  • 31. Data: 2011-12-04 09:14:08
    Temat: Re: stroze moralnosci w Saturnie
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-12-03 23:28, Andrzej Lawa pisze:

    > Ummm... Mówimy o profesjonalnym, artystycznym i _ręcznym_ labie
    > fotochemicznym? W którym laborant siedzi nad każdym zdjęciem mozolnie
    > usiłując uzyskać optymalny wynik? W którym Saturnie w ostatniej dekadzie
    > widziałeś takie zjawisko? ;->

    Mówimy o zdjęciach na wystawę - a wiec zapewne w formacie 30x45 lub
    zbliżonym a nie o zdjęciach pocztówkowych. Takich zdjęć nie wykonuje się
    tysięcy dziennie i jest rzeczą naturalną, ze obsługa bardziej się
    przykłada do ich jakości niż do masówki 10x15cm.

    > Powiem więcej - operator _auto_labu (a właściwie w dzisiejszych czasach
    > komputerowej naświetlarki lub po prostu drukarki sublimacyjnej) wręcz
    > nie powinien ingerować w parametry materiału źródłowego!

    I nie powinien spojrzeć na wychodzące odbitki by sprawdzić ich jakość?
    Technika bywa zawodna i nawet najnowocześniejsze komputerowe
    naświetlarki potrafią czasem ulec uszkodzeniu powodującemu produkowanie
    wadliwych odbitek. Może nie jesteś tego świadomy, ale emulsje papieru
    fotograficznego też czasem miewają defekty. Nawet jeśli zamawiający
    pobrał profil barwny labu i przygotował odbitki tak, by nie wymagały
    korekcji laborant powinien po ich wykonaniu sprawdzić czy nie mają plam,
    smug i innych wad które czasem w labie się zdarzają.

    > Kiedyś czytałem sobie książkę o historii Star Treka - tam właśnie był
    > piękny przykład, jak taki laborant-mądrala ciągle uparcie korygował do
    > "normy" otrzymane materiały i ekipa nie mogła dojść, dlaczego
    > zielonoskóra bohaterka, mimo nakładania coraz jadowiciej zielonego
    > makijażu, ciągle uparcie wychodzi ziemsko różowa.
    >
    > Bo skąd laboludek może wiedzieć, jakie były intencje autora?

    Słyszałem o podobnej historii w przypadku fotoamatora, który
    fotografował żaby moczarowe w okresie godowym (ich samce wybarwiaja sie
    wtedy na niebiesko) i laborant namęczył się z korekcją by wydobyć z tych
    żab zieleń. Natomiast nie wierzę w podobne sytuacje w przypadku
    profesjonalnej ekipy filmowej - po pierwsze oni raczej nie korzystają z
    przygodnych labów 'na rogu', po drugie - profesjonalista w takim
    przypadku uprzedziłby laboranta, ze kolory są nietypowe i uzgodniłby z
    nim czy i w jakim zakresie ma w kolorystykę ingerować - zwłaszcza, że
    piszesz o kolejnych próbach - co gdyby było prawdą świadczyłoby o tym,
    że ten film robili kompletni dyletanci.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 32. Data: 2011-12-04 09:16:34
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-12-03 23:47, Andrzej Lawa pisze:

    > Oficjalna historia.

    > Nie amatorzy, tylko korzystali z ogólnego labu - a nikt nie pomyślał o
    > powiadomieniu laboranta, że tym serialu mogą się pojawiać różne dziwne
    > odcienie skóry (to była połowa lat 60-tych zeszłego wieku!)

    Profesjonalista nie pomyślał? I to jeszcze w latach 60-tych kiedy nie
    było komputerowych naświetlarek i normą było ręczne dobieranie korekcji
    przez laboranta? Pachnie to na kilometr kompletną bzdurą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 33. Data: 2011-12-04 09:19:36
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-12-04 09:12, JA pisze:

    > [...]
    > Gdyby coś miały, to by wiedziały, że w publicznym labie takich rzeczy
    > się nie robi.

    > Ty mi coś wyjaśnij. Jak laborat zmienił zielonkawą tonację skóry na
    > różową na slajdach?
    > [...]

    Jak się za wszelką cenę usiłuje wymyślić argumenty na obronę swojej tezy
    - skutki bywają właśnie takie:-)))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2011-12-04 09:41:38
    Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>

    Dnia Sat, 03 Dec 2011 22:29:25 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > W sumie ten "szok" to skutki wielowiekowej indoktrynacji i wypaczania
    > ludzkiej psychiki przez religię.

    występowanie nagości całowitej jest we wszystkich praktycznie kulturach
    obwarowane jakimiś normami i zasadniczo jej występowanie jest ograniczone
    tylko do pewnych sytuacji. Stąd ten "szok".

    > Bo tak obiektywnie - co niby ma na tych zdjęciach szokować?

    co to znaczy obiektywnie? Nie ma czegoś takiego jak obiektywizm jeśli
    mówimy o ludziach i kulturze.

  • 35. Data: 2011-12-04 12:12:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.12.2011 10:16, Marek Wyszomirski pisze:

    > Profesjonalista nie pomyślał? I to jeszcze w latach 60-tych kiedy nie
    > było komputerowych naświetlarek i normą było ręczne dobieranie korekcji
    > przez laboranta? Pachnie to na kilometr kompletną bzdurą.

