • 1. Data: 2021-09-24 11:06:54
    Temat: wodor
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://gazetawroclawska.pl/kolejowa-premiera-roku-p
    esa-pokazala-pierwsza-w-polsce-lokomotywe-wodorowa-o
    to-nowa-gama-wideo-i-zdjecia/ar/c3-15814098

    "Pesa pokazała pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową.

    Jesteśmy drugim krajem na świecie, który ma lokomotywę wodorową -
    powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas
    Międzynarodowych Targów Kolejowych "TRAKO" 2021 w Gdańsku, gdzie 21
    września miała miejsce premiera nowego, wodorowego pojazu Pesy.

    Zaprezentowana podczas "TRAKO" lokomotywa wodorowa Gama to efekt
    współpracy PKP SA, PKN Orlen i Pesy. Dotąd taki pojazd wyprodukowali
    tylko Chińczycy.

    Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
    trakcyjnymi o mocy 4x180kW.
    Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero
    emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa
    ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW
    jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej
    wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego.
    Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
    Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."

    Troche mi sie rachunki nie zgadzaja, ale co tam.

    A dzis w nocy polskie wiatraki dawaly ponoc rekordowe 6GW pradu.

    Az musze sprawdzic, jak sobie elekrownie radzily ...

    J.

  • 2. Data: 2021-09-24 11:29:41
    Temat: Re: wodor
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2021 11:06, J.F. wrote:
    > Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."

    A gdzie się ją tankuje i czym? Z ciekawości chciałbym wiedzieć, jak ten
    wodór (płynny jak rozmuem) przechowują i tankują.

  • 3. Data: 2021-09-24 11:34:46
    Od: scobowski <s...@t...pl>

    Podzielisz się linkami do tych gigawatów z wiatraków? Ciekaw jestem
    statystyk.

  • 4. Data: 2021-09-24 11:40:20
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > A dzis w nocy polskie wiatraki dawaly ponoc rekordowe 6GW pradu.
    >
    > Az musze sprawdzic, jak sobie elekrownie radzily ...

    Ja jestem ciekaw przeprowadzonych (?) testów zderzeniowych tego
    ustrojstwa...
    T.

  • 5. Data: 2021-09-24 12:31:02
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.09.2021 o 11:06, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Zaprezentowana podczas "TRAKO" lokomotywa wodorowa Gama to efekt
    > współpracy PKP SA, PKN Orlen i Pesy. Dotąd taki pojazd wyprodukowali

    Ale, że lokomotywa a nie cały pociąg, tak?

    Bo Alstom działający w Polsce już kawałek czasu temu przedstawiał
    wodorowy pociąg Coradia iLint.

  • 6. Data: 2021-09-24 15:28:07
    Od: viktorius <v...@i...pl>

> [...]

    > Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
    > Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."

    Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
    konstrukcji.
    Fablok zrobił tego tysiące gdzieś pół wieku temu, widocznie to jest
    kolejna _głęboka_ modernizacja, tym razem z innym generatorem prądu (na
    wodór), zamiast diesla.
    Gdzie tu innowacja, że blachy zrobili kaciaste??

    Z drugiej strony, potencjał sprzedażowy znaczny, bo SM42 nadal na
    bocznicach króluje jako lokomotywa manewrowa, a jej czas życia pewnie
    dobiega końca, wymaga naprawy głównej. A od czegoś trzeba zacząć
    wchodząc w rynek zasilania wodorem. Ewolucja zamiast rewolucji.

    --
    viktorius

  • 7. Data: 2021-09-24 16:15:07
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-09-24 o 15:28, viktorius pisze:

> [...]
    > dobiega końca, wymaga naprawy głównej. A od czegoś trzeba zacząć
    > wchodząc w rynek zasilania wodorem. Ewolucja zamiast rewolucji.

    Sama rama i kabina nie musi być modernizowana, bo to proste jak budowa
    cepa. Wózki pewnie są nowe i napęd. Może nawet maszyniście wstawili nowy
    fotel...
    Ps. młotki też wymyślili jakiś czas temu i nic nowego w tym temacie
    raczej nie pojawi... :-)
    T.

    No chyba że zrobią SM42 lewitującą... :-)

  • 8. Data: 2021-09-24 20:41:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.09.2021 o 16:15, T. pisze:

    > No chyba że zrobią SM42 lewitującą... :-)

    Tak glęboką modernizacją to tylko dla kibli...

    Wariant optymistyczny

    https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_hRfXZsxL3Y
    hfNJhRY5ToFXvajCVZe0vv.jpg

    Wariant realistyczny

    https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_hRfXZsxL3Y
    hfNJhRY5ToFXvajCVZe0vv.jpg

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2021-09-24 20:58:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]

    > Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
    > Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokwomotywy."
    I ten wodór chyba w taczkach bedą wozili z Niemiec :) u nas nie wodoru o
    wymaganej
    czystości dla ogniwa paliwowego.
    Więc skończy sie jak zwykle tylko na pokazaniu prototypu,podobnie jak z
    autem elektrycznym.

    > Troche mi sie rachunki nie zgadzaja, ale co tam.
    >
    > A dzis w nocy polskie wiatraki dawaly ponoc rekordowe 6GW pradu.

    zgadza się, nawet od wczoraj.

    > Az musze sprawdzic, jak sobie elekrownie radzily ...
    Eksportowaliśmy w porywach 2GW mocy.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2021-09-25 07:49:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Sep 2021 20:58:07 +0200, Janusz wrote:
    esa-pokazala-pierwsza-w-polsce-lokomotywe-wodorowa-o
    to-nowa-gama-wideo-i-zdjecia/ar/c3-15814098

    > I ten wodór chyba w taczkach bedą wozili z Niemiec :)

    Pociagami :-)

    > u nas nie wodoru o wymaganej
    > czystości dla ogniwa paliwowego.

    To Orlen zrobi :-)

    > Więc skończy sie jak zwykle tylko na pokazaniu prototypu,podobnie jak z
    > autem elektrycznym.

    No wiesz - Orlen zainteresowany, Polsat zainteresowany, Toyota
    zainteresowana ...

    > zgadza się, nawet od wczoraj.

    > Eksportowaliśmy w porywach 2GW mocy.

    Co sie nam i wczesniej zdarzalo.
    Wlasciwie rzeklbym, ze to to calkiem normalne.

    patrze w dane .. eksportowalimsy jakby nawet mniej niz zwykle ... u
    sasiadow tez wialo? :-)

    Wyglada na to, ze "wygasilismy" polowe elektrowni.

    Ktos odszuka ceny gieldowe ?

    No i przydalyby sie elektrolizery lub baterie, ktore potrafilby taki
    dar zagospodarowac.

    J.