  • 1. Data: 2011-05-02 09:54:39
    Temat: typologia errorow aplikacji
    Od: " fir" <f...@g...pl>

    od dwu dni borykam sie z leakami w swoim progsie i co gorsza ciagle
    nie wiem jak to naprawic (nie zdarzylo mi sie cos takiego od kilku lat
    bo normalnie pisze w statycznym c a tam nie ma takich problemow);
    (przy okazji zauwazylem ze haslo 'leaks'
    w wikipedii jest dobrze napisane - przyklad z winda ktora jesli kod ma
    wycieki moze zatrzymac sie i nie otworzyc drzwi a po resecie ruszy znowu
    choc leaki beda sie zbierac od nowa);

    do glowy przyszlo mi by sprobowac poukladac sobie w glowie cala szersza
    typologie bledow aplikacji, podstawowe ktore kojarze to

    - leaki (wycieki)
    - zwis (hang)
    - crash to desktop
    - crash systemu

    na pewno mozna cos dorzucic, poszerzyc i pouszczegolawiac ta liste;
    czy moze ktos cos dorzucic i powiedziec pare slow o poszczegolnych
    przypadkach, ZACHECAM

  • 2. Data: 2011-05-02 10:30:45
    Temat: Re: typologia errorow aplikacji
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-05-02 11:54, fir pisze:
> [...]
    > bo normalnie pisze w statycznym c a tam nie ma takich problemow);
    > (przy okazji zauwazylem ze haslo 'leaks'

    statyczny C powiadasz? nie znam.
    Programowanie w C bez leaków? Nie wiem, jak musialo by byc proste i
    specyficzne. Ostatni program w C, wiem na 100% bez leaków, popelnilem 15
    lat temu. Potem juz to za duze bylo.

    O dawna mam zasade: sluchaj zaawansowanych zwolenników technologii,
    idealnie objasnia jakie sa wady. (w bazach Firebird - to od zwolenników
    dowiedzialem sie jak cienki optymalizator itd, w fotografii zwolennicy
    nikosiów i kanonicy itd)

    Jak sprzedawalem 20 lat temu malucha 126p , zachwalalem jaki jest dobry,
    bo kazdy moze sobie go naprawic (nabywca otrzymal caly bagaznik czesci).
    To mniej wiecej ta argumentacja.

    Wiec tu ciekawe jest uslyszec o awariach i padach, o jakich dawno
    zapomnieli programisci innych jezyków/platform obrazeni na C :P

    Wybacz nastrój dlugiego weekendu.

  • 3. Data: 2011-05-02 10:34:42
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-05-02 11:54, fir pisze:

    > do glowy przyszlo mi by sprobowac poukladac sobie w glowie cala szersza
    > typologie bledow aplikacji, podstawowe ktore kojarze to

    <od18lat>
    W l 1990-tych w zespole gdy za duzo fruwalo słow uwazanych za wulgarne,
    umówilismy sie, ze innymi slowami bedziemy precyzyjnie okreslac
    sytuacje, ze program sie 'wypier...' 'zje...' itd.
    </od18lat>

  • 4. Data: 2011-05-02 11:08:59
    Temat: Re: typologia errorow aplikacji (a jeszcze leipaj i realoki)
    Od: " fir" <f...@W...gazeta.pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > Wiec tu ciekawe jest uslyszec o awariach i padach, o jakich dawno
    > zapomnieli programisci innych jezyków/platform obrazeni na C :P

    statyczny c to c bez mallocow - c wylacznie ze statycznymi tablicami

    [w parktyce _czasem_ mozna by uzyc i mallloca i w takim obecnym statycznym
    c ale raczej bylby to duzy malloc - i rzadko, albo cos absolutnie tmp;]

    troche stracilem kontakt z duchem c ostatnio ale ukulem powiedzenie
    'statyczny c' aby podkreslic fakt ze to c o ktorym ja mowie to jest c bez
    malloc/free tylko c z tablicami struktur -- moze wcale nie trzymalbym sie
    pojecia statycznosci tak mocno gdyby te alloki (a jeszcze leipaj i realoki)
    dalo sie zrobic szybko (tj jakby myslenie o maszyneri allokow przeniesc
    by na grunt c)- teoretycznie moze i by sie dalo -

    ale poki co statycznym c nazywam c ze statycznymi tablicami struktur
    - podkreslam to bo niektorym jak mowie c widac wydaje sie ze c o jakim
    mowie to c z mallokami i free (i wtedy nie rozumieja o czym mowie)
    [gdy tymczasem jest to c w ktorym pary malloc-free uzywa sie albo raz
    na rok albo literalnie nigdy - to wlasnie nazywam 'statycznym c']

  • 5. Data: 2011-05-02 11:50:30
    Od: " fir" <f...@g...pl>

    jest kilka rodzajow tych rozmaitych bledow aplikacji -
    np

    - jakies bledy przewalajace sie wewnatrz (kilka rodzajow) z
    rozmaitymi efektami ubocznymi ale bez crashow,
    - krash (to desktop/systemu),
    - hang (zwis),

    to sa moze trzy podstatwowe (z ktorych poszczegolne
    dziela sie na wiele typow) ale mozna np jeszcze dolozyc

    - odmowa startu itd

    nie mam zbudowanej dobrej typologii tych 'przypadkow' a
    jest tego sporo - jak najbardziej warto sie polapac w temacie
    'co tu sie tak wogole dzieje'

  • 6. Data: 2011-05-02 11:57:37
    Od: " fir" <f...@g...pl>

> [...]

