  • 1. Data: 2011-01-09 21:50:18
    Temat: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Witam wszystkich

    Zaczalem sie bawic programowaniem mikrokontrolerow i jestem w tym
    zupelnie zielony(elektronika-cos tam mialem na studiach, ale to bylo
    wieki temu i kiepsko wytlumaczone, programowanie-na tym sie znam, ale
    programowanie wysokopoziomowe), wiec zaczalem sobie czytac jakies kursy
    i natrafilem na takie okreslenie, ktore nie bardzo wiem co znaczy.

    Link do kursu:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache
    :G4HNycvYOsQJ:hobby.abxyz.bplaced.net/index.php%3Fpi
    d%3D4%26aid%3D2+http://hobby.abxyz.bplaced.net/index
    .php%3Fpid%3D4%26aid%3D2&cd=1&hl=pl&ct=clnk
    (nie podaje oryginalnego adresu do kursu, bo ostatnio serwer ma ciagle
    problemy)

    W kursie jest taki tekst(prawie na samym poczatku, tuz nad tabelka z
    naglowkiem "DDRx.n | PORTx.n | Px.n"):
    Dodatkowo, gdy linia jest wejściem i odpowiadający tej linii bit w
    rejestrze PORTx ma wartość 1, wtedy wyprowadzenie jest wewnętrznie
    podciągnięta do napięcia zasilania.

    Z tego co mi wiadomo, to jak nozka jest ustawiona jako wejscie, to
    "nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
    cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego
    zasilanie.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2011-01-09 21:54:47
    Temat: Odp: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > "nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
    > cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego

    http://www.google.pl/search?q=wej%C5%9Bcie+mikrokont
    rolera+podciagniete+do+zasilania&rls=com.microsoft:p
    l&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=0

    http://forum.mikrokontrolery.net/viewtopic.php?t=724

    "Pin portu skonfigurowany jako wejście jest "w stanie wysokiej impedancji".
    Dla uproszczenia można przyjąć, że jest on w stanie izolacji galwanicznej
    względem reszty układu. W takim przypadku nie możemy określić jakie napięcie
    na nim panuje (względem masy układu) czyli nie możemy stwierdzić, czy jego
    stan to zero logiczne, czy jedynka logiczna. Podsumowując - mikrokontroler
    będzie z takiego wejścia odczytywał przypadkowy stan logiczny w zależności
    od tego, z której strony wiatr zawieje ;-)
    Podciągnięcie wejścia to połączenie pinu z plusem zasilania układu przez
    rezystor o wartości kilku - kilkudziesięciu kiloomów. W ten sposób wymuszamy
    na wejściu stan jedynki logicznej i możemy bezbłędnie wykryć podane na
    wejście zero logiczne (w takim przypadku całe napięcie zasilania odłoży się
    na rezystorze podciągającym a jego dolny zacisk będzie na potencjale bliskim
    zeru) albo jedynkę logiczną (przez rezystor podciągający nie popłynie żaden
    prąd a jego dolny koniec - połączony z pinem mikrokontrolera - będzie miał
    potencjał bliski napięciu zasilania Vcc).
    Rezystor podciągający jest niezbędny, gdy układ zewnętrzny (z którego
    odczytujemy stan) ma wyjście typu otwarty kolektor lub otwarty dren, co
    działa jak styk przekaźnika, który potrafi "zawisnąć w powietrzu" lub
    zewrzeć się do masy. "

    itd.

  • 3. Data: 2011-01-09 21:57:44
    Temat: Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
> [...]
    > "nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
    > cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego

    Ma w momencie, gdy nic nie podłączysz. Nóżka jest połączona z zasilaniem
    przez rezystor. Jeśli więc nic do niej nie podłączysz to odczytasz 1. Możesz
    też z tego wyciągnąć wniosek, że rezystancja wyjściowa urządzenia
    zewnętrznego musi być mniejsza od tego rezystora. Najlepiej o rząd
    wielkości.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2011-01-09 21:59:27
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Pawel wrote:

> [...]
    > "nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
    > cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego

    Znaczy jak nogę do niczego nie podłączysz, to masz 1, jak czytasz. Jak
    podłączysz zewnętrzny sygnał, to nie potrzebujesz zewnętrznego podciągnięcia
    i możesz podłączyć OC do tego. Jak masz normalny sygnał logiczny, to
    ustawiasz 0 na odpowiedniej pozycji w PORTx i podciągania nie ma.

    Waldek

  • 5. Data: 2011-01-09 22:16:21
    Od: Mateusz Klatecki <m...@k...net>

    On 9 Sty, 22:50, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> wrote:
> [...]
    > "nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
    > cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego

    Wyobraź sobie balonik na dworze w wietrzny dzień. Kiedy go
    podniesiesz
    w rękach do góry, jest logiczna jedynka, kiedy puścisz chciałbyś,
    żeby
    swobodnie opadł na ziemię - logiczne zero. Niestety kiedy go nie
    trzymasz, działa na niego zakłócenie - wiatr. Nie wiesz, jak wiatr
    powieje a tym samym jak balonik się zachowa, czy poleci do góry, czy
    zostanie przyciśnięty do ziemi. Wystarczy do balonika przywiązać mały
    cieżarek, taki, który utrzyma go przy powierzchni ziemi a
    jednocześnie
    nie będzie wprowadzał takiego obciążenia, przez które nie byłbyś go w
    stanie podnieść rękoma do góry. Ten ciężarek to właśnie rezystor
    podciągający (w tym przypadku podciągający do masy:p). Wiatr to
    zakłócenia z układów cyfrowych, z silników, z zewnętrznego pola
    elektromagnetycznego itd.

    pozdrawiam
    Mateusz

  • 6. Data: 2011-01-09 22:41:20
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 2011-01-09 22:59, Waldemar Krzok wrote:

> [...]
    > i możesz podłączyć OC do tego. Jak masz normalny sygnał logiczny, to
    > ustawiasz 0 na odpowiedniej pozycji w PORTx i podciągania nie ma.