    Profesjonaliści dość często zapominają o oczywistych (później)
    drobiazgach. Ot chociażby niedawny przypadek lądowania bez podwozia -
    okazało się, że wywaliło jakiś bezpiecznik, co nie było sygnalizowane,
    nie było objęte procedurą, więc nikt nie pomyślał pójść obejrzeć
    wszystkie bezpieczniki. I teraz mają dylemat - czy jakby go włączyli, to
    podwozie by się jednak wysunęło...

    To się nazywa "zjadanie przez rutynę".

  • 36. Data: 2011-12-04 12:21:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.12.2011 10:14, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > tysięcy dziennie i jest rzeczą naturalną, ze obsługa bardziej się
    > przykłada do ich jakości niż do masówki 10x15cm.

    Jak wg. ciebie klasyczny laboludek z supermarketu mógłby się przyłożyć
    lepiej niż współczesne oprogramowanie?

    > I nie powinien spojrzeć na wychodzące odbitki by sprawdzić ich jakość?

    Ależ oni nie są od tego, bo nie wiedzą jakie są zamysły autorów zdjęć -
    dlatego prawidłowa procedura to zasugerowanie konieczności sprawdzenia
    jakości zdjęć przez odbierającego.

> [...]
    > korekcji laborant powinien po ich wykonaniu sprawdzić czy nie mają plam,
    > smug i innych wad które czasem w labie się zdarzają.

    Od tego są standardowe wydruki testowe, które okresowo należy wykonać.

    Gdyby laboludki miały takie podejście, jak twierdzisz, to bardzo
    złośliwym numerem byłoby robienie zdjęć smug ;->

> [...]
    > wtedy na niebiesko) i laborant namęczył się z korekcją by wydobyć z tych
    > żab zieleń. Natomiast nie wierzę w podobne sytuacje w przypadku

    A widzisz.

> [...]
    > nim czy i w jakim zakresie ma w kolorystykę ingerować - zwłaszcza, że
    > piszesz o kolejnych próbach - co gdyby było prawdą świadczyłoby o tym,

    Pamiętaj, że to byli pionierzy, a laboranci byli przyzwyczajeni do
    sitcomów z bardziej ziemskimi kolorami skóry, a procedury naświetlania i
    wołania były dość standardowe (stabilne parametry - parę lat
    doświadczenia producenci filmów i chemii już mieli), więc nie przyszło
    im do głowy, że lab będzie korygował w cokolwiek innego niż ogólną
    jasność i kontrast.

  • 37. Data: 2011-12-04 12:27:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.12.2011 09:19, JA pisze:

    > Idź do lekarza.
    > Nigdzie nie napisałem, że trzeba zgłaszać. Napisałem, że praworządny
    > obywatel zgłasza, jak mu się coś podejrzanego wyda. Kumasz. Nie bo
    > jesteś po prostu z klapkami na oczach.

    Mam okazję usłyszeć parę rzeczy na temat takich "praworządnych" jak ty z
    drugiej strony pulpitu dyżurki... Generalnie większość słów nie nadaje
    się do powtórzenia, ale generalny "duch" wypowiedzi sprowadza się do
    składania serdecznych życzeń zakończenia żywota i narzekania na
    odrywanie funkcjonariuszy od łapania przestępców i zawracanie im głowy
    łapaniem moherowych urojeń.

  • 38. Data: 2011-12-04 13:07:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.12.2011 09:12, JA pisze:

    > Dopóki po tych grzybkach nie wsiądzie do samochodu za kierownicę.

    Analogicznie w przypadku picia alkoholu (dopóki po alkoholu nie wsiądzie
    do samochodu za kierownicę) czy np. kupowania łuku (dopóki nie strzeli
    do kogoś) czy siekiery (dopóki nie rozwali nią komuś głowy).

    Ty latasz z donosami za każdym razem, jak ktoś pije alkohol lub kupuje
    sobie łuk czy siekierę?

  • 39. Data: 2011-12-04 13:08:39
    Od: Andy Niwiński <a...@i...pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    Niedługa, bardzo niedługo będziesz mocherem.
    > Więcej szacunku do innych.

    Mocher, drogi kolego, to nie jest określenie związane z wiekiem. Mocher, to
    określenie powiązane z kompletnym zdewoceniem i podatnością na pierdoły
    rozpowszechnione przez pewne Radio co MaRyja.

  • 40. Data: 2011-12-04 13:13:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.12.2011 10:19, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]

    Na marginesie, dla uniknięcia nieporozumień nomenklaturowych - dla mnie
    "odbitka" to coś naświetlane z filmu na papierze.

    > Jak się za wszelką cenę usiłuje wymyślić argumenty na obronę swojej tezy
    > - skutki bywają właśnie takie:-)))

    Dzieci, co wy wiecie o technice fotograficznej i filmowej...

    Primo: w tamtych czasach powszechnie używany był film Ektachrome i
    proces E-3. Proces ten wymagał ponownego naświetlenia filmu w celu
    "odwrócenia" obrazu negatywowego.

    Secundo: w studiach filmowych i telewizyjnych najczęściej uzyskiwanie
    końcowego diapozytywu było co najmniej czeroetapowe: najpierw negatywowa
    "kopia zerowa" (która potem szła do sejfu na wieki wieków), potem
    pośredni pozytyw z niej naświetlany (i tu już pięknie można manipulować
    barwami stosując różne filtry), potem pośredni negatyw (znowu można się
    pobawić filtrami) i na koniec naświetlany i wywoływany był końcowy
    diapozytyw (znowu można było filtrować).