  • 1. Data: 2014-05-30 08:54:03
    Temat: Budowa sieci domowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam w tej chwili małą sieć domową na poddaszu jednorodzinnego domu.
    Kable puszczone "luzem" nad drewnianym sufitem (pomiędzy nim a dachem
    znajduje się trochę wolnej przestrzeni).
    Topologia sieci jest w miarę prosta - jeden router TP-LINK z wbudowanym
    switchem gigabit Ethernet i Access Pointem. Od routera biegną kable do
    kilku lokalnych switchy Fast Ethernet (przy dwóch desktopach,
    telewizorze/konsoli itp.).

    Teraz przy okazji remontu chciałbym przeciągnąć sieć na niższe piętro,
    robiąc to w bardziej profesjonalny sposób (rurka z kablami puszczona pod
    tynkiem, gniazdko w puszce). Przy okazji chciałbym też pomyśleć o
    uporządkowaniu dotychczasowej sieci. Kable luźno zwisające przy ścianach
    mógłbym puścić jakimiś korytkami, kończąc je gniazdkami natynkowymi.
    Dodatkowe switche na końcach raczej zostaną - nie mam potrzeby robienia
    wszystkiego w topologii gwiazdy, z jednym centralnym koncentratorem.
    Topologia rozgałęzionej gwiazdy w zupełności wystarczy. Z sieci
    korzystam właściwie tylko ja wraz z rodziną. Największym obciążeniem
    jakie się przytrafia jest streaming wideo w HD.

    W miarę możliwości chciałbym jednak, żeby każde gniazdko było podłączone
    do jednego koncentratora (a dodatkowe switche znajdowały się dopiero za
    tymi gniazdkami). Oszczędzę sobie wtedy problemu z padniętą siecią w
    części domu, bo ktoś odpiął zasilanie switcha pośredniczącego w
    komunikacji pomiędzy gniazdkami.

    Oczywiście nie bardzo mogę pozwolić sobie na budowanie sieci w oparciu o
    rozwiązania korporacyjne, ale chyba w takim wypadku przydałaby się jakaś
    szafa, patch panel i koncentrator posiadający tyle wyjść, ile planuję
    mieć gniazdek w ścianach (myślę, że 16 będzie wystarczającym zapasem).

    Teraz mam jednak kilka pytań:
    1) Jak podpiąć do tego posiadany router TP-Linka? Wszystkie cztery porty
    połączyć ze switchem? Sieć poradzi sobie w ten sposób z obsługą
    maksymalnej przepustowości? Czy też powinienem podpiąć tylko jeden port
    do głównego koncentratora, a pozostałe zostawić lub wykorzystać do
    jakiegoś innego celu?
    2) Co z antenami AP zintegrowanego z routerem? W jaki sposób wyprowadzić
    je poza skrzynkę? W końcu będzie ona robiła za ekran...
    3) Montaż fizyczny. Są jakieś eleganckie rozwiązania, pozwalające na
    umieszczenie domowego sprzętu (taki do powiedzenia na ścianie za pomocą
    wkrętów) wewnątrz szafy rack?
    4) W jakie kable i gniazdka powinienem zainwestować biorąc pod uwagę
    fakt, że instalacja powinna wystarczyć na długie lata?

  • 2. Data: 2014-05-30 10:22:18
    Temat: Re: Budowa sieci domowej
    Od: "Netopeerek" <n...@g...com>

> [...]
    > maksymalnej przepustowości? Czy też powinienem podpiąć tylko jeden port
    > do głównego koncentratora, a pozostałe zostawić lub wykorzystać do

    Nie. Mozna podłączyć tylko jeden port, chyba że miałbyś urządzenia z
    portami reduntantnymi ale to nie ta bajka.

    > 2) Co z antenami AP zintegrowanego z routerem? W jaki sposób wyprowadzić
    > je poza skrzynkę? W końcu będzie ona robiła za ekran...

    Przewód H155 lub lepszy. Ja mam routera z wifi w kanciapie a że z niej
    zasięg na cały dom nie był zapewniony to antenę wyniosłem w inne miejsce.

