  • 1. Data: 2010-09-26 04:06:23
    Temat: ujemne napięcia i cudów na kiju ciąg dalszy...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Dla przypomnienia - kilka postów niżej toczyłem godną lepszej sprawy walkę z
    ujemnym napięciem -12V pewnej płyty MINI ITX.
    Chodziło o płytę D945GSEJT, do której złącza PCI zostały podłączone ,
    poprzez riser card 1>2 PCI, dwie karty audio M-AUDIO 1010LT.
    Problem polegał w skrócie na tym, że po włożeniu obu kart, napięcie "-12" na
    pinie 1B PCI (a faktycznie -10.5 , bo tyle "daje" płyta) spadało do -1.5V,
    dzięki czemu dźwięk z kart zaczynał efektownie pierdzieć (i to ledwo
    ledwo)... jako że z tego napiecia (oraz +12V) zasilane są na tych kartach
    wzmacniacze operacyjne na wyjściach.

    Po głębokich przemyśleniach zatem zrobiłem sobie przetworniczkę +12 > -12 za
    pomocą LM2673 , wg. dostępnej tutaj
    (http://www.national.com/pf/LM/LM2673.html#Documents
    )
    aplikacji (Application Note 1157 Positive to Negative Buck&hyphen;Boost
    Converter Using LM267X SIMPLE SWITCHERR Regulators)

    W tym PDF jest akurat opis przetwornicy na -5V, ale mniejsza o to.
    W każdym razie - przetwornicę zasilam sobie z napięcia 12V dostępnego na
    złączu MOLEX tek płyty (dla dysku twardego na przykład), zatem załączana
    jest po włączeniu komputera, czyli jest OK.
    Dodatkowo, w stosunku do aplikacji z PDF dołożyłem na wyjściu dławik około
    100uH + za dławikiem dodatkowy kondensator (żeby było już ślicznie).

    No i - jak na razie - wszystko pięknie. To znaczy, przetwornica przetwarza,
    jest cacy. Ustawiłem napięcie wyjściowe (bo zastosowałem LM2673 ADJ, bo
    akurat taki miałem)
    na -11.5V, current limit na jakieś 1A.

    I teraz bardzo ważne - zmierzyłem pobór prądu z tej linii przez karty -
    każda karta pobiera jakieś 120mA, czyli powiedzmy razem 250mA.

    Przetworniczkę sprawdziłem obciążając sobie rezystorem 47 omów - z -11.5
    zrobiło się może -11.4 , czyli przetwornica sprawna, nic się nie grzeje
    (oprócz tego rozystora, bo
    miałem tylko 1 watowy :), na wyjściu napięcie bez zakłóceń. No fajnie, myślę
    sobie, podłączamy...

    Wpiąłem się z tym napięciem do riser card'a (przecinając ścieżkę). Wkładam
    kartę (napierw jedną) - mierzę napięcie ; -11.4
    Dobra, wkładam drugą : i tutaj zaskoczenie - napięcie mi zleciało do -9.5V !

    Ooooo, niedobrze myślę. I sprawdzam dalej - niezależnie, którą kartę włoże
    do którego slota tego riser carda - napięcie -11.4.
    Jak tylko włożę obie : -9.5

    Żeby było jasne - riser card jest ten :
    http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?f
    d_id=46

    Ale mało tego ! Kiedy mierzę pobór prądu przez obie karty - jest około 240
    mA ! Czyli - karty niby pobierają tyle ile powinny, ale jeśli są włożone
    obie, napięcie spada prawie o 2V !
    Niby karty działają, dźwięk jest ok. Ale nie daje mi to kurka wodna spokoju
    ! O co może do choroby ciężkiej chodzić ? Jakim cudem ? Oczywiście napierw
    podejrzewałem przetwornicę - ale potem ją odpiąłem, zacząłem sprawdzać na
    tym rezystorze w charakterze obciążenia - no działa. Zwiększyłem current
    limit na max - bez zmian.
    Nie wiem jaką ma de facto obciążalność, ale te 244mA (11.5V / 45 omów) w
    ogóle nie robi wrażenia na niej. Jednym słowem - jakaś paranoja. Na riser
    cardzie jest jeden malutki scalaczek, ale - co z tego, skoro mierzony na OBU
    kartach prąd to jakieś niecałe 240mA ? Może obciążenie jest jakieś "dziwne"
    ? chociaż, zasilanie do Opampów na kartach jest pociągnięte bezpośrednio z
    pina na PCI - może są jakieś pojemności dołączone... W każdym razie nie wiem
    co o tym myśleć... Może rzeczywiście podłączenie izolowanej przetwornicy (z
    TME) coś zmieni ? Ale najważniejsze, że nie rozumiem, co jest grane... Macie
    jakiegoś pomysła ? ?

