    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Sat, 28 Mar 2009 17:07:01 +0100

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gql88t$1ph$1@inews.gazeta.pl...

    > A jak się nazywa instalacja tego typu?? :P..

    Fachowo to się nazywa instalacja dwuprzewodowa z zerowaniem, bo tak się to
    wtedy nazywało.
    Pisząc o układzie sieci TN-C mówimy o sieciach wg nowej nomenklatury.
    Ja proponując wykonanie sieci TT piszę o niczym innym jak o wykonaniu układu
    ochronnego, które kiedyś nazywało się "uziemieniem". Jest on zgodny ze
    strymi normami, obowiązującymi w czasach budowania tego domu i jest także
    zgodny z obecnymi normami jako układ ochronny sieci TT.
    W przeciwieństwie do TT, TN-C jest zgodne z obecnymi normami po spełnieniu
    pewnych warunków, których nie można obecnie spełnić dla instalacji 230V w
    budownictwie mieszkalnym. Pisząc o "zerowaniu" mamy z kolei na myśli
    instalację zgodną ze starymi normami.

    > A ogólnie - sądzę, że jest TN-C!! Autor pisał wyraźnie, że podłączał tn
    > komputer i monitor i było OK. Przypuszczalnie ma typowy układ TN-C, czyli
    > instalacja dwuprzewodowa z kablem fazowym i PEN, więc obudowy urządzeń
    > pracujących w I klasie izolacji podłącza się do przewodu PEN, a więc
    > wykonuje się zerowanie :).

    Jeżeli gniazda w tym pomieszczeniu posiadają bolce oraz wykonane zerowanie,
    które było zgodne z normami sprzed wojny, a teraz to połączenie zerowania
    uległo awarii to ponowne wykonanie tego zerowania będzie zgodne z prawem,
    gdyż będzie dokonana naprawa polegająca na odtworzeniu stanu jaki był
    kiedyś.
    Jednak uwierz mi, tego typu ochrona polegająca na zerowaniu jest najgorszą
    metodą ochrony jaka kiedykolwiek istniała. Bezpieczniejsze nawet od tego
    zerowania jest nie stosowanie żadnej ochrony, zwłaszcza w tak starych
    instalacjhach elektrycznych.

    > Nie pójdzie do domu, tylko pójdzie do ziemi, ....

    Kto pójdzie do ziemii ? ;)

    > jednak ze względu na występującą dużą rezystancję uziemienia pojawią się 2
    > zjawiska:
    > 1) potencjał na kaloryferze-uziemieniu wzrośnie ponad wartość napięcia
    > bezpiecznego

    W tym przypadku oporność pętli zwarcia musi zapewnić szybkie wyłączenie w
    przypadku, kiedy wartość potencjału na chronionym obwodzie będzie większa od
    napięcia bezpiecznego 50V.
    Najogólniej mówiąc bezpiecznik nie musi wybijać jeżeli wartość potencjału na
    tym obwodzie ochronnym jest mniejszy od 50V. Wbrew pozorom wartość oporności
    uziemienia wcale nie musi być aż tak mała.
    Oczywiście trzeba tu uwzględnić w obliczeniach wartość zabezpieczenia oraz
    krotność.
    Dlatego ważną rzeczą jest także objęcie wszystkich instalacji połączeniem
    wyrównawczym.
    Część tych instalacji może dodatkowo pełnić rolę uziemienia, a im więcej
    punktów uziemienia tym niejsza oporność tego uziemienia.

    > oburzyło mnie sugerowanie "przeciętnemu Kowalskiemu" samodzielne
    > wykonywanie uziomu itp ;)...

    Bo widzisz, już parę razy dostałem po dupie na grupach pisząc wprost "daj
    sobie samemu z tym spokój i wezwij do tego fachowca". Zaraz znajdowało się
    conajmniej kilka osób, które "wieszały na mnie psy", że fachowcy to tylku
    "umiom" brać kasę i g... znają się na robocie, aż do osobistych przejażdżek,
    że ja się promuję jako instalator :)

    > A jeśli już ma wzywać fachowca, który mu zrobi połączenia wyrównawcze
    > itp - może lepiej będzie, aby ten sam fachowiec wykonał mu przejście na
    > TN-C-S?? :)...

    Oczywiście, że będzie lepsze, tyle, że tu już musi być fachowiec, bo trzeba
    się dostać do głównego przyłącza lub też wymienić skrzynkę rozdzielczą oraz
    instalację w mieszkaniu. Sporo roboty, sporo kasy i do tego pod nadzorem
    osoby uprawnionej. Żeby było zgodnie z prawem to powinno być to poprzedzone
    odpowiednim projektem wykonanym przez osobę uprawnioną do wykonywania
    projektów budowlanych instalacji elektrycznych.

    > Hmmm.. nie lubię cwaniactwa, nie zamierzam być cwany. Dla mnie Ty bardziej
    > jesteś cwany, że się określasz ekspertem z uprawnieniami, ale nie
    > podpisałbyś swoich projektów swoimi uprawnieniami ;)...

    Zaś na grupach choćbym się podpisał Jan Paweł II to i tak nikt by mi nie
    uwierzy, że jestem papieżem :)
    Na obnażanie się na grupach po prostu nie mam ochoty, zapewne z tych samych
    względów co i Ty.
    Jednak każdą swoją pracę podpisuję swoimi uprawnieniami oraz nazwiskiem.
    Co zaś się tyczy mojej fachowości - wystarczy tylko przjrzeć archiwum i
    poczytać jakich rad udzielałem do tej pory w tym temacie. Z resztą i tak
    każdy, kto czyta ma wybór - skorzysta z tych rad, albo nie.