  • Data: 2010-01-17 22:32:26
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > ktory to byl rok ? domyslam sie ze gdzies 82/83 ?

    No nie, w 82/83 to ja miałem dopiero 11/12 lat i wykonywałem dopiero
    bardzo zaawansowane na wygląd i kompletnie bezsensowne w działaniu
    urządzenia składające się z metalowego chassis obstawionego lampami
    w podstawkach. Chassis z podstawkami pochodziło z wytachanego ze
    śmietnika radia, a lampy - "pan do telewizora" w tych czasach był w
    domu stałym gościem, a zwykle po jego wizycie zostawała na pamiątkę
    kolejna lampa, którą łakome elektroniki dziecię natychmiast
    zawłaszczało. Współcześni rodzice by pewnie zawału na samą myśl
    dostali, że dziecko ma się bawić czymś takim, nie dość że
    cienkościennym, szklanym i implodującym przy tłuczeniu, to jeszcze
    pełnym straszliwych trucizn, ówcześni nieświadomi widać byli. W
    każdym razie owe lampy przy pomocy radzieckiej lutownicy grzałkowej
    (Eliektropajalnik na niej pisało) spinałem żarzeniami razem i
    podłączałem do transformatora od kolejki piko. Celu toto nie miało
    żadnego, ale za to, jak się napięcie żarzenia ponad normę podniosło,
    jak to pięknie wszystko świeciło... echhh....
    A z działających rzeczy - w oparciu o elementy z enerdowskiego
    "małego elektryka" zrobiłem elektryczne oświetlenie do szopki
    bożonarodzeniowej, którą należało wykonac na "prace ręczne".
    Zrobiwszy je byłem tak absolutnie szczęśliwy i dumny z siebie, że
    absolutnie mi nie przeszkadzał delikatny rozdźwięk między tą
    elektryka, a czasami, które szopka miała symbolizować. W końcu tam
    cuda się miały dziać, prawda? Więc jeden cud wtę czy wewtę... A
    fakt, że ta moja szopka składała się głównie z wyklejonego
    "złotkiem" pudełka od butów i oświetlenia, brakowało w niej zaś
    pewnych elementów... powiedzmy, że bardzo istotnych dla szopki - no
    nie przeszkadzał mi jakoś zupełnie i dlatego absolutnie nie mogłem
    zrozumiec, dlaczego nauczycielka nie doceniwszy nowatorskiego
    podejścia, za pracę postawiła mi trójczynę. Echhh...

    Ten tuner ukazał się w 86 roku i w tymże roku go zrobiłem.

    > A przepustki na podroz zlikwidowali juz chyba ?

    Te milicyjne już dawno, ale ja jeszcze na tyle samodzielny, żeby po
    Polsce w poszukiwaniu laminatu jeździć, nie byłem.

    > Niestety - do tego czasu nadajniki FM znikną :-)

    Tym bardziej będzie podziwiał (mam nadzieję) elektronikę z czasów
    króla ćwieczka :-)

    J.