  • 11. Data: 2011-05-02 16:33:17
    Temat: Re: typologia errorow aplikacji
    Od: " fir" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Te powyzsze to najprostsze do naprawienia :)
    > Sa znacznie gorsze np
    > program zle policzy kapuste i firma pojdzie z torbami
    > program zle policzy natezenie promieniowania w urzadzeniu do naswietlania
    > RTG
    > program zle policzy parametry lotu rakiety i ta p..lnie w jakies
    > paromilionowe miasto
    > itd
    > Czyli - ogolnie - program zle dziala :)

    JESTEM WKURZONY, jestem jakis ekstremalnie wkurzony, zle sie czuje,
    robota (bo mam cos do zrobienia) tez zle idzie, czuje sie struty -
    chyba musze isc przeczekac

  • 12. Data: 2011-05-02 18:08:34
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 2 May 2011 15:32:10 +0000 (UTC), Marcin Kwiatkowski
    <m...@m...com> wrote:

    >G.J. Myers, "Projektowanie niezawodnego oprogramowania." I nie Pascal, a
    >Algol, na pewno z elementami Fortranu. Mimo że wydana dość dawno temu - polecam.

    Proponuje ksiazke bardziej na czasie:

    Fatal Defect: Chasing Killer Computer Bugs, Ivars Peterson, 1996

    chociaz jest bardziej "anegdotyczna" niz Myers

    Znanym specem od niezawodnosci jest David Parnas. Dostepny jest zbior
    jego prac

    Software Fundamentals: Collected Papers by David L. Parnas,
    Daniel M. Hoffman, David M. Weiss

    wydany rozniez po polsku

    A.L.

  • 13. Data: 2011-05-02 18:15:09
    Od: " firey" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    fir <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > JESTEM WKURZONY, jestem jakis ekstremalnie wkurzony, zle sie czuje,
    > robota (bo mam cos do zrobienia) tez zle idzie, czuje sie struty -
    > chyba musze isc przeczekac

    OK, juz dziala,
    we may continue

    no farmakology is involved ;-) [ po prostu z doswiadczenia
    wiem ze jak mam 'kryzys' (a miewam okresy maskrycznego rozwalania,
    cos jakby poczucia dysharmonii ) to musze przeczekac

  • 14. Data: 2011-05-02 18:22:03
    Temat: Re: typologia errorow aplikacji (a jeszcze leipaj i realoki)
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-05-02 17:32, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Przecież w takim czymś również można mieć leaki, tylko trudniej je znaleźć.
    Mozna tez wierzyc, ze sie nie ma ...

  • 15. Data: 2011-05-02 18:37:43
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

    > eĹşÄ&#65533;.
    > Mozna tez wierzyc, ze sie nie ma ...

    nie mozna, nie mozna miec leakow jak sie nie alokje ani dealokuje nawet
    bita pamieci spoza statycznej puli, mozna za to w takim ststycznym c
    pisac po nie swojej pamieci albo nadpisywac niepoprawnie wlasna -
    literalnie nigdy nie zastanawialem sie czy mozna i warto cos z tym
    zrobic - w c okropnie imponuje mi ten jego cyrkowy akrobatyczny
    'lightweight'

    --
    ((ooh la la - slucham sobie dobrej plyki starej kapelki
    crash test dummies))

  • 16. Data: 2011-05-02 18:56:46
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > 'lightweight'
    >
    > -
    > ((ooh la la - slucham sobie dobrej plyki starej kapelki

    wogole to moze warto przypomniec w tym miejscu moj osobisy wynalazek tj
    slowko kluczowe realloc (jedna z proponowanych poprawek do c)

    w statycznym c ze slowkiem realloc tez byloby trudno o leaki
    mimo ze juz nie byloby w tym sensie statyczne, ststyczna bylaby
    ilosc tablic ale ich rozmiary moglybybyc zmieniane dynamicznie jak
    suwakiem, <<smutne jest to ze te realloki trwaja tak masakrycznie
    dlugo, (ooh la la), aczkolwiek raz myslalem ze pewnym bledem jest
    byc moze ze nie podaje sie wiecej info malok-machinerii, np
    gdyby podawac "myMem = mallok(100, 10000)" gdzie pierwszy
    parametr okresla realnie zaalokowana pamiec a drugi przypuszczalny
    maksymalny lymit dla reallokacji to malokmaszyna moglaby zarezerwowac
    miejsce na idealne reallloki>>

  • 17. Data: 2011-05-02 19:32:02
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.05.2011 20:56, f...@W...gazeta.pl pisze:

    > wogole to moze warto przypomniec w tym miejscu moj osobisy wynalazek tj
    > slowko kluczowe realloc (jedna z proponowanych poprawek do c)
    realloc istnieje i ma się dobrze.

    A nikt Ci nie zabroni przecież zamiast:
    int a[100];
    pisać
    int *a=malloc(100*sizeof(int));
    a potem
    a=realloc(a,1000);

    Michoo

  • 18. Data: 2011-05-02 19:33:49
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.05.2011 20:37, f...@W...gazeta.pl pisze:
    > nie mozna, nie mozna miec leakow jak sie nie alokje ani dealokuje nawet
    > bita pamieci spoza statycznej puli
    Ależ można, można - starczy, że pobierzesz coś z puli a potem nie
    zwrócisz. W momencie gdy używasz puli jedyna różnica w porównaniu do
    malloc/free/realloc to to, że tracisz czas na pisanie samemu alokatora i
    ryzykujesz popełnienie w tym błędów.

