-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: smarowanie srub
Date: Sat, 17 Mar 2018 00:53:15 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 95
Message-ID: <p8hlde$9u5$1@node1.news.atman.pl>
References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
<p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
<5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
<p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
<u22tehe82pd1$.5g9tbg5oo119.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1521244398 10181 89.69.207.111 (16 Mar 2018 23:53:18
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 16 Mar 2018 23:53:18 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <u22tehe82pd1$.5g9tbg5oo119.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626743
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-03-16 o 08:13, J.F. pisze:
> Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
> dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
> daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.
Oczywiście domorosłe teorie mogę jedynie wysnuwać. Sądzę, że czynników
jest kilka.
1. Te felgi to naprawdę duży kawał złomu. Robią za świetny radiator.
2. Tarcze są dobrze wentylowane.
3. Auto posiada kanały nadmuchowe powietrza na koła.
4. Jest zimno, więc jeśli temperatura wzrośnie latem o 30 stopni to i o
te 30 stopni felga będzie cieplejsza (czyli 35-40).
> No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
> maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
> aluminium/alufelgami.
Radzi sobie. Owszem, jak każdy taki ma tam jakiś współczynnik do
ustawienia dla różnych materiałów, co w pewnym stopniu zmienia jego
wskazania. Załóż sobie dowolną rozsądną dokładność bo i tak sama
metodyka pomiaru nie jest sama z siebie dokładna. Chciałem pokazać
jedynie jak w moim aucie przenosi się temperatura na śruby i w związku z
tym, że zapiekanie smaru na nich jest praktycznie niemożliwe podczas
cywilnej jazdy.
> Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
> wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
> elementy maja 20C i zmierzyc ...
Powyższy test był robiony dla "użytkownika", który powiedział iż kłamię
twierdząc iż nie mam problemu z dotykaniem felg po dynamicznej jeździe.
Felg dotykam średnio raz na tydzień myjąc auto. Ani latem ani zimą jakoś
się o nie nie poparzyłem. Tylko to chciałem pokazać.
A jeśli o konkrety pytasz, to felga przy dotyku była lodowata więc
pirometr raczej dobrze wskazuje.
Jeśli miałbym powiedzieć teraz jak latem sprawy się mają - to również
się nigdy nie poparzyłem ale .... jest ale. Latem używam zupełnie innych
felg alu. Mają mniej metalu. Wynik może być inny. A w imię eksperymentu,
który ma przekonać nie mnie, nie chcę bulić 300zł za przekładkę opon.
> I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
> zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.
Noooo... nie wiem czy nie powinny. Gdy zatrzymałem auto, to wentylator
kabinowy zaciągnął zapach czegoś w rodzaju palonej gumy. Gdy mierzyłem
temperaturę, to też woniało przy kołach. Pamiętaj tylko, że te 165
stopni to było po zatrzymaniu auta. Temperatura tarcz nadspodziewanie
szybko spadała. Przypuszczam, że w chwili hamowania to może nawet 2x
tyle mogło być.
> Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
> Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
> Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
> 540J/kgK
>
> Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
> polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?
Radzi sobie. Dodam, że sytuacja jeszcze bardziej skomplikowanie wygląda
po nieuwzględnieniu, że:
1. Masa auta to nie 1500 lecz ponad 1800 (nie mam przy sobie dokumentów
teraz by sprawdzić dokładnie) - czyli jeszcze cieplej być powinno
2. Auto posiada nadmuch na koła.
3. Zewnętrzna część felg jest na równi z obrysem karoserii więc wiatr je
łatwo omiata więc pewnie i to chłodzenie jakoś tam wpływać może.
> a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
U mnie to nie takie proste :-) Elektronika nie pozwoli.
> c) kup lepsze auto
> https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0
Hehe. Wtedy "użytkownik" będzie miał słuszny argument do tego by mnie
kłamcą zwać :-D
>
> d) w garazu mozna
> https://www.youtube.com/watch?v=smDQjIS7kUQ
Widziałem lepszy. Auto w płomieniach stanęło po bardzo podobnej próbie :-D
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 17.03.18 02:34 Marcin Debowski
- 17.03.18 09:18 Uzytkownik
- 17.03.18 10:38 J.F.
- 17.03.18 20:16 Marek S
- 17.03.18 20:37 Marek S
- 17.03.18 20:52 Marek S
- 17.03.18 21:37 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h
- 2025-01-11 Kongres USA uchwalił "Prawo babci Pawlakowej" na MTK [Lex Gradma Pawlak]
- 2025-01-11 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-11 Przestępca wyborczy Musk nadciąga nad Tuskistan?
- 2025-01-11 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-09 Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- 2025-01-10 Coś dusi.
- 2025-01-09 akumulator napięcie 12.0v