  • 1. Data: 2010-09-26 08:45:14
    Temat: Napięcie progowe tranzystora MOSFET
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Jest taki schemat z tranzystorem MOSFET
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b7cf81f2412064c5
    .html

    Napięcie na RL czyli wyjściowe jest pomniejszone o napięcie progowe
    tranzystora.
    Niby to oczywiste bo aby pojawiło się napięcie na RL to tranzystor
    musi być otwarty
    Ale proszę wytłumaczcie mi to jak to analitycznie, jak to udowodnić ze
    tak musi być?

  • 2. Data: 2010-09-26 09:09:24
    Temat: Re: Napięcie progowe tranzystora MOSFET
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Sep 2010 01:45:14 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
> [...]
    >musi być otwarty
    >Ale proszę wytłumaczcie mi to jak to analitycznie, jak to udowodnić ze

    Bierzesz karte katalogowa tego tranzystora, zakladasz konkretna
    rezystancje wyjscia [ha ha - a co jesli bedzie nieliniowe] i sobie z
    wykresow odszukujesz ile sie tam ustali.

    Mosfety maja to progowe gorzej okreslone ale tez dosc wysokie,

    J.

  • 3. Data: 2010-09-26 12:01:06
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-09-26 10:45, slawek7 pisze:
> [...]
    > musi być otwarty
    > Ale proszę wytłumaczcie mi to jak to analitycznie, jak to udowodnić ze

    Przybliżone wzory na prąd drenu:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/MOSFET
    I powinno dać się wykazać.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2010-09-26 14:52:28
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Raczej chodzi mi o wytłumaczeni skąd się bierze to że podłączając
    bramkę tak jak na tym rysunku napięcie wyjściowe będzie pomniejszone o
    to napięcie progowe tranzystora

  • 5. Data: 2010-09-26 18:17:16
    Od: RtB <r...@N...onet.pl>

> [...]
    > musi być otwarty
    > Ale proszę wytłumaczcie mi to jak to analitycznie, jak to udowodnić ze

    Napięciowe prawo Kirchoffa?
    - Załóżmy Uwe <= U_progowe. Uwy = 0. (prąd nie płynie)
    - Uwe = U_progowe. Uwy nadal 0. (prąd dopiero zacznie płynąć)
    - Uwe > U_progowe.
    - napięcie na bramce = Uwe.
    - napięcie między bramką a źródłem = U_progowe
    - napięcie na RL = Uwe - U_progowe.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 6. Data: 2010-09-26 18:17:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Sep 2010 07:52:28 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
    >Raczej chodzi mi o wytłumaczeni skąd się bierze to że podłączając
    >bramkę tak jak na tym rysunku napięcie wyjściowe będzie pomniejszone o
    >to napięcie progowe tranzystora

    Otwarcie tranzystora zalezy od napiecia bramka-zrodlo.

    Gdyby ten tranzystor byl calkowicie otwarty, to potencjal zrodla bylby
    prawie rowny napieciu zasilania i Ugs byloby bliskie zeru - a to
    przeciez znaczy ze tranzystor jest zamkniety.

    Wytwarza sie wiec rownowaga - potencjal zrodla bedzie o tyle mniejszy
    od potencjalu bramki, ze tranzystor otworzy sie na tyle zeby
    przepuscic prad niezbedny do wytworzenia takiego wlasnie potencjalu
    zrodla :-)

    W tranzystorach bipolarnych sprawa jest w miare prosta - zlacze p-n
    jest silnie nieliniowe i dla krzemu to napiecie wynosi praktycznie
    0.6-0.7V.

    W tranzystorach polowych sprawa jest bardziej skomplikowana.
    Zlaczowe [FET, JFET] sa otwarte przy Ugs=0. Trzeba dopiero ujemnego
    napiecia na bramce [wzgledem S] zeby je zablokowac. Podobnie zachowuja
    sie lampy elektronowe.

    MOSFET potrafia byc w wersji "zubażanej" [depletion mode].
    One przy Ugs=0 sa polowicznie otwarte, i mozna je sterowac w obie
    strony.

    Wiekszosc mosfetow jest jednak w wersji "wzbogacanej", gdzie do
    otwarcia jest wymagane pewne napiecie, nawet calkiem spore bo kilka do
    kilkunastu woltow do pelnego otwarcia.

    J.

  • 7. Data: 2010-09-27 11:43:36
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Otwarcie tranzystora zalezy od napiecia bramka-zrodlo.

    Mylisz się. Zależy od napięcia bramka - podłoże, źródło w ogólnym
    przypadku nie ma obowiązku być na potencjale podłoża byleby nie
    nastąpiło otwarcie złącza źródło - podłoże. Czasami wręcz stosuje się
    dodatkowe sterowanie potencjałem podłoża jako substytutu drugiej bramki.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-09-27 13:03:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl>
    napisał
    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >nastąpiło otwarcie złącza źródło - podłoże. Czasami wręcz stosuje
    >się dodatkowe sterowanie potencjałem podłoża jako substytutu

    A da sie gdzies jeszcze dostac tranzystory z wyprowadzonym podlozem
    ?

    J.

  • 9. Data: 2010-09-27 21:56:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > A da sie gdzies jeszcze dostac tranzystory z wyprowadzonym podlozem ?

    Wewnątrz układu scalonego jak potrzebuję to mam...

    To że ktoś źródło z podłożem zwarł to jest chwilowa zaszłość a nie
    zasada ogólna.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-09-28 13:39:07
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Dziękuję za pomoc.
    Mam jeszcze jedą prośbę. W tranzystorach MOSFET istnieje dioda.
    Podobno pasożytnicza.
    Możecie mi powiedzieć jak to na prawde z nią jest? Jakie ma parametry
    taka dioda, prąd napięcie? Czy to jest taka dioda krzemowa zwykła, czy
    ma właściwości diody zenera.
    Spotkałem różne opinie i różne zdania o tej diodzie. A skąd ona się
    bierze w tranzystorze?