    > 3) Montaż fizyczny. Są jakieś eleganckie rozwiązania, pozwalające na
    > umieszczenie domowego sprzętu (taki do powiedzenia na ścianie za pomocą
    > wkrętów) wewnątrz szafy rack?

    Zawsze coś się znajdzie, zależy od tego jakiej elegancji i szykowności
    oczekujesz.

    > 4) W jakie kable i gniazdka powinienem zainwestować biorąc pod uwagę
    > fakt, że instalacja powinna wystarczyć na długie lata?

    A nie wiem czy jest sens szaleć w domowej sieci.

  • 3. Data: 2014-05-30 10:27:39
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-05-30 08:54, Atlantis pisze:
    > Mam w tej chwili małą sieć domową na poddaszu jednorodzinnego domu.
    > Kable puszczone "luzem" nad drewnianym sufitem (pomiędzy nim a dachem
    > znajduje się trochę wolnej przestrzeni).

    Z tak wykonaną siecią będziesz miał masę problemów, ponieważ te przewody
    działają jak antena, wyłapując przepięcia, które towarzyszą każdej burzy.
    W trakcie wyładowań atmosferycznych powstaje tzw. "impuls
    elektromagnetyczny" (wpisz sobie w wyszukiwarce EMP lub LEMP, albo
    "impuls elektromagnetyczny" i poczytaj sobie na ten temat), który
    powoduje wyindukowanie się pola elektrycznego w przewodach, które to
    pole niszczy delikatna elektronikę routerów, switchy czy kart LAN
    komputerów.
    Najlepiej gdybyś zamiast przewodów UTP zastosował ekranowany przewód
    FTP, a ekran porządnie uziemił. Tyle, że przy takich przewodach o wiele
    lepiej się sprawdzi jeden router z 8 czy 16 portami LAN lun router + 16
    portowy switch, a wszystkie ekrany uziemisz przy tym routerze/switchu.
    Stosowanie wielu switchy powoduje, że poszczególne odcinki przewodów
    "wiszą" sobie nieuziemione.
    Warto też zabezpieczyć wejścia poszczególnych urządzeń specjalnymi
    ochronnikami przeciw-przepięciowymi LAN

> [...]
    > switchem gigabit Ethernet i Access Pointem. Od routera biegną kable do
    > kilku lokalnych switchy Fast Ethernet (przy dwóch desktopach,

    Weź pod uwagę, że każde z kolejnych urządzeń pobiera energię
    elektryczną. Czasami po kilkanaście watów.
    Access point, router, ze 2 switche i już masz stały pobór 40-50 watów co
    daje koszt miesięczny:
    0,05kW * 24h/dobę * 31 dni * 0,65zł (cena energii elektrycznej) = ok.
    25zł.

> [...]
    > korzystam właściwie tylko ja wraz z rodziną. Największym obciążeniem
    > jakie się przytrafia jest streaming wideo w HD.

    Lepiej jest umieścić przewody pod tynkiem.

> [...]
    > tymi gniazdkami). Oszczędzę sobie wtedy problemu z padniętą siecią w

    > części domu, bo ktoś odpiął zasilanie switcha pośredniczącego w

    Nie tylko ta kwestia. Bywa, że tanie switche potrafią się zawiesić i
    wtedy, albo w ogóle nie ma komunikacji, albo część protokołów
    przesyłają, a część nie.

> [...]
    > szafa, patch panel i koncentrator posiadający tyle wyjść, ile planuję
    > mieć gniazdek w ścianach (myślę, że 16 będzie wystarczającym zapasem).

    Musisz sobie policzyć ile Cię będzie kosztować router + kilka switchy.

    > Teraz mam jednak kilka pytań:
    > 1) Jak podpiąć do tego posiadany router TP-Linka? Wszystkie cztery porty
    > połączyć ze switchem?

    Nie. Jeden port do jednego switcha.

    > Sieć poradzi sobie w ten sposób z obsługą
    > maksymalnej przepustowości? Czy też powinienem podpiąć tylko jeden port
    > do głównego koncentratora, a pozostałe zostawić lub wykorzystać do
    > jakiegoś innego celu?

