  • Data: 2013-11-14 09:44:53
    Temat: Re: ułamki (alternatywnie do floata)
    Od: firr <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 14 listopada 2013 09:05:04 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > fajnie by bylo wiedziec jednak nieco wiecej
    >
    > na ten temat, ciekawe na przyklad 1 czy nie ma jednak jakichs przypadkow gdy to by
    sie

    > jednak sprawdzalo 2 jak dzilalalo by np
    >
    > takie trywialne skracanie ze licznik i mianownik
    >
    > przesuwamy w prawo o ta sama ilosc bitów,
    >
    > czy niosloby to jakis wielki blad
    >
    > na przyklad mamy ulamek
    >

    > 10010101011101010100110010100101001001001010101001
    >
    > / 10010010010001001001010010111111010100001010
    >

    > czy po prostu obciacie licznika i mianownika np o 10 bitow nioslo by duzy blad czy
    tez tego typu arytmetyka dzialalaby dla realnych zastosowan

    > (tego typu skracanie jest technicznie o niebo szybsze niz algorytm do dzielenia -
    widomo ze

    > dzielenie jest akcelerowane ale sama istota
    >
    > tej prostoty tutaj wydaje mi sie ew ciekawa)

    mozna tez przemyslec wersje takich liczb z
    ruchomym przecinkiem tj mantysa-cecha, ale
    ten podstawowy przypadek jest prostszy do
    zastanawiania sie jakby to dzialalo,

    ogolnie zaleta wydaje mi sie jest taka ze
    np jakis dlugi ciag dodawan odejmowan mnozen
    i dzielen w takiej reprezentacji jest
    fizycznie o wiele prostszy nic na floacie
    typu mantysa cecha (jesli to drugie by symulowac
    softem to chybbylo by widac) a dzielenie jest
    wogole wykluczane, chyba dopiero do momentu
    gdy trzeba wypisac reprezentacje dziesietna
    na ekranie (?)