  • 111. Data: 2009-04-28 17:20:09
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik gargomel napisał:
    > więc podałeś schemat zasilacza, ale bez dnych elementów więc nie mogę

    Zlituj się - na schemacie stoi jak wół - C2 i C3 mają po 4,7nF. Coś
    jeszcze mam odczytać dla Ciebie? Przyjmujemy, że zwora Z2 nie jest
    połączona. Że kopie, to wiem i bez Ciebie i dlatego jak ma być
    podłączenie do gniazda z bolcem, to podłączam. Nawet nie musisz liczyć
    prądu upływu. Interesuje mnie jak byś ten zasilacz przeprojektował, żeby
    kondensatory C2 i C3 nie były potrzebne? Będzie jakiś pożytek z dyskusji.
    Maciek

  • 112. Data: 2009-04-28 19:46:53
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "Maciek" napisał:
    > Zlituj się - na schemacie stoi jak wół - C2 i C3 mają po 4,7nF.

    ok, mój błąd, zerknąłem na inny schemat tandety, więc wychodzi że jednak te
    minimum 0.5Moma normy spełnia (akurat ten schemat, ale pewnie nie większość
    dostępnych na rynku zasilaczy)

    przy okazji zauważyłem jeszcze jeden istotny problem: brak galwanicznej
    separacji napięć wysokich i niskich (teraz dokładnie rozumiem jak to mozliwe
    że jak dotnkąłem palcem jakiegoś złącza w kompie to mnie tak kopło że z
    krzesła spadłem i bolec ochronny w gniazdku nic tu nie pomógł)

    > prądu upływu. Interesuje mnie jak byś ten zasilacz przeprojektował, żeby
    > kondensatory C2 i C3 nie były potrzebne? Będzie jakiś pożytek z dyskusji.

    ja bym go tak zaprojektował żeby napięcie sieciowe było galwanicznie
    odseparowane zaruwno od PE jak i od napięć niskich i tyle w temacie,
    kondensatory w niczym nie przeszkadzają, tylko ich sposób podłączenia:O)

  • 113. Data: 2009-04-29 20:18:40
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > odseparowane zaruwno od PE jak i od napięć niskich i tyle w temacie,
    > kondensatory w niczym nie przeszkadzają, tylko ich sposób podłączenia:O)
    Muszę poszukać ale chyba na schematach zasilaczy TV (nie mają uziemienia
    do sieci) jest też ten układ kondensatorów, podłączony przez jeden
    dodatkowy, szeregowy do masy TV. Nie gorącej, tylko tej ogólnej, np.
    łączonej z głowicą. Kondensator ma oznaczenie znakiem bezpieczeństwa i
    jest na parę tysięcy woltów. Pewnie producent liczy na dobre połączenie
    ekranu kablówki? Jakiś powód musi być. Z sympatii tego nie wstawiają.
    Też pewnie reaktancja nie przekracza normy ale kop jest z samego nagłego
    rozładowania pojemności. Właśnie TV ostanio mnie kopią i nic innego :-).
    Wystarczy zetknięcie z gniazdem anteny w TV palcem jednej ręki a w
    drugiej wtyczka anteny. Nic groźnego ale pobudza krążenie :-) Ciekawe
    jak na o regują ludzie z rozrusznikami? Widocznie nie jest aż tak
    groźnie, jak wyczuwalne, bo byłyby sensacyjne programy w TV.
    Maciek

  • 114. Data: 2009-04-30 11:18:49
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

> [...]
    > dodatkowy, szeregowy do masy TV. Nie gorącej, tylko tej ogólnej, np.
    > łączonej z głowicą. Kondensator ma oznaczenie znakiem bezpieczeństwa i

    przed chwilą sprawdziłem, gniazda antenowe telewizorów u mnie w domu też
    kopią:O(
    o czym to świadczy?: brak galwanicznej separacji napięcia sieci od reszty
    bebechów i to jest błąd, nie wiem jak jest we wspułczesnych TV,
    a co co kondensatorów, to nieważne że ma lepsze parametry, bo jak każdy
    element może się spalić, zestarzeć i tak dalej, w każdym razie teraz
    rozumiem nażekania instalatorów tv że im jakieś dziwne prądy w kablach
    antenowych pływają i zakłucają:O)

    > Pewnie producent liczy na dobre połączenie ekranu kablówki? Jakiś powód
    > musi być. Z sympatii tego nie wstawiają.

    nie zastanawiaj się po co to zrobili tylko powiedz jak to powinno być
    prawidłowo zrobione!!
    jeśli jesteś konstruktorem to zrób to poprawnie a nie zastanawiaj się
    dlaczego to spartolili, paru konstruktorów zawalonej hali w katowicach nawet
    nie miała uprawnień, a błędy tam były na każdym etapie budowy, też się
    będziesz zasanawiał dlaczego tak było i że pewnie po coś tak musiało być?:O)
    99% populacji to głąby, często nawet nei potrafia czegoś poprawnie zrobić,
    tylko rżną od inny i nie wiedzą o co w tym chodzi, więc nie zastanawiaj się
    dlaczego przygłup coś spartolił, bo albo był głupi, albo oszczędzał, albo
    coś jeszcze:O(

    > Wystarczy zetknięcie z gniazdem anteny w TV palcem jednej ręki a w drugiej
    > wtyczka anteny. Nic groźnego ale pobudza krążenie :-)

    pewnie że n ic groźnego, ale upi8erdliwego, tak samo jak chińskie obuwie i
    koszulki rozpadajace się tygodniu, nie zabiją ale walą ostro po kieszeni,
    ale już chińskie zabawki z toksycznymi substancjami zabijają