    Możesz podłączyć 4 switche, każdy do innego portu LAN routera.
    Ale wtedy masz już 6 urządzeń pracujących cały czas i pobierających
    energię elektryczną, ktry generuje miesięczne koszty.

    > 2) Co z antenami AP zintegrowanego z routerem? W jaki sposób wyprowadzić
    > je poza skrzynkę? W końcu będzie ona robiła za ekran...

    Są specjalne przewody (przedłużki) z gniazdkami, które się przykręca na
    zewnątrz obudowy.
    Wiercisz w metalowej obudowie dziurę i przykręcasz gniazdo antenowe tego
    przewodu, a drugi koniec tego przewodu z wtykiem podłączasz do routera.
    http://www.exprodirect.com/rp-sma-wlan-antenna-exten
    sion-cable-3m.html
    Lub też anteny zewnętrzne, z magnesem.
    http://www.mercateo.com.pl/mimegallery.jsp?ViewName=
    live_pl~showGrossColumn&CatalogID=1630&SKU=NUTPLANTW
    04&image=0

    > 3) Montaż fizyczny. Są jakieś eleganckie rozwiązania, pozwalające na
    > umieszczenie domowego sprzętu (taki do powiedzenia na ścianie za pomocą
    > wkrętów) wewnątrz szafy rack?

    Wewnątrz szafy rack montuje się urządzenia rackowe i niczego nie musisz
    tam wieszać.
    Osobiście radziłbym albo zastosować profesjonalne rozwiązanie tj. szafę
    rack + osprzęt rackowy, albo też rozwiązanie domowe tj. normalny router
    8 lub 16 portowy, który można powiesić na ścianie przy pomocy zwykłych
    kołków. Praktycznie każdy router czy switch posiada specjalne dziury na
    śruby kołków rozporowych.

    > 4) W jakie kable i gniazdka powinienem zainwestować biorąc pod uwagę
    > fakt, że instalacja powinna wystarczyć na długie lata?

    Zdecydowanie FTP. Co do gniazdek to wielu producentów osprzętu
    elektrycznego ma w swojej ofercie przyzwoite gniazda LAN/telefon.
    Niestety jedno takie gniazdo potrafi kosztować od 50 do 100zł.

  • 4. Data: 2014-05-30 11:03:16
    Od: "Netopeerek" <n...@g...com>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Zdecydowanie FTP. Co do gniazdek to wielu producentów osprzętu
    > elektrycznego ma w swojej ofercie przyzwoite gniazda LAN/telefon. Niestety
    > jedno takie gniazdo potrafi kosztować od 50 do 100zł.

    Ja z uwagi na "chore" ceny tych gniazdek mam inne rozwiązanie. W puszkach
    mam skrętkę zakończoną wtykiem RJ45. Tak z 10cm. Gdy dana puszka jest nie
    używana, przewód jest w środku a puszka jest zamknięta dekielkiem. Gdy jest
    potrzebna to daję dekielek z dziurą taką aby wtyczka RJ45 z przewódu od
    urządzenia przeszła i wewnątrz puszki spinam je ze sobą złączką za parę zł.

  • 5. Data: 2014-05-30 11:46:19
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-05-30 11:03, Netopeerek pisze:
> [...]
    > dekielkiem. Gdy jest potrzebna to daję dekielek z dziurą taką aby
    > wtyczka RJ45 z przewódu od urządzenia przeszła i wewnątrz puszki

    To nie lepiej zamontować najtańsze gniazdka zewnętrzne?
    Np. takie:
    http://www.fcnet.pl/index.php?products=product&prod_
    id=1264&gclid=COGciqWq074CFfShtAodlykAOQ
    Jest to mniej estetyczne od typowych gniazdek podtynkowych, ale
    zatykanie dziury dekielkiem raczej też do estetycznych nie należy, a
    takie "majtanie" przewodami w puszcze może doprowadzić do uszkodzenia
    przewodu UTP i konieczności kucia ściany i sztukowania ułamanych przewodów.