    Michoo

  • 19. Data: 2011-05-02 20:26:19
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > zwrócisz. W momencie gdy używasz puli jedyna różnica w porównaniu do
    > malloc/free/realloc to to, że tracisz czas na pisanie samemu alokatora i

    o ile pamietam to z niektorymi powinienem nie rozmawiac (poki nie
    przywala glowami ze trzy razy w sciane) - zwlaszcza ze rozmowa nie
    zapowiada sie ciekawie bo znowu troche wieje zombie-mysleniem -
    ale pominawszy ten problem chwilowo:

    nie mozna, jesli taki statyczny program zarezerwowal zainicjowal np 2
    megabajty 200 kilo statycznej pamieci to chocby nie wiem co ani nie zwroci
    kilobajta do systemu ani nie zabierze ani bajta - nie ma leakow

    co do alokatorow to alokatory czesto nie sa potrzebne bo wiele
    zjawisk w programowaniu dotyczy dzialan na stalej liczbie obiektow

    zas jesli mam wewnetrzny alokator na statycznej tablicy to jesli nie
    zaznacze (np po zestrzeleniu samolotu) ze dany rekord z danymi
    jest nieuzywany i gotowy do nadpisania, to nie jest to leak tylko
    wewnwtrzny blad w programie (pamiec sie nie urywa tylko jest
    blednie pooznaczana jako zajeta) - bardzo gruby: nie bardzo podobny
    do mem-leaka i analogiczny do zlego poustawiania pol w strukturach
    - takie rzeczy sie raczej wogole nie zdarzaja, (tj trudno tego nie
    zauwazyc), sa to wewnerzne bledy w kodzie (bledy stanu danych, analogiczne
    np do zlego ustwienia pozycji samolotu albo nadaniu mu zlego koloru) i
    taki maja charakter, jest to absoutnie cos zupelnie innego niz to
    co nabralo odrebnego abstrakcyjnego znaczenia jako 'leak' (a co
    oznacza ze gdzies sie urwal kawalek ramu nie wiadomo gdzie nie
    wiadomo co, zgubiony ram nawet stracil swoja referencje bo ta ktora
    kiedys go trzymala juz wskazuje na cos innego)

    takie borykanie sie z owymi leakami (odpadnietymi kawalkami ramu)
    to doswiadczenie _absolutnie_ mi w c nie znane, niemozliwe i po prostu
    nie wystepujace

  • 20. Data: 2011-05-02 21:04:26
    Od: Michoo <m...@v...pl>

> [...]
    > jest nieuzywany i gotowy do nadpisania, to nie jest to leak tylko
    > wewnwtrzny blad w programie (pamiec sie nie urywa tylko jest
    Na tym polega leak - pamięć nie jest używana a jest oznaczona jako
    zajęta (tylko w libc a nie bezpośrednio w twoim kodzie).

    > - bardzo gruby:
    Oj tak. Wycieki pamięci to bardzo grube błędy.

    > - takie rzeczy sie raczej wogole nie zdarzaja, (tj trudno tego nie
    > zauwazyc)
    Takie błędy bardzo ciężko zauważyć. Jeżeli np po wyleceniu za planszę
    samolot jest z niej usuwany, ale nie zwalnia miejsca w statycznej
    tablicy samolotów to zauważysz to dopiero po dłuższym czasie i w
    kompletnie innym miejscu (przy próbie utworzenia nowego samolotu).

    > , sa to wewnerzne bledy w kodzie (bledy stanu danych,
    Właśnie. Pozbyliśmy się wskaźnika, który jest nam ciągle potrzebny, bo
    wskazuje na dane.

> [...]
    > wiadomo co, zgubiony ram nawet stracil swoja referencje bo ta ktora
    > kiedys go trzymala juz wskazuje na cos innego)

    Myślisz zbyt meta-magicznie-niskopoziomowo - wyciek zasobu (nie musi to
    być pamięć - mogą być deskryptory plików, sockety, muteksy, etc) jest
    wtedy gdy po użyciu zapominasz odłożyć zasób na swoje miejsce. Czy to
    będzie close(fd), czy to będzie free(ptr), czy to będzie
    tablica_samolotow[x].wolny=true - nie ma znaczenia.

    Jedna istotna różnica jest taka, że przy statycznych tablicach to trochę
    szybko wychodzi, ale wystarczy wypisywać przy każdym malloc/free
    komunikat, żeby prosto znaleźć co nei zostało zwolnione. Albo użyć
    przeznaczonych do tego narzędzi jak np valgrind.

    > o ile pamietam to z niektorymi powinienem nie rozmawiac (poki nie
    > przywala glowami ze trzy razy w sciane)
    Ja z Tobą też miałem nie gadać póki nie zaczniesz leczyć depresji, ale
    że piszesz w okolicy sensu to toczę tę pogawędkę, więc 1:1.

    Michoo