    From: sirapacz <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: starzenie opon
    Date: Fri, 13 Nov 2015 17:55:05 +0100
    Sender: g...@n...wsisiz.edu.pl

    > Moja mama np. jezdzila tyle swoim Polo (od nowosci, przez ok 15 lat
    > zrobila < 40kkm :)
    > Bieżnik opony był całkiem, całkiem, guma nawet nie pękała, nie
    > wybrzuszyła się, etc (na oko wyglądała w porządku) - jednak na mokrym
    > było już niestety baaardzo ślisko (guma zrobiła się twarda).

    mialem z pierwszym punciakiem od nowosci michelin energysaver czy coś
    takeigo. Po 8-9 latach jak miały jeszcze ze 3-4mm bieznika usunąłem je
    tylko dlatego ze na całej bocznej powierchni pojawiły się pęknięcia
    (malutkie). To wzbudziło moje wątpliwości czy mi nie strzelą przy dużej
    prędkości (a wtedy jeździłem jak debil).
    Teraz z michelina mam zimowki alpin3 ktore maja hmmm.... 7 lat?
    bieznika jeszcze z 5mm spokojnie jak nie lepiej i brak oznak zużycia
    gumy(na bokach).

    tak więc to starzenie można sobie w buty wsadzic, a przyjąć jako punkt
    graniczny te 8-10 lat, gdzie i tak większość samochodów zmieni kapcie
    2-3 razy.