    From: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Sat, 28 Mar 2009 18:59:32 +0100

    > każdy, kto czyta ma wybór - skorzysta z tych rad, albo nie.
    ja skorzystam ze wszystkich i dziekuje

    budynek jest przedwojenny. Cała instalacja jest prowadzona w rurach
    zwijanych z blachy ołowianej. Cała instalacja w budynku jest prowadzona
    drutami miedzianymi, ale nie ma na nich tradycyjnej izolacji PCV. Druty
    miedziane ( czarne już na całej długości) są owiniete jakąś szmatą. To
    tyle. jak jakilolwiek elektryk ma cokolwiek zrobić w takiej instalacji (
    otworzyc puszke, wymienić gniazdko) robi wszystko zeby tego nie ruszać.
    Podczas takich napraw zdarza sie ze ta zawijana izolacja przesunie sie,
    wtedy puszka otwiera sie z hukiem podczas załączania bezpiecznika. (albo
    bezpiecznik swieci prze chwile) NAprawde w domu było jedno gniazdko w
    pomieszczeniu, tak wiec od 50 lat wykonywane we własnym zakresie są
    zmiany instalacji i nikogo to nie dziwi, również nie obchodzi. Nigdy
    tutaj nie wykonywano zadnych pomiarów instalacji elektrycznych.
    Niestety niemam szans na przeróbke kabli w całym domu. Nie mam dostępu
    do "trzeciego" kabla, natomiast, jak pisałem mam w każdym pomieszczeniu
    kaloryfer, CO w miedzi. ze zwzględów konstrukcyjnych jest to połączone
    z rurami z wodą, a do rury w piwnicy jest przypięty jakiś kabel ( raz w
    życiu go widziałem, jak trzeba było "pion" zakręcić. Dodatkowo jak
    wetknę "neonke" do gniazdka - i swieci, a następnie dotknę kaloryfera -
    swieci 2 razy mocniej. Tak wiec kaloryfery i tak i tak są dobrze
    uziemione. Niewiem tylko jak je podłączyć do bolca w gniazdkach :)

    Pytanie z innej beczki. w budynku są 3 fazy (ale nie w moim mieszkaniu)
    tak sobie myśle ze jak już ciagneli 3 kable to napewno czwarty- zerowy-
    też pociagnęli. Raz, czy podpięcie bolców z gniazdka, do tego kabla
    byłoby dobrym pomysłem? Dwa jak "Dostać" taki kabel do mieszkania nie
    zgłaszająć zmian w instalacji i nie pogrążając sie w koszty i remonty.

    Dzieki i pozdrawiam

    ToMasz