    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemiać czy nie
    Date: Wed, 07 Mar 2012 00:20:33 +0100

    W dniu 2012-03-06 18:23, Mirek pisze:

    > No to prawie niewykonalne, bo ja nie mam PE - zasilanie
    > _niskonapięciowe_ - nie będę z samonośną przewieszką 4x2x0,5 dawał 4mm^2
    > PE.

    No właśnie niskonapięciowe czyli poniżej 1kV :)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Niskie_napi%C4%99cie
    Trzeba było podać jakie napięcie. Skoro to 12 czy 24V to jedyne co
    możesz zrobić to dać jakiś transil czy warystor odpowiedni do tego
    napięcia zasilającego. Coś tam zawsze zabezpieczy, jeśli strzał nie
    będzie zbyt blisko.

    > Nawet jak przypadkiem mam, bo akurat było potrzebne 230V, to i tak to PE
    > jest połączone do obudowy (a obudowa dodatkowo uziemiona), bo tak
    > wymagają przepisy o ochronie przeciwporażeniowej.

    No oczywiście. Tylko chodziło mi o to żeby ewentualna ścieżka zamykająca
    obwód dla udaru nie szła przez obudowę. Czyli wszystko łączyć w jednym
    miejscu a nie w różnych punktach obudowy.

    MD