    >- odmowa startu itd

    >nie mam zbudowanej dobrej typologii tych 'przypadkow' a

    np nie jest dla mnie jasne czemu 'hangi' zdarzaja sie tak stosunkowo
    czesto - wydaje sie ze krasz jest dosyc latwy do wywolania i zrozumialy
    (np blad w binarce powinien wywolac raczej krasz - blad ochrony pamieci
    i krasz) ale czemu hangi zdarzaja sie stosunkowo tak czesto? (moze
    zreszta mi sie wydaje i 90% to porysowane plyty wnapedach - jakie szczescie
    ze ten szajs (plyty cd itd) odchodzi wydaje sie na smietnik)

  • 7. Data: 2011-05-02 13:33:04
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    fir wrote:

> [...]
    > - crash to desktop
    > - crash systemu
    >
    > na pewno mozna cos dorzucic, poszerzyc i pouszczegolawiac ta liste;

    Te powyzsze to najprostsze do naprawienia :)
    Sa znacznie gorsze np
    program zle policzy kapuste i firma pojdzie z torbami
    program zle policzy natezenie promieniowania w urzadzeniu do naswietlania
    RTG
    program zle policzy parametry lotu rakiety i ta p..lnie w jakies
    paromilionowe miasto
    itd
    Czyli - ogolnie - program zle dziala :)

    --
    Michal

  • 8. Data: 2011-05-02 15:17:57
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-05-02 15:33, Michal Kleczek pisze:

    > Te powyzsze to najprostsze do naprawienia :)
    > Sa znacznie gorsze np
    > program zle policzy kapuste i firma pojdzie z torbami

    teraz wypowiedz na serio.
    W latach ... juz minionych, mialem i przeczytalem kilkakrotnie ksiazke
    (popularna seria z takim pascalowym zankiem podstawienia) o
    niezawodnosci autor (mniej wiecej) pisal sie Myers. Ksiazka (zupelnie
    poza tokiem studiow, z wlasnej inicjatywy kupiona) dla mnie formacyjna,
    choc lata minely (np. ergomonia i psychologia podawania argumentow to
    command line), ale m.in. co dla mnie istotne:
    a) odroznienie **istnienia bledu** w kodzie a jego **ujawnienie** w
    postaci incydentu, awarii (to dla tych co maja bezbledne programy 'bo
    sie nie wywrócil).
    Mysl bardzo wazna w kontescie tego watku.

    a1) analiza statystyczna: testy A wykazaly X bledów, testy B wykazaly Y,
    z tego przeciecie zbiorów X i Y ... wychodzi prawdopodobna ilosc Z nie
    znalezionych bledów
    b) psychologia programisty. Ten, który nie posiada watpliwosci, nie
    dostrzeze oczywistego bledu w swoim kodzie (wiele lat pozniej wyrosla z
    tego koncepcja przegladania kodu, XP itd)
    c) fajna teoria, ze wszystkie bledy sa bledami translacji: uzytkownik
    zle przetlumaczyl analitykowi, analityk projektantowi ... programista
    zle wyrazil w kodzie, a kompilator zle wygenerowal kod maszynowy ;)
    d) na module A w testach odnaleziono n bledow, na module B m, n<<m co z
    tego wynika ... zagadka
    e) co z tym robic, m.in. jak budowac jezyki programowania, organizacja
    pracy itd.

    oczywiscie wiele innych mysli, wiekszosci juz nie pamietam.

    Cos, co ten autor uwaza za rys charakteru przydatny do szukania bledow,
    cos instytut miernictwa nas przecwiczyl studentów uwalajac 80% na
    rachunku bledow, a historia filozofii pokazala sens posiadania
    watpliwosci... to mi sie jakos uzupelnia, twórcze watpienie sobie cenie
    najbardziej.

  • 9. Data: 2011-05-02 15:32:10
    Od: Marcin Kwiatkowski <m...@m...com>

    Dnia 02.05.2011 Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał/a:

> [...]
    > rachunku bledow, a historia filozofii pokazala sens posiadania
    > watpliwosci... to mi sie jakos uzupelnia, twórcze watpienie sobie cenie

    G.J. Myers, "Projektowanie niezawodnego oprogramowania." I nie Pascal, a
    Algol, na pewno z elementami Fortranu. Mimo że wydana dość dawno temu - polecam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 10. Data: 2011-05-02 15:32:35
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mon, 2 May 2011 11:08:59 +0000 (UTC), " fir"
    <f...@W...gazeta.pl> wrote:
    > statyczny c to c bez mallocow - c wylacznie ze statycznymi tablicami

    Przecież w takim czymś również można mieć leaki, tylko trudniej je
    znaleźć.