    > Ciekawe jak na o regują ludzie z rozrusznikami? Widocznie nie jest aż tak
    > groźnie, jak wyczuwalne, bo byłyby sensacyjne programy w TV.

    wiesz, w kraju partactwo jest normą, i jakoś nic w tv nie ma, dopiero jak
    zabije 20 osób to jesz o czym program robić, a z tego programu i tak pożytku
    nie ma, bo i tak nic pozytywnego po nich się nie dzieje:O(

  • 115. Data: 2009-04-30 18:56:15
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "gargomel" <s...@d...la.la> napisał w wiadomości

> [...]
    > mozliwe że jak dotnkąłem palcem jakiegoś złącza w kompie to mnie tak kopło
    > że z krzesła spadłem i bolec ochronny w gniazdku nic tu nie pomógł)

    To zmień folet na taki, który się nie elektryzuje.
    Ja np. mam fotel skórzany i nie mam najmniejszych problemów z kopaniem :)

    Co zaś się tyczy separacji to w każdym zasilaczu komputerowym napięcia
    wyjściowe są separowane od napięcia sieci, nawet w tym najtańszym i
    najbardziej tandetnych, chińskiej produkcji.

  • 116. Data: 2009-04-30 19:26:58
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik gargomel napisał:
    > przed chwilą sprawdziłem, gniazda antenowe telewizorów u mnie w domu też
    > kopią:O(

    Sam doszedłem do przyczyn kopania gniazda antenowego w TV.
    Teraz pomyśl - masz kineskop, który się elektryzuje, od tyłu, zewnętrzna
    powierzchnia jest pokryta grafitem. Wokoło idzie po graficie plecionka,
    podłączona do masy TV. Gniazdo głowicy w.cz. też jest na masie. Cały TV
    jest odseparowany od otoczenia. Monitory mają trzeci przewód we wtyczce
    ale TV nie. Na ogół, bo od takiego pytania zaczął się ten przydługi
    wątek. Lepiej by było jednak mieć to uziemienie, bo chwytasz wtyczkę
    kabla, celujesz w gniazdko, pomagając sobie drugą ręką i obrywasz. I to
    naprawdę solidnie, bo rozeletryzowujesz przez siebie okładzinę kineskopu.
    Zupełnie inna historia jest związana z działaniem pojemnościowego
    dzielnika napięcia i pojawieniem się 110V na uziemieniu we wtyczce
    zasilacza. To tak nie kopie.
    Maciek

  • 117. Data: 2009-05-01 14:17:56
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:
    > Co zaś się tyczy separacji to w każdym zasilaczu komputerowym napięcia
    > wyjściowe są separowane od napięcia sieci, nawet w tym najtańszym i
    > najbardziej tandetnych, chińskiej produkcji.

    jak przejrzysz te schematy zasilacza dawane w wątku to zobaczysz ze tej
    separacji nie ma (bo jakiś kretyn spie%^&*^ sprawę, dlatego komputery
    kopią!:O(

  • 118. Data: 2009-05-01 14:24:34
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

> [...]
    > powierzchnia jest pokryta grafitem. Wokoło idzie po graficie plecionka,
    > podłączona do masy TV. Gniazdo głowicy w.cz. też jest na masie.

    przyczyna jest prosta, brak separacji sieci od reszty bebechów i to
    wszystko:O)

    > Cały TV jest odseparowany od otoczenia. Monitory mają trzeci przewód we
    > wtyczce ale TV nie. Na ogół, bo od takiego pytania zaczął się ten
    > przydługi wątek. Lepiej by było jednak mieć to uziemienie,

    no właśnie się okazuje ze jednak te zasilacze TV są o niebo lepiej
    skonstruowane od komputerowych, dzięki odseparowaniu nie odbiornik nie sieje
    prądów do uziemienia:O)
    natomiast pozostaje nadal problem separacji, jak to wyeliminują to i tv nie
    będzie kopać:O)

    > Zupełnie inna historia jest związana z działaniem pojemnościowego
    > dzielnika napięcia i pojawieniem się 110V na uziemieniu we wtyczce
    > zasilacza. To tak nie kopie.

    jesteś w małym błędzie bo patrząc na schemat zasilacza nie widzisz schematu
    sieci zasilającej, a jak zobaczysz że w paru ich rodzajach N jest zwarte z
    PE, więc o żadnym dzielniku tu nie ma mowy, ale wyłącznie o impedancji
    ograniczającej prąd z sieci:O(

  • 119. Data: 2009-05-02 19:13:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > jest zwarte z PE, więc o żadnym dzielniku tu nie ma mowy, ale wyłącznie
    > o impedancji ograniczającej prąd z sieci:O(
    Ależ wiem co piszę, bo wiem od czego się ten wątek zaczął - od
    podłączenia komputera (pewnie z monitorem) do gniazda bez bolca. Wyszło
    110V i pytanie dlaczego i co z tym zrobić.

  • 120. Data: 2009-05-02 19:16:44
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik gargomel napisał:

    > przyczyna jest prosta, brak separacji sieci od reszty bebechów i to
    > wszystko:O)

    Nie tyle sieci, co masy gniazda antenowego od plecionki na graficie
    kineskopu. Stare telewizory zwykle nie miały wtyczek z uziemieniem. Nowe
    LCD już miewają.
    Nie mam dostępu do komputerowego monitora kineskopowego, więc nie
    sprawdzę co się dzieje na trzecim bolcu w takim monitorze.
    Maciek