  • 11. Data: 2014-05-31 18:51:36
    Temat: Re: stara pamięć nie rdzewieje
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-31 17:45, J.F. wrote:
    > Ale co proponujesz - co 5 lat opracowac na nowo komputer sterujacy do
    > dobrej obrabiarki

    ISA nie istnieje od 15 lat. Częsci zamienne nie są produkowane.
    Ktokolwiek, kto tą maszyne posiada musi sobie zdawać sprawę że obecnie
    beda go kroić na sredniowiecznej techonologi. Ja nie mówie jak to
    naprawić, ja tylko mówie że to jest powód dla którego komputery z ISA
    mają bandyckie ceny i ciągle kupców.

    > I program bys na/przepisal za cene tego komputera ?

    Bez problemu napisał bym ten smieszny program za cenę 1/3 tego peceta.
    Włącz silnik, poczekaj aż enkoder będzie na pozycji X, wlacz drugi
    silnik, wylacz po 1 sek pierwszy. KONIEC. PLC tam się łatwo nie wstawi
    bo trzeba gromadzić bazę danych (czas, akcja), dlatego PC.

    A bo ja wiem? Nie mozna i już. Musi mieć stosowane naklejki, certyfikaty
    i inne śmieci. To ze współczesnych dysków nie da rady odpalić na MS-DOS
    5.0 nikogo od certyfikatów nie interesuje. Po wykładzie prawnika o tym
    dlaczego nie można zrobić tego inaczej darowałem sobie.

    > Ciekawe co za pecet :-)

    Zwykły pecetowy złom kupiony w niemieckim sklepie zajmującym się
    supportem dla przemysłu pod nazwą "komputer przemysłowy" i sprzedający
    głównie jakieś certyfikaty.

    Znajdę może jeszcze gdzieś linka to podrzuce. Elfa też sprzedawała swego
    czasu plyty główne z ISA za bandyckie ceny.

  • 12. Data: 2014-05-31 19:02:06
    Temat: Re: stara pami?? nie rdzewieje
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 31 May 2014 16:00:52 +0200, Sebastian Bia?y
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >Aż się popsuje i wtedy linia stoi 10 dni bo częsci zamiennych nie ma a
    >"nowa technologia" wymaga wdrożenia choć było na to ostatnie 20 lat. Nie
    >mam zbyt bogatych doświadczen, ale z tego co widziałem mogę smiało
    >zaryzykować że automatyka kocha średniowecze: najprostszy przykład to
    >nie dawno koleś który w logice drabinkowej wydziargał w miesiąc układ
    >(skomplikowany) który na oko w dowolnym imperatywnym języku
    >programowania zajął by może z 2 godzinki z unit testami.

    Wlasnie taka logika stala za wypadkiem zwanym Therac-25 gdy "pare
    linijek nowego i lepszego kodu bez certyfikatow" zabilo pare osob.

    Przemysl rzadzi sie innymi parwami niz amatorzy i hobbysci

    A.L.

  • 13. Data: 2014-05-31 19:05:24
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 31 May 2014 18:17:42 +0200, Jaros?aw Soko?owski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Dyskietka 3,5" jest kompatybilna choćby z emulatorem dyskietki 3,5",
    >na przykład takim:
    >
    >http://www.mainka.com.pl/index/page/id/2359/Emulato
    ry+dla+przemys%C5%82u

    To nie o to chodzi. Chodzi o to jak PZRECZYTAC dyskietke 3 i pol cala.
    Mozna kupic USB drive do dyslkietek 3.5 HD (high density), za Boga nie
    da sie kupic do dyskietek Low Density.

    Niczego w ogole nie da sie kupic do dyskietek 5 calowych

    A.L.

  • 14. Data: 2014-05-31 19:16:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-31 19:02, A.L. wrote:
    > Wlasnie taka logika stala za wypadkiem zwanym Therac-25 gdy "pare
    > linijek nowego i lepszego kodu bez certyfikatow" zabilo pare osob.

    Dowolny jezyk programowania z dowolna ilością dowolnych certyfikatów nie
    przeszkadza zabić paru osób. Zaryzykuje że gówniany kod w drabinkach
    pisany na kolanie i odpalany na żywej lini poprzez iteracyje sprawdzanie
    "Maniek, a teraz działa?" jest *gówno* wart. Tym bardziej że poprawiali
    to drugi miesiąc. To nie technologie kosmiczne czy medyczne. To głupia
    linia do kapslowania butelek. I tylko do tego się odnoszę jak juz
    pisalem wcześniej. Że mam pecha. Jestem przekonany że gdzieś, tam na
    pewno istnieją fachowcy robiący to dobrze. Jak na razie spotykam jednak
    coraz to bardziej artystów od workaroundów niż inżynierów jeśli chodzi o
    sterowanie prostych dupereli.

