  • 11. Data: 2011-01-10 09:34:32
    Temat: Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:igdgmk$p0d$1@news.onet.pl...
    > W sytuacji gdyby to było zwykłe wejście o wysokiej impedancji to od
    > szumów przełączałoby się spontanicznie zwiększając pobór mocy procesora

    Nie tylko o przełączanie chodzi.
    Gdzieś, kiedyś, dawno widziałem wykres poboru prądu zwykłej bramki CMOS w
    funkcji napięcia na jej wejściu.
    Dla Uwe=0 Icc=0, dla Uwe=5V Icc=0, ale przy wzroście napięcia od 0 do 5 Icc
    najpierw narastało tak gdzieś do 3mA (chyba), a potem spadało do 0.
    Na wejściu procesora są podobne bufory. Wisząca (znaczy nie podwieszona)
    noga może skutkować poborem prądu przez bufor wejściowy tylko tego jednego
    pinu rzędu 0.1-1mA. Pinów jest sporo. Jak do tego ktoś ustawi sobie
    PowerDown i będzie liczył, że procek pobiera np. 1uA (ATmega644P z
    wyłączonym watch-dogiem i brown- outem) to się może nieźle zdziwić.
    Nie wiem, czy wybudzenie zmianą stanu ustawia się dla pojedynczych pinów,
    czy całych portów (nie piszę programów), ale jeśli dla całych portów to taka
    wisząca noga (na porcie w którym inna ma wybudzać z Power Down) może
    skutkować częstym przechodzeniem w tryb aktywny, a to jest np. 10mA).
    P.G.

  • 12. Data: 2011-01-10 11:29:28
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jan 2011 10:34:32 +0100, Piotr Gałka

> [...]
    > Dla Uwe=0 Icc=0, dla Uwe=5V Icc=0, ale przy wzroście napięcia od 0 do 5
    > Icc najpierw narastało tak gdzieś do 3mA (chyba), a potem spadało do 0.

    Dla zainteresowanych link do noty aplikacyjnej na ten temat:
    http://focus.ti.com/lit/an/scba004c/scba004c.pdf
    Szczególnie rysunek 6 może podziałać na wyobraźnię.

    RobertP.

  • 13. Data: 2011-01-10 14:22:47
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Najprostszy przykład - przyciski - typowy przycisk pracuje w dwóch
    > stanach - przewodzi/nie przewodzi.
    > Jeżeli podepniesz taki przycisk do nóżki w wysokiej impedancji to po
    > wciśnięciu przycisku stan się zmieni,ale po puszczeniu zostanie taki sam,
    > bo ładunek nie ma jak przepłynąć.
    > Jeżeli ustawisz pin z podciągnięciem do VCC i połączysz przyciskiem do
    > masy to gdy przycisk przewodzi to jest stabilne '0', a gdy nie przewodzi
    > stabilne '1'.
    > (Nie ma to nic wspólnego z eliminowaniem "drgania styków",)

    Dodajmy do tego, że takie wiszące w "powietrzu" linie działają jak
    antena zbierająca wszelkie śmieci.
    Raz mi się przypadkiem przy testach wycięła z kodu linia włączająca
    rezystory podciągające i zabawa była przednia. Np. przy taśmie z czterema
    liniami sygnałowymi od przycisków, po wciśnięciu jednego przycisku,
    kontroler wykrywał wciśnięcie przycisków także na liniach biegnących obok.
    Podsumowując zabawa była przednia i trochę trwało zanim znalazłem powód
    "cudów". Co ciekawe stan "wciśnięty" na tych bocznych liniach potrafił się
    utrzymywać dłużej niż na tej faktycznie wciśniętej.

  • 14. Data: 2011-01-10 18:01:42
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Dla Uwe=0 Icc=0, dla Uwe=5V Icc=0, ale przy wzroście napięcia od 0 do 5
    > Icc najpierw narastało tak gdzieś do 3mA (chyba), a potem spadało do 0.

    Zgadza się. Co gorsze jest to stan pełnej aktywności jako wzmacniacz
    liniowy - a stąd już krok tylko do wzbudzenia się takiego bufora...

