  • 11. Data: 2013-03-10 15:50:06
    Temat: Re: wiertarka do PCB
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 09.03.2013 21:22, b...@k...math.uni.lodz.pl wrote:
    > Mam zamiar kupić sobie coś do wiercenia otworków na nóżki THT.
    > Zastanawiam się nad takim maleństwem:
    > http://allegro.pl/vth2-mini-wiertarka-szlifierka-fre
    zarka-modelarska-i3057844670.html

    > Używaliście czegoś podobnego?

    Miałem dokładnie taką, tylko pod inną marką zapakowaną. Z całego pudła
    zostało mi kilka frezów 'diamentowych' i uchwyt do tarczy. Kupiłem sobie
    proxxona i jestem zadowolony - chociaż do "poważnych" prac to za mało to
    do obrabiania drobiazgów czy wiercenia jest w sam raz. Ponieważ jest
    sporo lżejszy i cieńszy od dremela to pracuje się wygodniej.

    Główna wada proxxona to cena - urządzenie+zasilacz (ale zasilacz można
    zrobić z transformatora i mostka prostowniczego).

    Michoo

  • 12. Data: 2013-03-10 16:15:30
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-10 15:50, Michoo pisze:

    > Główna wada proxxona to cena - urządzenie+zasilacz (ale zasilacz można
    > zrobić z transformatora i mostka prostowniczego).

    Można dołożyć parę groszy do FBS 240/E i odpada zabawa z zasilaczem.
    Swoją drogą, jak ktoś zamierza jeszcze dziergać PCB do przewlekanych,
    to wciąż FSB 240 i stojak MB 140 jest dobrym rozwiązaniem (i w miarę
    tanim - ok. pięć stów za całość).

    --
    rry

  • 13. Data: 2013-03-10 16:43:33
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 10 Mar 2013 12:05:19 +0100, BartekK napisał(a):

    > Ale to ma trzpień 3 (3.15?)mm więc pojawia się problem futerkowy przy
    > małych wiertarkach, i jest mega-delikatne i pęka przy wpadnięciu
    > wiertarki w oscylacje albo przy przekrzywieniu podczas wiercenia,
    > zupełnie nie wyobrażam sobie wiercenia tym "z ręki" wiertareczką tego
    > typu. Choćby słaba ale wiertarka z dobrze łożyskowaną osią i brakiem
    > bicia, wsadzona w statyw z tme

    Nie jest tak źle, takimi wiertłami widiowymi dawało się z ręki nawet
    kilkadziesiąt otworów wywiercić. Problemem jest tylko dostępność takich
    wierteł - czy ktoś poza TME ma je w rozsądnej cenie? Rockykon na
    Allegro się chyba już tym nie zajmuje.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 14. Data: 2013-03-10 16:50:37
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "RR" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Swoją drogą, jak ktoś zamierza jeszcze dziergać PCB do przewlekanych,
    > to wciąż FSB 240 i stojak MB 140 jest dobrym rozwiązaniem (i w miarę

    Też mam FSB 240 i były to najrozsądniej wydane pieniądze.
    Uczciwy uchwyt wiertarski, regulowane obroty i moc 100W.
    Po założeniu dokupionej za 1 zł tarczki dało się zrobić prostokatne otwory
    w duralu 3 mm.

  • 15. Data: 2013-03-10 19:01:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A co to za płytki wiercicie panowie? Dwustronne bez metalizacji otworów?

    No ja to prototypy, czyli albo jednostronne albo dwustronne, bez
    metalizacji oczywiście.

  • 16. Data: 2013-03-10 20:47:32
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    BartekK wrote:

> [...]
    http://www.spikenzielabs.com/Catalog/images/medium/L
    absImages/PCBDRILL68_MED.jpg
    > Ale to ma trzpień 3 (3.15?)mm więc pojawia się problem futerkowy przy
    > małych wiertarkach, i jest mega-delikatne i pęka przy wpadnięciu

    To jest bardzo popularna średnica w narzędziach do precyzyjnej roboty i
    prawie wszystkie małe wiertarki mają uchwyty do takich wierteł. Mi łatwiej
    było poradzić sobie z zamontowaniem wiertła z trzpieniem 3.2mm (1/8 cala)
    niż z trzpieniem o średnicy równej średnicy wiertła. Często też te małe
    uchwyty są niedokładnie wykonane i nie da się prosto osadzić narzędzia.

> [...]
    > zupełnie nie wyobrażam sobie wiercenia tym "z ręki" wiertareczką tego
    > typu. Choćby słaba ale wiertarka z dobrze łożyskowaną osią i brakiem

    Brak bicia jest podstawą. Wiertarka a luzem na osi nadaje się tylko do
    śmietnika. Z ręki da się wiercić, ale trzeba uważać. Wierciłem ręcznie
    widią 0.35mm i jej nie połamałem. Za to udało mi się połamać widię 3.2mm
    w dobrej wiertarce na statywie, właśnie dlatego że poczułem się zbyt pewnie
    i przestałem się pilnować.

    > Pod warunkiem, że w statywie, a futerko nie ma bicia...

    Z wiertarki z bijącym futerkiem można zrobić masażer, bo do wiercenia płytek
    się nie nadaje. A statyw pomaga i jest wygodny, ale kilka otworów da się
    wywiercić z ręki.

    pzdr.
    j.

  • 17. Data: 2013-03-10 20:48:52
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    badworm wrote:

> [...]
    > kilkadziesiąt otworów wywiercić. Problemem jest tylko dostępność takich
    > wierteł - czy ktoś poza TME ma je w rozsądnej cenie? Rockykon na

    Na ebayu jest ile chcesz i w dowolnych średnicach.

    pzdr.
    j.