  • 6. Data: 2014-05-30 11:46:52
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]

    > dekielkiem. Gdy jest potrzebna to daję dekielek z dziurą taką aby
    > wtyczka RJ45 z przewódu od urządzenia przeszła i wewnątrz puszki spinam

    Przyklej złączkę od strony wewnętrznej dekla, prostopadle, i zrób otwór
    taki, żeby się dało w dowolnej chwili wpiąć i wypiąć kabel. Nie trzeba
    będzie ruszać dekla jak będzie potrzeba przestawić urządzenie i nie
    zostawiać patchcorda w ścianie.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2014-05-30 12:06:29
    Od: "Netopeerek" <n...@g...com>

    > To nie lepiej zamontować najtańsze gniazdka zewnętrzne?
    > Np. takie:
    > http://www.fcnet.pl/index.php?products=product&prod_
    id=1264&gclid=COGciqWq074CFfShtAodlykAOQ

    Wtedy gdy budowałem dom/sieć ceny najtańszych były po kilkadziesiąt zł.

> [...]
    > "majtanie" przewodami w puszcze może doprowadzić do uszkodzenia przewodu
    > UTP i konieczności kucia ściany i sztukowania ułamanych przewodów.

    Spoko. Cała instalacja wraz z mediami i alarmówką u mnie jest w peszlach.
    A co do dekielka to pomalowany ładnie w kolorze ściany mniej się rzuca niż
    wystające gniazdko, no i jeszcze mebel jak zachodzi potrzeba do samej ściany
    dosunę.

  • 8. Data: 2014-05-30 13:31:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-30 10:22, Netopeerek pisze:

    > Przewód H155 lub lepszy. Ja mam routera z wifi w kanciapie a że z niej
    > zasięg na cały dom nie był zapewniony to antenę wyniosłem w inne miejsce.

    Mam w routerze trzy anteny. Wyprowadzając je poza skrzynkę ustawić je w
    takiej pozycji względem siebie jak teraz, czy mogę np. poprowadzić ten
    kabel kawałek dalej i porozmieszczać anteny na całym piętrze celem
    poprawienia zasięgu?

    > Zawsze coś się znajdzie, zależy od tego jakiej elegancji i szykowności
    > oczekujesz.

    Czegoś pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami:
    1) Zakup całkowicie nowego sprzętu, montowanego w szafach rack.
    2) Dotychczasowy sprzęt rozrzucony chaotycznie, czasem zamknięty w
    szafce, czasem nie, kable wiszące przy ścianach.
    Najchętniej zrobiłbym to w następujący sposób: skrzynka rack, wewnątrz
    wkręcony switch obsługujący wszystkie gniazdka w domu, obok niego
    dotychczasowy router TP-Linka, w jakiś sposób przykręcony do czegoś. :)

  • 9. Data: 2014-05-30 13:53:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-30 10:27, uzytkownik pisze:

    > Z tak wykonaną siecią będziesz miał masę problemów, ponieważ te przewody
    > działają jak antena, wyłapując przepięcia, które towarzyszą każdej burzy.
    > W trakcie wyładowań atmosferycznych powstaje tzw. "impuls

    Tak wykonana sieć działa już od dobrych dziesięciu lat, albo i więcej -
    jeśli liczyć czas, kiedy składała się tylko z dwóch komputerów
    połączonych scrossowanym kablem. :)
    Generalnie nie jest tak źle. Żadne kable nie są prowadzone na zewnątrz,
    a wszystkie połączenia są przerzucone między sąsiednimi pokojami na
    jednym piętrze. Myślę, że blaszany dach może mieć tu coś do rzeczy.

    Myślę jednak, że połączenia w ścianach puszczę już kablami ekranowanymi.
    Do tej pory nie miało to sensu, skoro i tak nie mam skrzynki...

> [...]
    > lepiej się sprawdzi jeden router z 8 czy 16 portami LAN lun router + 16
    > portowy switch, a wszystkie ekrany uziemisz przy tym routerze/switchu.

