  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Fri, 3 Apr 2009 11:22:58 +0200

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gr2s60$pp5$2@news.wp.pl...
    > a do wątku, to albo tej normy nie czytałem, albo przeoczyłem czytajac
    > setki stron gdzie te same rzeczy powtarzane są po 10 razy, ale nie
    > przypominam sobie fragmentów dopuszczających podłączanie elementów
    > zasilanych z sieci do lini PE (poza zabezpieczeniami w monencie wejscia
    > instalacji do budynku i przez zabezpieczeniami różnicowo-prądowymi)
    > więc jeśli ty coś na ten temat wiesz to zapodaj normę i numer artykułu bo
    > jestem bardzo ciekawy:O)

    Proszę bardzo:
    EN 60950-1:2006 (Urządzenia techniki informatycznej - Bezpieczeństwo - Część
    1: Wymagania podstawowe) artykuły:
    1.5.6 Capacitors bridging insulation
    Zawiera tabele które kondensatory są wymagane (X1,X2,Y1,Y2) w zależności od
    napięcia sieci AC, jej kategorii przepięciowej i typu izolacji którą się
    mostkuje tym kondensatorem. Mostkować można wszystkie izolacje nie
    wyłączając double i reinforced pod warunkiem zastosowania kondensatora
    odpowiedniej kasy. Ograniczenie pojemności wynika z ograniczeń na touch
    current.
    1.5.7.2 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
    between the a.c. mains supply and other circuits.
    1.5.7.3 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
    between the a.c. mains supply and circuits connected to an antenna or
    coaxial cable.

    W tej wersji (2006) jest też nowy wymóg (upraszczając) aby każdy warystor
    miał w szereg bezpiecznik (1.5.9.2). Nie dotyczy warystorów w Limited
    Current Circuit.
    Zapytałem (ze dwa lata temu) na forum IEEE: EMC-PSTC, czy jak wejście RS232,
    RS485 (nie jest to Limited Current Circuit) zabezpieczę warystorem, to też
    musi być tam bezpiecznik.
    Uzyskałem odpowiedź (od gościa, który bierze udział w pracach wielu
    komitetów normalizacyjnych), że literalnie rozumiejąc normę to faktycznie
    powinien być, ale intencje autorów były inne.
    Na pytanie jak ja (nie znający się na temacie) mam między wierszami wyczytać
    intencje autorów nie uzyskałem już odpowiedzi.
    Przypuszczam, że kolejna wersja coś w tej kwestii wyjaśni, tak jak ta
    wyjaśnia pewne kwestie, o które ich wcześniej męczyłem.
    Na wszelki wypadek (aby się nikt nie przyczepił) do zabezpieczenia RS485
    używam transili a nie warystorów (kiedyś używałem warystorów bo malutkie
    0603).
    A to, że zabezpieczam się nie tylko do ESD ale też od Surge to już wynika z
    innej normy.
    P.G.