    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Date: Sun, 17 Jan 2010 14:08:46 +0100

    TERRANova <t...@j...eu> wrote:

    > Nie chce nikogo obrazac ani sie chwalic ale wlasnie ten
    > "rozbudowany"
    > tuner zbudowalem w owczesnych czasach kiedy mialem dokladnie 15
    > lat i
    > nie mialem wielkiego doswiadczenia w budowaniu ukladow bo i w jaki
    > sposob wtedy mozna bylo je zdobyc. I byly to czasy gdzie nie bylo
    > internetu, dostepu do czesci, dokumentacji, plytki wiercilem
    > silnikiem od zabawek i wiertlem zrobionym z zaostrzonego spinacza
    > biurowego polaczonego z walem silnika przez zlaczke z kostki
    > elektrycznej, plytki malowalem lakierem do paznokci itd itd.. Jak
> [...]

    Dokładnie to samo chciałem napisac :-)

    Też zrobiłem sobie ten tuner, co prawda byłem wtedy rok starszy od
    Ciebie, ale reszta się zgadza z dokładnością do szczegółów. Płytkę
    wierciłem silniczkiem od młynkomiksera wyposazonym w wiertło
    (prawdziwe!) osadzone w uchwycie z kostki elektrycznej. Płytka
    malowana lakierem do zaprawek samochodowych, przy pomocy grafionu od
    zestawu cyrkli, a sama płytka też jest warta wspomnienia: laminat,
    zwłaszcza dla osób z małych miasteczek był wtedy na wagę złota i
    generalnie nie do zdobycia. Udało mi się wtedy zdobyć płytę laminatu
    epoksydowo-szklanego, dwustronną! Za pomoca noża i młotka ostrożnie
    ją rozwarstwiłem i zrobiłem z niej dwie jednostronne, połowę cieńsze
    :-)
    Z takiej płytki własnie ten tuner powstał, a ponieważ oryginalna
    płytka pokazana w MT wydawała mi się marnotrawstwem, zaprojektowałem
    więc (ołówkiem na papierze milimetrowym) nową, połowę mniejszą,
    zsuwając elementy i stawiając oporniki do pionu :-)
    Radio działało znakomicie, nawet zacząłem mu robić obudowę, była już
    nawet elegancka aluminiowa płyta czołowa z opisami, niestety jakoś
    wtedy straciłem zapał. Całość powinna się jeszcze poniewierać gdzieś
    w piwnicy u moich rodziców, jak dziecię moje uda mi się elektroniką
    zarazic, to kiedyś mu pokażę :)

    A wracając do tematu - autorowi wątku radziłbym nie odrzucać tego
    projektu z powodu, że za skomplikowany. Ten projekt jest
    skomplikowany tylko pozornie, w rzeczywistości jest o wiele prostszy
    w wykonaniu od tego, o który pytasz. Przede wszystkim jego
    uruchomienie jest trywialne, tam zaś masz dość ciężką przeprawę z
    zestrojeniem tego wszystkiego no i mechaniczną stronę zagadnienia,
    też niełatwą.
    Pozostaje tylko kwestia kupienia głowicy UKF... Można na allegro
    szukać radia typu Zodiak, Aiwa czy Amator i głowicę wymontowac z
    niego (choć będzie to działanie o tyle kuriozalne, że budowac
    będziesz radio niemal identyczne układowo, jak w tymże Zodiaku czy
    Aiwie), można by chyba tez spróbować się ratowac głowicą
    telewizyjną, tą chyba kupić o wiele łatwiej.

    J.