    W tej chwili myślę nad zakupem skrzynki, patch panelu i jakiego switcha
    (np. http://allegro.pl/i4274883345.html), który współpracowałby z
    dotychczasowym routerem. Sam router albo zamontowałbym w jakiś sposób
    wewnątrz skrzynki wyprowadzając anteny na zewnątrz, albo po prostu
    powiesiłbym go na ścianie zaraz obok niej.

    Celem uziemienia skrzynki wystarczy połączyć ją z przewodem ochronnym
    instalacji elektrycznej?

    > Stosowanie wielu switchy powoduje, że poszczególne odcinki przewodów
    > "wiszą" sobie nieuziemione.

    Dodatkowe będą znmajdowały się bezpośrednio przy gniazdkach,
    udostępniając połączenia sprzętowi leżącemu tuż obok (telewizor,
    konsola, androidowa przystawka, dysk NAS itp.) - mówimy o kablach o
    długości około 1 metra.

    > Warto też zabezpieczyć wejścia poszczególnych urządzeń specjalnymi
    > ochronnikami przeciw-przepięciowymi LAN

    Taki ochronnik działa tylko na kablu z uziemionym ekranem?

    > Lepiej jest umieścić przewody pod tynkiem.

    Taki jest docelowy plan. Nie będę jednak kuł ścian specjalnie w tym
    celu. Na razie puszczę kable w tych pomieszczeniach, które i tak są
    remontowane. W pozostałych będę musiał zadowolić się korytkami albo
    nawet kablami puszonymi wzdłuż ścian. Docelowo one też pójdą pod tynk,
    ale to dopiero przy okazji kolejnych remontów.

    > Nie tylko ta kwestia. Bywa, że tanie switche potrafią się zawiesić i
    > wtedy, albo w ogóle nie ma komunikacji, albo część protokołów
    > przesyłają, a część nie.

    Z tym problemu jeszcze nigdy nie miałem.

    > Musisz sobie policzyć ile Cię będzie kosztować router + kilka switchy.

    Na razie nie mam zamiaru kupować nowego routera i switchy.
    Plan zakłada zakup szafy, patch panelu i switcha do montażu rack na
    jakieś 16 portów. Od switcha puszczone połączenia do gniazdek. Na
    wejściu zostaje dotychczasowy router, przy gniazdkach dotychczasowe
    switche. Przynajmniej na razie.

    > Wewnątrz szafy rack montuje się urządzenia rackowe i niczego nie musisz
    > tam wieszać.

    Wiem. Na razie jednak planuję pozostać przy obecnym routerze.
    Czteroportowy TP-Link, taki wieszany na ścianie. :)

  • 10. Data: 2014-05-30 13:56:18
    Od: "Netopeerek" <n...@g...com>

> [...]
    > takiej pozycji względem siebie jak teraz, czy mogę np. poprowadzić ten
    > kabel kawałek dalej i porozmieszczać anteny na całym piętrze celem

    Pozycja względem siebie teoretycznie nie jest bez znaczenia, ale też nie
    będziesz miał na to wpływu jak fala EM rozchodząc się po budynku ulegać
    będzie wielu odbiciom zmieniając polaryzację. Jednak rozrzucenie anten w
    trzech róznych miejscach ma sens.
    Ja przez jakiś czas miałem dwa routery z WiFi pracujące jako WDS Bridge,
    czyli że ich WiFi porty pracowały jako most między sobą, a jednocześnie z
    punktem dostępowym do obu z nich dla pozostałych urządzeń. W ten sposób
    miałem lepsze pokrycie w budynku i na zewnątrz.

> [...]
    > wkręcony switch obsługujący wszystkie gniazdka w domu, obok niego
    > dotychczasowy router TP-Linka, w jakiś sposób przykręcony do czegoś. :)

    Tu trudno jest podpowiedzieć. Ja bym robił w rack. Masz zapewnioną
    wentylację oraz dobre dojście i możliwośc konfiguracji. U znajomego jest to
    metalowa kaseta w ścianie zakryta obrazem ale jest problem z odprowadzaniem
    ciepła.