  • Data: 2009-03-28 13:21:31
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Póki co tego nie wiemy. Jęzeli nie wiemy to zakłądamy to co gorsze,
    > czyli, że mogą być kiepskie aluminiowe przewody.

    No OK, ale napisz od razu, że jest takie założenie ;)...

    > Tam nie ma TN-C
    > Jest instalacja bez bez bolców czyli bez ochrony.

    A jak się nazywa instalacja tego typu?? :P..
    A ogólnie - sądzę, że jest TN-C!! Autor pisał wyraźnie, że podłączał tn
    komputer i monitor i było OK. Przypuszczalnie ma typowy układ TN-C,
    czyli instalacja dwuprzewodowa z kablem fazowym i PEN, więc obudowy
    urządzeń pracujących w I klasie izolacji podłącza się do przewodu PEN, a
    więc wykonuje się zerowanie :).

    > Wykonanie powinno być zgodne ze sztuką i z obowiązującymi zasadami i
    > normami.
    > Normy dopuszczają zastosowanie jako obwodów ochronnych metalowych części
    > konstrukcyjnych oraz instalacji wodnych. Jednak ten, kto wykonuje taką
    > instalację musi być pewien, że ta instalacja będzie skuteczna i nie
    > będzie stanowiła zagrożenia.

    O, dobrze, że to dodałeś! :)

    > A dokąd to zwarcie sobie pójdzie ?
    > Do domu ? :)
    > Słyszałeś o połączeniach wyrównawczych ?
    > Wyjaśnij mi względem czego będzie kopać ta instalacja ?
    > Poza tym gdzie napisałem, że ma być zrobione bez pomiarów ?

    Nie pójdzie do domu, tylko pójdzie do ziemi, jednak ze względu na
    występującą dużą rezystancję uziemienia pojawią się 2 zjawiska:
    1) potencjał na kaloryferze-uziemieniu wzrośnie ponad wartość napięcia
    bezpiecznego
    2) ze względu na stosunkowo mały prąd zwarcia nie nastąpi szybkie
    wyłączenie - dla bezpieczników o charakterze B prąd musi 5-krotnie
    przekroczyć wartość zabezpieczenia, aby wyłączenie było szybkie.

    Tak więc osoba, która oprze się o taki kaloryfer, a nogi położy na innym
    uziemionym w inny sposób elemencie (bo sąsiad także zrobi sobie swoje TT
    z drugiej strony) albo na urządzeniu "uziemionym" przez zerowanie (w
    końcu ma prawo posiadać tego typu instalację, jeśli jest ona sprzed
    bodajże 1995r) będzie narażona na działanie niebezpiecznego napięcia
    przez zbyt długi czas....

    O robieniu bez pomiarów nie pisałeś wprost - ale napisałeś do autora wątku:
    "> Tylko gdzieś przy kotłowni wykonaj uziom wbijając go w ziemię, a
    następnie od uziomu poprowadź poprzez ścianę bednarkę do kotłowni,
    zakańczając ją złączem w pobliżu kotła i instalacji CO. Kawałkiem linki
    miedzianej o przekroju minimum takim, jakim masz doprowadzony kabel od
    skrzynki licznikowej do rozdzielni, podłącz instalację CO do tego
    uziemienia. Podłącz także instalację wody użytkowej do tego uziemienia."

    Tak jakoś w drugiej osobie, jakby on miał to sam sobie zrobić, a skoro
    już zakładamy najgorszy wariant, to należy założyć, że autor się na tym
    nie zna... O ile wykonanie samodzielnie przejścia z gniazdka bez bolca
    na gniazdko z bolcem i z zerowaniem nie przekracza możliwości
    "przeciętnego Kowalskiego" jak i też nie stanowi zagrożenia dla sąsiadów
    (choć taka przeróbka jest jak najbardziej nielegalna!!!), o tyle
    oburzyło mnie sugerowanie "przeciętnemu Kowalskiemu" samodzielne
    wykonywanie uziomu itp ;)...
    A jeśli już ma wzywać fachowca, który mu zrobi połączenia wyrównawcze
    itp - może lepiej będzie, aby ten sam fachowiec wykonał mu przejście na
    TN-C-S?? :)...

    > Myślisz, że jesteś taki cwany ? :)
    > Uprawnień SEP, włącznie z kierowniczymi oraz pomiarowymi nie dostaje się
    > "za ładne oczy" :)
    > Powiem Ci, że niewielu podchodzących do egzaminów je otrzymuje.

    Hmmm.. nie lubię cwaniactwa, nie zamierzam być cwany. Dla mnie Ty
    bardziej jesteś cwany, że się określasz ekspertem z uprawnieniami, ale
    nie podpisałbyś swoich projektów swoimi uprawnieniami ;)...
    A co do uprawnień i ich otrzymywania - nie wiem, jak to jest... posiadam
    jedynie świadectwo kwalifikacji E w zakresie konserwacji i remontów...
    no i nie będę ukrywać, że ze zdobyciem tego E nie ma problemów ;)... no
    ale E to nie są żadne uprawnienia, więc nie porównujmy ;)...

    Pozdrawiam
    Konop