    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: sprzedawane auta.
    Date: Sat, 01 May 2010 12:39:54 +0200

    Robert Rędziak wrote:

    > No to zaproponuj jakieś rozwiązanie.

    Każde opierające się o szyforwanie i utrudnianie dostepu do pamięci
    nieulotnej. Koszt zapewne poniżej dolara.

    Zadziwiające jest że ogromna ilośc producentów _pozwala_ wymienić dane w
    pamieci układu liczącego. POZWALA. A nie musi. Najwyżej dostarczali by
    chipy z konkretnym przebiegiem startowym (aby mozna bylo wymienić
    "deskę" z licznikiem po naprawie w ASO, ale tylko tam) pasujący tylko do
    jednego egzemplarza komputera. Naprawdę, jedyne czego brakuje to chęci
    producentów. Rozwiązania elektroniczno/algorytmiczne które to
    umożliwiają znane sa od wielu lat. Swoja drogą sa troche już używane w
    samochodach, o ile wiem komputer w mojej lagunie wymienia zaszyfrowane
    komunikaty z blokadą kierownicy. Jaki problem, by robił to samo z
    licznikiem? Ano polityczny bo przecież nie technologiczny ...

    > Tylko takie, które da się
    > seryjnie produkować, nie będzie kosztowało $1000+ i wytrzyma od
    > -50 do +80*C, dużą wilgotność, drgania i inne.

    Żyjesz w innej rzeczywistosci jesl wydaje ci się że zrobienie licznika
    na dziesięć cyfr dziesiętnych _BEZ_ mozliwości zapisu jest aż takie
    trudne ... Układy 500 razy tańsze, działające w szerszych temperaturach
    , mające moc obliczeniową większą niż PC 15 lat temu i zjadające
    miliwaty leżą mi właśnie na biurku. I jest ich kilkanascie typów do
    kupienia od ręki. A licznik bez możliwości manipulacji byłby od nich
    kilkadziesiąt razy mniej skomplikowany. Wybacz więc, technologia uC od
    20 lat zrobiła całkiem spory postęp. Tylko w motoryzacji płynnie
    wyłaczające się światełko w kabinie jest wypasem, a gadający komputer to
    hi-tech.

    PS. Jestem elektronikiem. _WIEM_ co mówie i wiem co można zrobić. Gdyby
    tylko producentowi przyniosło to korzyść.

    PS2. Zerknij na to jak działają pamięci nieulotne w kasach fiskalnych.
    Da to pojęcie co można zrobić tanim kosztem.