    Po pierwszy, co to jest to OC?
    Nie wiem, czy dobrze rozumie, ale jaki jest sens, zeby na wejsciu zawsze
    bylo 1(jaki sens ma czytanie z takiej z nozki)?
    Z tego co rozumie, to na wejsciu jest 1, gdy:
    a) jest podciagniecie do VCC
    b) gdy jest podlaczone jakies urzadzenie i to urzadzenie ustawi 1
    Czy dobrze rozumie?

    Z tego co rozumie, to to podciaganie ma cos wspolnego z zakloceniami,
    gdy do danej nozki nie jest nic podlaczone. Jesli tak, to czy to
    zaklocenie ma wplyw na caly mikrokontroler

    Czy to podciagniecie ustawia sie tak?
    DDRB = 0b11111110
    PORTB= 0b00000001 ustawienie ostatniej nozki na wejscie z podciagnieciem
    do zasilania

  • 7. Data: 2011-01-09 22:50:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.01.2011 23:41, Pawel pisze:
> [...]
    > a) jest podciagniecie do VCC
    > b) gdy jest podlaczone jakies urzadzenie i to urzadzenie ustawi 1
    Tak.

    > Z tego co rozumie, to to podciaganie ma cos wspolnego z zakloceniami,
    > gdy do danej nozki nie jest nic podlaczone. Jesli tak, to czy to
    > zaklocenie ma wplyw na caly mikrokontroler
    Najprostszy przykład - przyciski - typowy przycisk pracuje w dwóch
    stanach - przewodzi/nie przewodzi.
    Jeżeli podepniesz taki przycisk do nóżki w wysokiej impedancji to po
    wciśnięciu przycisku stan się zmieni,ale po puszczeniu zostanie taki
    sam, bo ładunek nie ma jak przepłynąć.

    Jeżeli ustawisz pin z podciągnięciem do VCC i połączysz przyciskiem do
    masy to gdy przycisk przewodzi to jest stabilne '0', a gdy nie przewodzi
    stabilne '1'.

    (Nie ma to nic wspólnego z eliminowaniem "drgania styków",)

    > Czy to podciagniecie ustawia sie tak?
    > DDRB = 0b11111110
    > PORTB= 0b00000001 ustawienie ostatniej nozki na wejscie z podciagnieciem
    > do zasilania
    Nie, nie tak. Tak ustawiasz jednocześnie pozostałe nóżki jako wyjścia w
    silnym 0.
    //_BV(x) (1<<(x)) - jest na gcc

    DDRB &= ~_BV(0);
    DDRB |= _BV(0);

    Michoo

  • 8. Data: 2011-01-09 23:15:39
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Po pierwszy, co to jest to OC?

    Otwarty kolektor.

    > Nie wiem, czy dobrze rozumie, ale jaki jest sens, zeby na wejsciu zawsze
    > bylo 1(jaki sens ma czytanie z takiej z nozki)?

    Ależ ono nie jest zawsze. Jak zewrzesz je do masy, np. podłączając
    urządzenie z wyjściem typu otwarty kolektor to będzie 0.

    PS. "rozumiem" a nie "rozumie" :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2011-01-09 23:34:43
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-09 23:41, Pawel pisze:

    > Po pierwszy, co to jest to OC?

    Typowy układ pracy tranzystora (tzw wspólny emiter) masz tu:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wspólny_emiter

    No ten kondensator na wyjściu sobie darujmy. Załóżmy, że sygnał do
    procka bierzemy z punktu wspólnego między rezystorem R3 a C tranzystora.
    C to kolektor (collector). A teraz wyobraź sobie że w jakimś ukłądzie
    scalonym dajemy taki tranzystor ale nie pozbawiony rezystora R3.
    Dostajesz tzw Open Collector:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector
    A rolę rezystora R3 spełnia rezystor podciągający wejście w procku.
    Ma to dość istotny sens bo układy mogą na przykład pracować na 3,3V a
    ich wyjścia z otwartym kolektorem mogą tolerować np fakt że rezystor
    podciągany jest do napięcia 5V (np w procku typu AVR) albo nawet do 24V
    w sterownikach przemysłowych.

    > Nie wiem, czy dobrze rozumie, ale jaki jest sens, zeby na wejsciu zawsze
    > bylo 1(jaki sens ma czytanie z takiej z nozki)?

    Jest jeden bo rezystorem o dość dużej rezystancji jest podciągnięte do
    VCC. Wyjścia układów czasami ustawiają się w stan 0 i wtedy ten
    tranzystor wyjściowy wspomniany na wstępie zwiera wyjście do masy i
    wymusza spadek napięcia do wartości bliskiej 0 Voltów czyli logiczne 0.
    Zaleta jest też taka, ze jak nie podepniesz żadnej linii do wejścia to
    będzie wyraźnie określony stan na wejściu dzięki rezystorowi
    podciągającemu. W sytuacji gdyby to było zwykłe wejście o wysokiej
    impedancji to od szumów przełączałoby się spontanicznie zwiększając
    pobór mocy procesora

    MD

  • 10. Data: 2011-01-10 07:17:24
    Od: <k...@w...pl>

> [...]
    > DDRB = 0b11111110
    > PORTB= 0b00000001 ustawienie ostatniej nozki na wejscie z podciagnieciem

    W EP(czy też EdW) był kurs programowania kontrolerów AVR, poszukaj.