  • 2. Data: 2010-09-26 04:14:56
    Temat: Re: ujemne napięcia i cudów na kiju ciąg dalszy...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Aha, dodam, że najbardziej mnie to niepokoi, że skoro aż tak spada napięcie
    wyjściowe, to może przetwornica zaczyna pracować jakoś "niekoniecznie
    słusznie".
    Co prawda - nic na to nie wskazuje. Zero grzania się, oscyloskop nie
    pokazuje niczego niepokojącego na wyjsciu...
    Ale to przecież niemożliwe żeby pobierając taki prąd mieć taki spadek
    napięcia ! Wyjście z przetwornicy jest doprowadzone do riser carda kabelkiem
    około 20cm, dość grubym... Ale nawet jakby nie - to jakieś spadki byłyby na
    samych kartach - a ja mierzę napięcie na wyjściu przetwronicy !

    No cholera wie co jest grane !?

  • 3. Data: 2010-09-26 06:56:42
    Temat: Re: ujemne napięcia i cudów na kiju ci?g dalszy...
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > napięcie wyj?ciowe, to może przetwornica zaczyna pracować jako?
    > "niekoniecznie słusznie".
    > Co prawda - nic na to nie wskazuje. Zero grzania się, oscyloskop nie
    > pokazuje niczego niepokoj?cego na wyjsciu...
    > Ale to przecież niemożliwe żeby pobieraj?c taki pr?d mieć taki spadek
    > napięcia ! Wyj?cie z przetwornicy jest doprowadzone do riser carda
    > kabelkiem
    > około 20cm, do?ć grubym... Ale nawet jakby nie - to jakie? spadki byłyby
    > na samych kartach - a ja mierzę napięcie na wyj?ciu przetwronicy !

    Jedyne co mi przychodzi do głowy, to że karty nie są czystą rezystancją i od
    tego przetwornica głupieje.
    Może pooglądaj oscyloskopem co tam piszczy w niej piszczy, zanim się
    specjaliści od przetwornic pobudzą. ;-)

  • 4. Data: 2010-09-26 08:11:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 26.09.2010 06:06, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Ooooo, niedobrze myślę. I sprawdzam dalej - niezależnie, którą kartę włoże
    > do którego slota tego riser carda - napięcie -11.4.

    Jeżeli masz ustabilizowane napięcie na wyjściu - bez jakiś dziwnych
    tętnień, które mogłyby ogłupiać sterownik to może po prostu na karcie
    jest za cienka ścieżka/przelotka? (Mam np. chiński kabel usb na którym
    dysk przenośny nie jest w stanie wystartować, bo żyły mają koło 5 omów.)

    Michoo

  • 5. Data: 2010-09-26 08:46:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Sep 2010 06:06:23 +0200, sundayman wrote:
    >Ustawiłem napięcie wyjściowe (bo zastosowałem LM2673 ADJ, bo
    >akurat taki miałem) na -11.5V, current limit na jakieś 1A.

    Czekaj czekaj .. to prad chwilowy. Przy szczytowym 1A bedziesz mial
    sredni wyjsciowy 250mA.

> [...]
    >Przetworniczkę sprawdziłem obciążając sobie rezystorem 47 omów - z -11.5
    >zrobiło się może -11.4 , czyli przetwornica sprawna, nic się nie grzeje

    11.4/47=243mA.

    Moze po prostu pracujesz na granicy parametrow - karty biora 250mA i
    troche brakuje.

    >Zwiększyłem current limit na max - bez zmian.

    Jak z cewka ? limit to nie wszystko.

