  • 1. Data: 2014-05-30 08:32:41
    Temat: DHT11 i BMP085 - różny odczyt temperatury
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zbudowałem sobie ostatnio układ posiadający kilka czujników. Jest tam
    między innymi BMP085 (temperatura i ciśnienie) oraz DHT11 (temperatura i
    wilgotność). Układ komunikuje się ze światem przez Ethernet.

    Zauważyłem dziwny objaw - DHT11 i BMP085 wskazują różną temperaturę.
    Teraz na przykład ten pierwszy pokazuje 24 st. C, drugi 27,6 st. C.
    Czujniki znajduję się w odległości około 5 cm. Obudowa czujnika zdjęta.
    Żeby było ciekawiej, ten pokazujący niższa temperaturę znajduje się
    nieco bliżej najbardziej grzejącego się elementu (ENC28J60).

    Obsługa czujników odbywa się w oparciu o biblioteki z Internetu. Teraz
    zastanawiam się czy to normalne? Temperatura w tak bliskich punktach
    może się aż tak różnić? A może z czujnikami.bibliotekami coś jest nie tak?

  • 2. Data: 2014-05-30 11:52:51
    Temat: Re: DHT11 i BMP085 - różny odczyt temperatury
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > zastanawiam się czy to normalne? Temperatura w tak bliskich punktach
    > może się aż tak różnić? A może z czujnikami.bibliotekami coś jest nie tak?

    A jakiej to różnicy temperatur się Kolega spodziewał?
    K.

  • 3. Data: 2014-05-30 13:44:13
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-05-30 08:32, Atlantis pisze:
> [...]
    > zastanawiam się czy to normalne? Temperatura w tak bliskich punktach
    > może się aż tak różnić? A może z czujnikami.bibliotekami coś jest nie tak?

    [zart] bo to trzeba interpretować [/zart]

  • 4. Data: 2014-05-30 14:06:25
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    >
    > Obsługa czujników odbywa się w oparciu o biblioteki z Internetu. Teraz
    > zastanawiam się czy to normalne? Temperatura w tak bliskich punktach

    Najlepiej połóż oba czujniki blisko, siebie a jeszcze lepiej zamknij je
    w pudełku. Nadal może być różnica bo czujniki mogą się nagrzewać od
    pobliskich elementów wydzielających moc. Czy faktycznie na nich jest
    różnica 3,5 C możesz sprawdzić przyklejając kolejno na nie chociażby
    termoparę w którą wyposażone są proste multimetry.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2014-05-30 15:32:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-30 11:52, John Smith pisze:

    > A jakiej to różnicy temperatur się Kolega spodziewał?

    Mniejszej. Tak do 1 stopnia C.
    Mam rozumieć, że te odczyty są czymś normalnym?

  • 6. Data: 2014-05-30 22:18:27
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 30-05-2014 15:32, Atlantis wrote:

    > Mniejszej. Tak do 1 stopnia C.
    > Mam rozumieć, że te odczyty są czymś normalnym?

    Konkretne wskazanie temperatury zależy od wielu czynników, tak coś
    około 20, jakby temat rozpracowywać dokładnie.
    Ważnym elementem jakości pomiaru, jest dokładność samego czujnika.
    Zbuduj coś takiego: na płytce miedzianej, grubość > 1mm, przyklej
    taśmą trzy czujniki: DHT11, BMP085 i czujnik wzorcowy. Rozmiar płytki
    nieco większy od przyklejonych czujników. Całość obłóż SZCZELNIE
    jakąś izolacją termiczną: styropianem, wełną mineralną, wieloma
    warstwami ręcznika itp.
    Wewnątrz izolacji powinno być co najmniej 10cm drutów (jakby nie było
    z miedzi) doprowadzających zasilanie i sygnały, przewodzą one również
    ciepło z otoczenia fałszując wskazanie temperatury.
    Płytka miedziana ma za zadanie zrobić izotermę.

    Z pdfa BMP085 wynika, że samonagrzewanie się czujnika w czasie
    wykonywania pomiarów jest pomijalne, 0.65mA w czasie 17ms.
    Trochę gorzej jest z DHT11 który ma tryb Standby.

    Z uwagi na samonagrzewanie rób pomiary co 10 sek. wyłączając zasilanie
    tak, aby nawet prąd Standby nie był pobierany.

    Po złożeniu układu, potrzeba nawet kilkadziesiąt minut zanim temperatury
    się wyrównają. Paluszki są ciepłe.

    Masz układ, baw się. Mnie wróżka powiedziała, że spartolony
    jest DHT11, ale nieczęsto jest wiarygodna.
    K.