    Oczywiście można tak zaprojektować parę komplementarną CMOS (dobierając
    parametry technologi) że dla nominalnego zasilania przebicie prądowe nie
    nastąpi - ale tak projektowane układy są zdecydowanie wolniejsze i
    rzadko się takie rozwiązanie stosuje. Natomiast robienie części układu
    normalnie a części bez przebicia prądowego to już w ogóle dodatkowe
    procesy technologiczne, dodatkowy koszt - nikt się w to nie bawi, nie warto.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2011-01-10 19:32:32
    Od: "Czesiek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich
    >
    > Zaczalem sie bawic programowaniem mikrokontrolerow i jestem w tym zupelnie
    > zielony(elektronika-cos tam mialem na studiach, ale to bylo wieki temu i
    > kiepsko wytlumaczone, programowanie-na tym sie znam, ale programowanie
    > wysokopoziomowe), wiec zaczalem sobie czytac jakies kursy i natrafilem na
    > takie okreslenie, ktore nie bardzo wiem co znaczy.

    Jak zaczynasz to poczytaj ten kurs, z tych co czytałem ten jest najlepiej
    napisany
    http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php?pid=4&cid=1

  • 16. Data: 2011-01-10 23:09:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-01-09 23:16, Mateusz Klatecki pisze:

    > Wyobraź sobie balonik na dworze w wietrzny dzień. Kiedy go
    > podniesiesz
    > w rękach do góry, jest logiczna jedynka, kiedy puścisz chciałbyś,
    > żeby
    > swobodnie opadł na ziemię - logiczne zero. Niestety kiedy go nie
    > trzymasz, działa na niego zakłócenie - wiatr. Nie wiesz, jak wiatr
    [...]

    LOL - to tłumaczenie jakby wyjęte z książek Gardynika drukowanych na
    papierze z odzysku (w każdym razie tak wyglądały pierwsze wydania, gdy
    się w nie zaopatrywałem). :-D

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 17. Data: 2011-01-12 21:26:08
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 2011-01-09 23:50, Michoo wrote:
> [...]
    >
    > Jeżeli ustawisz pin z podciągnięciem do VCC i połączysz przyciskiem do
    > masy to gdy przycisk przewodzi to jest stabilne '0', a gdy nie przewodzi
    Wielkie dzieki. O takie tlumaczenie mi chodzilo, a szczegolami
    technicznymi/elektronicznymi zajme sie wtedy, kiedy bede chcial skladac
    cos samemu, a na obecna chwile, jestem zbyt zielony, zeby sie za to brac.

    > (Nie ma to nic wspólnego z eliminowaniem "drgania styków",)

    > Nie, nie tak. Tak ustawiasz jednocześnie pozostałe nóżki jako wyjścia w
    > silnym 0.
    A co to jest to silne zero? ciezko cos znalezc w necie, co jest latwo
    wytlumaczone.

    > //_BV(x) (1<<(x)) - jest na gcc
    >
    > DDRB &= ~_BV(0);
    > DDRB |= _BV(0);

    Bede musial o tym dokladniej poczytac, ale to pewnie dopiero w weekend.

  • 18. Data: 2011-01-12 21:32:16
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 2011-01-10 20:32, Czesiek wrote:
    > Użytkownik "Pawel"<ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości

    > Jak zaczynasz to poczytaj ten kurs, z tych co czytałem ten jest najlepiej
> [...]
    Z tego co widze po adresie, to jest wlasnie ten kurs z ktorego
    korzystam, ale on jest ciagle niedostepny, wiec podalem cache google.

  • 19. Data: 2011-01-12 21:47:46
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.01.2011 22:26, Pawel pisze:
    > On 2011-01-09 23:50, Michoo wrote:
    > Wielkie dzieki. O takie tlumaczenie mi chodzilo,
    Prosze bardzo.

    Ewentualne zwarcie jest w sumie tutaj mniejszym problemem, niż to, że tą
    metodą nie dasz rady ustawić 2 bitów jeden po drugim.

    > A co to jest to silne zero? ciezko cos znalezc w necie, co jest latwo
    > wytlumaczone.
    Silne 0 to zwarcie przez klucz do masy.
    We wcześniejszym przykładzie:
    procesor wystawia słabe 1
    przycisk 'wystawia' silne 0 albo wysoką impedancję

    Więcej tutaj:
    http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1164

    Michoo

  • 20. Data: 2011-01-27 22:10:01
    Temat: Odp: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    > LOL - to tłumaczenie jakby wyjęte z książek Gardynika drukowanych na
    > papierze z odzysku (w każdym razie tak wyglądały pierwsze wydania, gdy się
    > w nie zaopatrywałem). :-D

    Złe były ?
    Doskonale oddziaływały na wyobraźnię.
    Z nich zrozumiałem jak działa mikroprocesor, bo z naukowych nie mogłem pojąć
    o co w tym chodzi.
    Pisane na szmatławym papierze były tanie i dostępne dla dzieci