  • 11. Data: 2011-03-12 21:32:52
    Temat: Re: uszkodzony transformator
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Wmak <w...@g...pl> napisał(a):

    > Nienajgorzej...
    >
    > Nie wiemy, jakiej mocy jest ten transformator ale przecież masz już prawie
    > gotowy układ "soft startu" !
    > Dodaj szeregowo amperomierz na zakresie 10 lub 20A.
    > Włącz trafo najpierw przez halogen a po chwili ten halogen zewrzyj.
    > Podaj moc trafa, prąd z halogenem i bez niego - może wywróżymy.
    > Jeśli nie "wywali" bezpiecznika to możesz też poczekać na dym....

    Sądzę, że dymu nie będzie, trafo jest dobre.
    Pobiera (z pobieżnych obliczeń) poniżej 1A - dla trafa rzędu > 1 kVA w normie.
    Jeśli mierzyłeś napięcia przy ok 230V w sieci to widać, że trafo jest
    obciążeniem indukcyjnym, bo suma napięć (267V) jest większa od napięcia
    zasilania - musi być tam przesunięcie fazy między napięciami, więc
    transformator nie ma zwarcia.
    Kup "soft start" albo zrób ręczny na dwóch wyłącznikach i powinno wszystko
    działać w Twojej instalacji.

  • 12. Data: 2011-03-12 22:03:57
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > transformator nie ma zwarcia.
    > Kup "soft start" albo zrób ręczny na dwóch wyłącznikach i powinno wszystko

    A nie wystarczy termistor za 1 zł?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 13. Data: 2011-03-12 22:06:19
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 21:32:52 +0000 (UTC), " Wmak"
    <w...@g...pl> wrote:

    Jest OK.
    Tak jak kolega mówi - ogranicznik prądu rozruchowego lub wyłącznik
    klasy C.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 14. Data: 2011-03-12 22:06:21
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 19:27:56 Rafal <r...@s...net> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Odpowiem sam sobie - z prośbą w Waszą konsultację.
    >
    > Podłączyłem w szereg halogen 500W
    > Spadek napięcia na halogenie 85V na transformatorze 182V
    >
    > I teraz - nie wiem czy to dobrze czy źle? ;-)
    Czyli można przyjąć że płynie ci coś około 6A, jak na jałowy
    prąd to za dużo, chyba masz zwarcia w uzwojeniach, spróbuj
    jeszcze podłaczyć przez czajnik 2KW jakie wtedy będzie napięcie
    na trafo i czajniku. Acha jeszcze jedno zmierz jakie ty masz
    nap sieci bo cos ta suma jakaś za wysoka jest :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2011-03-12 22:11:07
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 23:03:57 +0100, "Krzysztof Tabaczyński"
    <k...@w...pl> wrote:

    >A nie wystarczy termistor za 1 zł?

    Ten ogranicznik to włączony w szereg NTC + stycznik go bocznikujący po
    pewnym czasie.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 16. Data: 2011-03-12 22:19:27
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ten ogranicznik to włączony w szereg NTC + stycznik go bocznikujący po
    > pewnym czasie.

    Rozumiem, że jest termistor, ale po co ten stycznik?
    Jak termistor się rozgrzeje, to ma oporność chyba
    jakichś ułamków oma...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 17. Data: 2011-03-12 22:53:53
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 23:19:27 +0100, "Krzysztof Tabaczyński"
    <k...@w...pl> wrote:

    >Rozumiem, że jest termistor, ale po co ten stycznik?
    >Jak termistor się rozgrzeje, to ma oporno?ć chyba
    >jakich? ułamków oma...

    Ale robi jako grzałka, to po pierwsze. Po drugie jest to element
    elektoniczny i przez to niepewny: starzeje się. A tranformator jest
    projektowany na dwadzieścia - trzydzieści lat pracy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 18. Data: 2011-03-13 05:14:15
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Ale robi jako grzałka, to po pierwsze. Po drugie jest to element
    > elektoniczny i przez to niepewny: starzeje się. A tranformator jest
    > projektowany na dwadzieścia - trzydzieści lat pracy.

    Co Wy z tym stycznikiem.
    Daje się w szereg termistor i to wszystko.
    Dobry termistor ma oporność porównywalną z tranzystorem VMOS.

    --
    Desoft

  • 19. Data: 2011-03-13 09:20:08
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 06:14:15 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    >Co Wy z tym stycznikiem.
    >Daje się w szereg termistor i to wszystko.
    >Dobry termistor ma oporność porównywalną z tranzystorem VMOS.
    Spoko, sprawdź ile godzin pracy przy maksymalnym obciążeniu oraz ile
    włączeń gwarantuje producent. Taki Epcos np. 1000 cykli i 1000 godzin.
    Już po niecałych dwu miesiącach masz przekroczony ten czas i NTC może
    sobie po prostu paść. Przypominam - w trafach zakłada się 30 lat!
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 20. Data: 2011-03-13 09:33:48
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Już po niecałych dwu miesiącach masz przekroczony ten czas i NTC może
    > sobie po prostu paść. Przypominam - w trafach zakłada się 30 lat!

    Żarówka ma podobne parametry. Jakoś co miesiąc nie wymieniam żarówek.
    W przemysłowym urządzeniu (spawarka) montują coś takiego i jakoś działa.
    Każde źle zaprojektowane urządzenie szybko padnie. Umiejętność zrobienia
    czegoś dobrze to jednak sztuka. Aaa i przypomiałem sobie, naprawiałem coś
    według koncepcji termistor + przekaźnik = upalony termistor.

    --
    Desoft