  • Data: 2013-11-14 11:48:10
    Temat: Re: ułamki (alternatywnie do floata)
    Od: firr <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 14 listopada 2013 10:22:37 UTC+1 użytkownik Robert Winkler napisał:
    > Nie wiem czy dziś w czasach wszechobecnych kalkulatorów,
    >
    > w szkole podstawowej nadal tego uczą,
    >
    > ale za moich czasów aby dodać dwa ułamki należało sprowadzić
    >
    > oba do wspólnego mianownika.
    >
    > Oznaczało to rozłożenia obu mianowników na czynniki pierwsze,
    >
    > co wiązało się ze znaczną liczbą bardzo kosztownych czasowo
    >
    > operacji dzielenia przez wszystkie kolejne liczby pierwsze,
    >
    > a potem wymnożenie ich przez siebie.
    >
    > Z prostego dodawania robi się więc bardzo skomplikowana operacja.

    chodzi na przyklad o taki przyklad (lub jakies podobne)

    x = (1/3 + 3/7 + 15)*5/7

    algorytm dzielenia 'binarnego' (tj ten zwykly)
    jest chyba dosyc kosztowny (niestety naet nie wiem dokladnie co on tam obejmuje ale
    costam
    obejmuje) tymszasem wymnozenie tego na ulamkach
    daloby jakas spora liczbe ktora jednak albo zmiescilaby sie w i64/i64 albo tez mona
    by ja
    obciac - a algorytm dzielanie bylby odlozony do
    konca (moze nawet jesli ta liczba jest potrzebna
    tylko do jakiegos porownania albo do dzielenia ktore ma dac tylko zgrubny wynik (np
    jako wspolrzedna calkowita pixela na ekranie mozna by ogole sie bez niego obyc)
    na wspolczesnych kompach zreszta calkowite dzielenia sa chyba niezle
    podoptymalizowane i
    zajmuja dosyc malo (w sumie nie wiem ile mnozen
    kosztuje dzielenie na wspolczesnych kompach ale
    nie tak wiele - ale jesli chodzi o istote
    upraszczania operacji to takie unikanie dzielenia
    mogloby byc uzyteczne - jak mysle

    co do porownywania to trzebaby porownywac
    albo dwie softowe wersje fpu vs ulamki albo
    dwie sprzetowe (zrobione na podobnym poziomie)