  • 21. Data: 2010-05-08 16:57:25
    Temat: Re: sciaga autko
    Od: JAM <j...@y...com>

    On May 3, 9:33 am, lukasz <a...@n...spam.o2.pl> wrote:
> [...]
    > rdzy to kolo ale opory pozostaly, aczkolwiek troszke mniejsze.
    >
    > Pytania:
    > 1. Czy takie opory na tylnim kole moga byc przyczyna sciagania samochodu ?
    >
    > 2. Co najprawdopodobniej oprocz lozyska mogla zostac uszkodzone po
    > zaliczeniu dziury, ze efektem jest sciaganie samochodu ?
    >
    > 3. Jakim testem mozna sprawdzic przyczyne sciagania ? Jak pojade na
    > stacje robiace coroczne przeglady to na ktoryms z ich badan wyjdzie
    > przyczyna ?
    >
    > 4. Jest sens od razu jechac na kontrole i ewentualna korekte zbieznosci,

    Masz najprawdopodobniej ruszona geometrie. Jezli tylko kierownica jest
    przekrecona od poziomu, ale po ustawieniu lekko pochylonym kierownicy
    auto jedzie prosto, to to da sie naprawic ustawieniem zbieznosci.
    Operacja dosyc prosta w warsztacie, ktory sie na tym zna. Jezeli
    natomiast kierownicy nie da sie ustawic tak, zeby auto jechalo prosto,
    to najprawdopodobniej masz roznice pomiedzy ;lewym i prawym katem
    pochylenia kola lub mniej prawdopodobne ale tez mozliwe, masz roznice
    pomiedzy lewym a prawym katem wyprzedzenia zwrotnicy. Tak czy siak,
    przy ustawianiu zbieznosci moga rowniez sprawdzic zarowno kat
    pochylenia jak i wyprzedzenia jezeli sie na tym znaja. Ze wzgledu na
    to, ze masz zawieszenie McPhersona, kat pochylenia da sie naprawic ale
    zapewne bedzie cie to troche kosztowalo. Wiekszosc zawieszen
    McPhersona w Europie dla oszczednosci kosztow nie ma fabryczne
    regulacji tego kata, tylko wymaga od dilera dosyc kosztownej procedury
    naprawczej . Kat wyprzedzenia jest trudny do naprawienia w takim
    zawieszeniu i generalnie procedura wymaga aby wymieniac czesci, ktore
    sie zgiely jak wpadles w dziure. Jak trafisz do mechanika, ktory sie
    bardzo dobrze na tym zna, to bedzie w stanie ci pomoc bez wymiany
    czesci, ale wiaze sie to najczesciej z nieautoryzwanym powiekszeniem
    otworow gornego mocowania amortyzatora i przesunieciem tego mocowania
    tak aby zlikwidowac roznice katow pomiedzy lewa a prawa strona
    samochodu. Nie jest to procedura autoryzowana, ale w wiekszosci
    przypadkow zdaje egzamin i wielu mechanikow ja z powodzeniem stosuje.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 22. Data: 2010-05-08 17:31:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    MarcinJM pisze:

    > Oczywiscie masz racje: geometria BEZ zbieznosci odpowiada za sciaganie
    > lub jezdzenie bokiem. Zbieznosc jest wartoscia ZAWSZE symetryczna: po
    > polowie wartosci na strone, wiec nie moze miec wplywu na sciaganie :)

    Jest jeszcze pytanie co ktoś ma na myśli mówiąc że "auto ściąga".

    Bo już nie raz spotkałem się z tym że tak kierowcy określali właśnie
    przestawioną zbieżność.
    Konkretnie chodziło o asymetrię ustawienia kół przy środkowym ustawieniu
    kierownicy.

    Bo "kierownica prosto, a samochód skręca" i to było nazywane przez
    kierowców "ściąganiem".

  • 23. Data: 2010-05-08 17:36:56
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > kierownicy.
    >
    > Bo "kierownica prosto, a samochód skręca" i to było nazywane przez

    Ja sie posluzylem definicja sciagania: "puszczam kieownice i auto zbacza
    z prostego toru jazdy".
    To co ty piszesz mozna skorygowac samodzielnie w prosty sposob: jedna
    koncowke wkrecasz a druga wykrecasz o identyczna ilosc obrotow.
    Oczywiscie mozna przestawic kierownice, ale czasem jest to wiecej
    grzebania niz z przestawieniem na drazkach.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 24. Data: 2010-05-08 18:58:52
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    Michał Gut pisze:
    > Nie, badanie okresowe niestety nie obejmuje sprawdzenia geometrii.
    >

    > a mnie sprawdzali zbieznosc i byla to u nich podstawa do odrzucenia
    > przegladu

    bylem wlasnie na stacji diagnostycznej, gdzie pracownikowi naprawde chce
    sie zagladac w samochody, zrobil rowniez pomiar zbieznosci na urzadzonku
    podobnym do podanego w linku w innym poscie tego watku

    wynik
    - luzow brak
    - zbieznosc ok [mam wydruk, czy zbieznoasc odczytujcie sie po amplitudzie ?]
    - kazal krecic kierownica i obserwowal mcphersony, mowil ze ok luzow brak
    - zaproponowal najpierw zmienic kola na inne bo podejrzewal ze to wina
    alufelg mimo ze byly swiezo prostowane i wywazone

    Wlasnie zrobilem rundke na zimowka i sciaganie pozostalo :(

    No nic wybiore sie na ustawianie zbieznosci. Czy jest to na tyle trudna
    czynnosc ze nalezy szukac pozadnego warsztatu, czy kazdy ktory sie tym
    trudni robi to dobrze ?

    thx

  • 25. Data: 2010-05-11 19:52:50
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    MarcinJM pisze:

> [...]
    > Oczywiscie mozna przestawic kierownice, ale czasem jest to wiecej
    > grzebania niz z przestawieniem na drazkach.

    bylem z madzia na innej stacji i dopatrzona sie problemow na gumach
    przedmich wahaczy, a dokladniej na ich tylnich czesciach

    podczas ruszania auta na boki gumki ewentualnie "odklejaja sie" od
    tuleji. czy to moze byc przyczyna problemow z madzia ?