    > Przemysl rzadzi sie innymi parwami niz amatorzy i hobbysci

    Owszem, ale mówię o przemysle "automatyka lini produkcyjnych" tam czasem
    certyfikuje się sprzęt, ale żadko kiedy oprogramowanie. Efektem po kilku
    latach przychodzi pan Gienek, co to programuje drabinki od 20 lat i
    programuje... przez następny miesiąc bo linia stoi a starych sterowników
    już nie produkuja, z resztą nikt nie ma backupu tego co wyleciał w kosmos.

  • 15. Data: 2014-05-31 19:37:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A.L napisał:

    y+dla+przemys%C5%82u

    > To nie o to chodzi. Chodzi o to jak PZRECZYTAC dyskietke 3 i pol cala.

    Nie, nie chodzi o to, by "PZRECZYTAC" dyskietkę, tylko żeby PRZECZYTAĆ
    co inni piszą, zanim samemu się zacznie głupoty wypisywać (już nie piszę
    żeby pomyśleć, bo bym zbyt wiele wymagał). A o co chodzi, to było jasno
    opisane -- "Nie tak dawno kolega pytał mnie czy mam gdzieś jeszcze
    dyskietki DD 3.5" bo jego obrabiarka szybko je niszczy".

    > Mozna kupic USB drive do dyslkietek 3.5 HD (high density), za Boga nie
    > da sie kupic do dyskietek Low Density.

    Bo napędy FDD Low Density *z interfejsem USB* nie są nikomu do niczego
    potrzebne. Take ze złączem do kontrolera w zasadzie też nie, chyba że
    jakaś certyfikacja wymaga akurat takich. Normalny napęd FDD można jeszcze
    kupić bez problemu, nie tylko na USB (nowy kosztuje kilkanaście złotych).
    Chociaż oczywiście lepiej wstawić emulator i nie marudzić, że obrabiarka
    niszczy dyskietki.

    > Niczego w ogole nie da sie kupic do dyskietek 5 calowych

    Ale też nikt nie potrzebuje. Nowych. Stare, jeszcze działające, występują
    w ilościach wystarczających.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2014-05-31 21:12:15
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Aż się popsuje i wtedy linia stoi 10 dni bo częsci zamiennych nie ma a
    > "nowa technologia" wymaga wdrożenia choć było na to ostatnie 20 lat.

    A który zarząd firmy przemysłowej się tym przejmuje ? Jest produkcja *na
    dawno zamortyzowanych maszynach*, jest zysk.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2014-05-31 21:18:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    > To nie jest powód do narzekania, tylko do radości.
    > Jak się popsuje w fabryce taka maszyna, co to ma w sobie jakiś fikuśny
    > scalaczek (np. 4 bramki NAND w dziwnej pinologii), to jak przyjdzie taki
    > genialny pan elektronik, i im zamontuje w to miejsce polutowany w godzinę
    > zwykły CMOS za 50 gr na płytce uniwersalnej, żeby toto działało, to można
    > i przytulić niezłą kasę (bo godzina postoju maszyny kosztuje jakieś
    > masakryczne pieniądze), i dozgonną wdzięczność, i zniżkę na produkty z
    > danej fabryki, i do tego szacunek i uznanie :)

    A pytanie do panów serwisantów: rzeczywiscie spotykacie sie z tym
    żeby taka technika lat 70-80 się psuła? Bo ja nie - TTLe się nie psują,
    raczej problem jest ze stykami, lutowaniem lub nie daj boże podstawkami.
    Sam scalak jako taki jeszcze się nie spotkałem aby był ubity... A wy?

  • 18. Data: 2014-05-31 21:27:41
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    > Elfa też sprzedawała swego czasu plyty główne z ISA za bandyckie ceny.

    Dlaczego wolnorynkowe ceny nazywasz bandyckimi?

  • 19. Data: 2014-05-31 21:35:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-31 21:27, Pszemol wrote:
    > Dlaczego wolnorynkowe ceny nazywasz bandyckimi?

    Ponieważ mam takie poczucie moralności które mnie gryzie kiedy coś
    sprzedaje żerując na czyjejś bezsilności. Byc może to jakiś objaw lewactwa.

  • 20. Data: 2014-05-31 22:02:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 31 May 2014 14:18:15 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > raczej problem jest ze stykami, lutowaniem lub nie daj boże podstawkami.
    > Sam scalak jako taki jeszcze się nie spotkałem aby był ubity... A wy?

    Ogolnie nie, ale wiesz - jak czegos wyprodukowano milion, byly burze,
    przepiecia w sieci, kurz lata, silnikami to steruje - to ofiary beda.

    J.