    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Sat, 28 Mar 2009 12:45:51 +0100

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gql11m$ndd$1@inews.gazeta.pl...

    > No z tym się można zgodzić, ale akurat niemieckie instalacje są z reguły
    > miedziane!!! Mam taką w domu ;).. po wojnie montowano aluminium... więc
    > wątku to nie dotyczy....

    Póki co tego nie wiemy. Jęzeli nie wiemy to zakłądamy to co gorsze, czyli,
    że mogą być kiepskie aluminiowe przewody.

    > OK, ja Ci przyznam rację - zagrożenie jest, jak padnie przewód zerowy na
    > urządzeniu pojawia się faza... spoko... ale Twoje rozwiązanie stanowi
    > więcej zagrożeń!!!!!!!!!!

    Konkrety, bo .... ?

    > To powiedz mi, drogi kolego, co przepisy mówią o sztuce tworzenia takich
    > instalacji?? Czy dozwolony dziś jest system TT?? Czy można łączyć
    > instalację TN-C z instalacją TT??

    Tam nie ma TN-C
    Jest instalacja bez bez bolców czyli bez ochrony.

    > Czy można w budynku wielorodzinnym narażać pozostałych lokatorów budynku
    > podłączając do kalofyferów uziemienie??!!

    Nie można.
    Wykonanie powinno być zgodne ze sztuką i z obowiązującymi zasadami i
    normami.
    Normy dopuszczają zastosowanie jako obwodów ochronnych metalowych części
    konstrukcyjnych oraz instalacji wodnych. Jednak ten, kto wykonuje taką
    instalację musi być pewien, że ta instalacja będzie skuteczna i nie będzie
    stanowiła zagrożenia.

    > Radzisz kolesiowi "wbij sobie uziom"!! Czy Ty serio nie rozumiesz, że taki
    > "wbity sobie w ziemie uziom" bez żadnych pomiarów wcale nie musi mieć
    > małej rezystancji?? U niego pójdzie zwarcie, a sąsiada kopnie prąd... No
    > super!!

    A dokąd to zwarcie sobie pójdzie ?
    Do domu ? :)
    Słyszałeś o połączeniach wyrównawczych ?
    Wyjaśnij mi względem czego będzie kopać ta instalacja ?
    Poza tym gdzie napisałem, że ma być zrobione bez pomiarów ?

    > Może podpisz się pod swoimi radami imieniem i nazwiskiem, dodając gdzie
    > masz wydane uprawnienia... ciekawe, czy SEPowi się Twoje dobre rady
    > spodobają ;)...

    Myślisz, że jesteś taki cwany ? :)
    Uprawnień SEP, włącznie z kierowniczymi oraz pomiarowymi nie dostaje się "za
    ładne oczy" :)
    Powiem Ci, że niewielu podchodzących do egzaminów je otrzymuje.