    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: ujemne napięcia i cudów na kiju ciąg dalszy...
    Date: Sun, 26 Sep 2010 06:06:23 +0200

    Dla przypomnienia - kilka postów niżej toczyłem godną lepszej sprawy walkę z
    ujemnym napięciem -12V pewnej płyty MINI ITX.
    Chodziło o płytę D945GSEJT, do której złącza PCI zostały podłączone ,
    poprzez riser card 1>2 PCI, dwie karty audio M-AUDIO 1010LT.
    Problem polegał w skrócie na tym, że po włożeniu obu kart, napięcie "-12" na
    pinie 1B PCI (a faktycznie -10.5 , bo tyle "daje" płyta) spadało do -1.5V,
    dzięki czemu dźwięk z kart zaczynał efektownie pierdzieć (i to ledwo
    ledwo)... jako że z tego napiecia (oraz +12V) zasilane są na tych kartach
    wzmacniacze operacyjne na wyjściach.

    Po głębokich przemyśleniach zatem zrobiłem sobie przetworniczkę +12 > -12 za
    pomocą LM2673 , wg. dostępnej tutaj
    (http://www.national.com/pf/LM/LM2673.html#Documents
    )
    aplikacji (Application Note 1157 Positive to Negative Buck&hyphen;Boost
    Converter Using LM267X SIMPLE SWITCHERR Regulators)

    W tym PDF jest akurat opis przetwornicy na -5V, ale mniejsza o to.
    W każdym razie - przetwornicę zasilam sobie z napięcia 12V dostępnego na
    złączu MOLEX tek płyty (dla dysku twardego na przykład), zatem załączana
    jest po włączeniu komputera, czyli jest OK.
    Dodatkowo, w stosunku do aplikacji z PDF dołożyłem na wyjściu dławik około
    100uH + za dławikiem dodatkowy kondensator (żeby było już ślicznie).

    No i - jak na razie - wszystko pięknie. To znaczy, przetwornica przetwarza,
    jest cacy. Ustawiłem napięcie wyjściowe (bo zastosowałem LM2673 ADJ, bo
    akurat taki miałem)
    na -11.5V, current limit na jakieś 1A.

    I teraz bardzo ważne - zmierzyłem pobór prądu z tej linii przez karty -
    każda karta pobiera jakieś 120mA, czyli powiedzmy razem 250mA.

    Przetworniczkę sprawdziłem obciążając sobie rezystorem 47 omów - z -11.5
    zrobiło się może -11.4 , czyli przetwornica sprawna, nic się nie grzeje
    (oprócz tego rozystora, bo
    miałem tylko 1 watowy :), na wyjściu napięcie bez zakłóceń. No fajnie, myślę
    sobie, podłączamy...

    Wpiąłem się z tym napięciem do riser card'a (przecinając ścieżkę). Wkładam
    kartę (napierw jedną) - mierzę napięcie ; -11.4
    Dobra, wkładam drugą : i tutaj zaskoczenie - napięcie mi zleciało do -9.5V !

    Ooooo, niedobrze myślę. I sprawdzam dalej - niezależnie, którą kartę włoże
    do którego slota tego riser carda - napięcie -11.4.
    Jak tylko włożę obie : -9.5

    Żeby było jasne - riser card jest ten :
    http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?f
    d_id=46

    Ale mało tego ! Kiedy mierzę pobór prądu przez obie karty - jest około 240
    mA ! Czyli - karty niby pobierają tyle ile powinny, ale jeśli są włożone
    obie, napięcie spada prawie o 2V !
    Niby karty działają, dźwięk jest ok. Ale nie daje mi to kurka wodna spokoju
    ! O co może do choroby ciężkiej chodzić ? Jakim cudem ? Oczywiście napierw
    podejrzewałem przetwornicę - ale potem ją odpiąłem, zacząłem sprawdzać na
    tym rezystorze w charakterze obciążenia - no działa. Zwiększyłem current
    limit na max - bez zmian.
    Nie wiem jaką ma de facto obciążalność, ale te 244mA (11.5V / 45 omów) w
    ogóle nie robi wrażenia na niej. Jednym słowem - jakaś paranoja. Na riser
    cardzie jest jeden malutki scalaczek, ale - co z tego, skoro mierzony na OBU
    kartach prąd to jakieś niecałe 240mA ? Może obciążenie jest jakieś "dziwne"
    ? chociaż, zasilanie do Opampów na kartach jest pociągnięte bezpośrednio z
    pina na PCI - może są jakieś pojemności dołączone... W każdym razie nie wiem
    co o tym myśleć... Może rzeczywiście podłączenie izolowanej przetwornicy (z
    TME) coś zmieni ? Ale najważniejsze, że nie rozumiem, co jest grane... Macie
    jakiegoś pomysła ? ?