    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Sat, 28 Mar 2009 23:52:37 +0100

    > Pytanie z innej beczki. w budynku są 3 fazy (ale nie w moim mieszkaniu)
    > tak sobie myśle ze jak już ciagneli 3 kable to napewno czwarty- zerowy-
    > też pociagnęli. Raz, czy podpięcie bolców z gniazdka, do tego kabla
    > byłoby dobrym pomysłem? Dwa jak "Dostać" taki kabel do mieszkania nie
    > zgłaszająć zmian w instalacji i nie pogrążając sie w koszty i remonty.

    Są 3 fazy więc przychodzi kabel 4-żyłowy. To się zgadza... ale te żyły
    to 3 fazy (L1, L2 i L3) oraz przewód zerowy - neutralny N, a raczej
    neutralno-ochronny PEN. A Ty w swoim mieszkaniu masz którąś fazę Lx i
    ten właśnie przewód PEN ;)... Wobec tego mam dwie wiadomości, dobrą i
    złą! :)... Dobra jest taka, że dostęp do tego kabla masz zawsze pod ręką
    ;).. a zła jest taka, że podłączanie się do niego nie da nic nowego i
    będzie prawie równoważne mostkowi w gniazdku ;)...
    Co do kabla "zerowego" - jego obecność jest KONIECZNA!! Można by go
    ewentualnie pominąć w przypadku, gdyby wszystkie 3 fazy były obciążone w
    sposób symetryczny, ale w budynku mieszkalnym tak nigdy nie jest!!
    Sąsiad wyjechał na weekend i wszystko wyłączył, a Ty dogrzewasz sobie
    mieszkanie paroma kW ;).. i gdzie płynie prąd?? No właśnie, wraca tym
    zerowym ;)... To połączenie jest właściwie konieczne przy urządzeniach
    230V. Takie rozwiązanie bez przewodu zerowego stosuje się na przykład na
    kopalniach, jest to obwód TI, ale wtedy stosuje się urządzenia albo
    3-fazowe, albo "międzyfazowe" czyli na ok 400V...
    A swoją drogą - jeśli serio instalacja jest w ołowianych rurkach ze
    "szmacianą" izolacją, to powinieneś jak najprędzej wykonać jej remont!
    Naprawdę, z tym nie ma żartów... nie trzeba dużo, aby spowodować pożar
    albo porażenie :/... Swoją drogą - ten remont może okazać się prostszy
    jeśli uda się wsunąć w te rurki nowe przewody!! Dziś stosuje się tego
    typu rozwiązania, te rurki (peszle) umożliwiają wymianę przewodów bez
    kucia ścian!! Wówczas wystarczy wymienić kable no i tablice
    bezpieczników u Ciebie... Pozostaje kwestia zmuszenia zarządcy budynku
    do wykonania uziemienia wspólnego dla wszystkich i po połączeniu
    będziesz miał nową BEZPIECZNĄ instalację!

    Pozdrawiam
    Konop