    >Może rzeczywiście podłączenie izolowanej przetwornicy (z TME) coś zmieni ?

    Tak w ogolnosci to bym zlamanego grosza nie postawil na to co ci sie
    dzieje na masie w komputerze. A podlaczajac przetwornice narobiles
    petli.
    Ale akurat nie w tym ukladzie - ten wydaje sie grzeczny. Choc na
    sciezke pradu warto popatrzec.

    Sprawdz ja czy potrafi dac 350mA, dodaj niewielki rezystor na wyjsciu
    przed tym dodatkowym dlawikiem,

    J.

  • 6. Data: 2010-09-26 15:49:41
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    wieczorem zrobię jeszcze parę pomiarów, i zapodam schemat i zdjęcie PCB,
    żeby było wiadomo w czym rzecz,
    bo naprawdę coś kuśwa magicznego się dzieje... :)

  • 7. Data: 2010-09-27 05:22:24
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > wieczorem zrobię jeszcze parę pomiarów, i zapodam schemat i zdjęcie PCB,
    > żeby było wiadomo w czym rzecz,
    > bo naprawdę coś kuśwa magicznego się dzieje... :)

    Zmierz prąd po stornie pierowtnej przetwornicy. Bo może po prostu miernik
    głupieje ci na wtórnym od przetwornicy.

  • 8. Data: 2010-09-27 12:48:38
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Zmierz prąd po stornie pierowtnej przetwornicy. Bo może po prostu miernik
    > głupieje ci na wtórnym od przetwornicy.

    No więc posiedziałem wczoraj wieczorem, i sprawa (jak zwykle) okazała się
    prozaiczna.
    Jakimś cudem rzeczywiście przetwornica działała na progu wydajności.

    Jako dioda schottkiego była użyta SS34 - wymieniłem ją na 1N5822, oraz
    podniosłem napięcie wyjściowe do -12.5V.
    I teraz pod obciążeniem jest -12.07 (karty biorą 240 mA). Sprawdzałem samą
    przetwornicę obciążając rezystorem 24omy (czyli około 500mA) , spadek
    napięcia był do -12V.

    Ale - co ciekawe; kiedy zmieniałem rezystory R1 i R2 przetwornicy, żeby
    podnieść napięcie (de facto każdy z nich to jeden lub dwa rezystorki, żeby
    można było je jakoś dobrać),
    to kiedy zszedłem z R1 na 560+383 omy (943 razem) - bo poprzednio było 1K -
    to co prawda napięcie mi wyszło takie, jak chciałem - ale wydajność spadła.
    W tej chwili mam R1 = 1K, R2 = 7.5K + 1.2K + 220R (czyli 8.92K) i napięcie
    jest jak pisałem -12.4

    Z tego wynika, że R1 nie powinno być faktycznie niższe niż 1K (co zresztą
    jest napisane w PDFie tego ukladu).

    Z tego wszystkiego wynika, że faktycznie rozsądniejszym rozwiązaniem chyba
    byłby zakup gotowej przetwornicy z TME (jak koledzy radzili...),
    chyba, że uwzględnię edukacyjnych charakter tej walki :)

    A druga sprawa - to wychodzi na to, że wydajność takiej przetwornicy przy
    napięciach ujemnych jest znacznie gorsza - ten sam układ stosowałem np. przy
    zamiania +12 na +5, i układ pracował bardzo stabilnie przy 2A (więcej nie
    potrzebowałem, więc nie wiem) - i w ogóle bezproblemowo. Poza tym zastanawia
    mnie dlaczego zamiana SS34 na 1N5822
    tam mocno wpływa na jej wydajność ?

    Może fachowcy od przetwarzania coś wyjaśnią, żebym się przy okazji czegoś
    nauczył ? :)

    pozdr.

  • 9. Data: 2010-09-27 12:54:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > Może fachowcy od przetwarzania coś wyjaśnią, żebym się przy okazji
    > czegoś nauczył ? :)

    Arnold Buzdygan? Jego tu jeszcze chyba nie było.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2010-09-27 14:51:14
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Arnold Buzdygan? Jego tu jeszcze chyba nie było.
    Nie wywołuj wilka z lasu.