    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
    Date: Mon, 10 Jan 2011 00:34:43 +0100

    W dniu 2011-01-09 23:41, Pawel pisze:

    > Po pierwszy, co to jest to OC?

    Typowy układ pracy tranzystora (tzw wspólny emiter) masz tu:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wspólny_emiter

    No ten kondensator na wyjściu sobie darujmy. Załóżmy, że sygnał do
    procka bierzemy z punktu wspólnego między rezystorem R3 a C tranzystora.
    C to kolektor (collector). A teraz wyobraź sobie że w jakimś ukłądzie
    scalonym dajemy taki tranzystor ale nie pozbawiony rezystora R3.
    Dostajesz tzw Open Collector:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector
    A rolę rezystora R3 spełnia rezystor podciągający wejście w procku.
    Ma to dość istotny sens bo układy mogą na przykład pracować na 3,3V a
    ich wyjścia z otwartym kolektorem mogą tolerować np fakt że rezystor
    podciągany jest do napięcia 5V (np w procku typu AVR) albo nawet do 24V
    w sterownikach przemysłowych.

    > Nie wiem, czy dobrze rozumie, ale jaki jest sens, zeby na wejsciu zawsze
    > bylo 1(jaki sens ma czytanie z takiej z nozki)?

    Jest jeden bo rezystorem o dość dużej rezystancji jest podciągnięte do
    VCC. Wyjścia układów czasami ustawiają się w stan 0 i wtedy ten
    tranzystor wyjściowy wspomniany na wstępie zwiera wyjście do masy i
    wymusza spadek napięcia do wartości bliskiej 0 Voltów czyli logiczne 0.
    Zaleta jest też taka, ze jak nie podepniesz żadnej linii do wejścia to
    będzie wyraźnie określony stan na wejściu dzięki rezystorowi
    podciągającemu. W sytuacji gdyby to było zwykłe wejście o wysokiej
    impedancji to od szumów przełączałoby się spontanicznie zwiększając
    pobór mocy procesora

    MD