  • 1. Data: 2010-05-03 15:33:56
    Temat: sciaga autko
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    witam

    pacjent to mazda 323f 2.0 ditd, 2003r. 2 weekendy temu mozliwe ze
    zaliczylem dziure. Pisze mozliwe bo po weekendzie auto prowadzilo sie
    wygodnie przez jeden dzien. Dojechalem do pracy, zaparkowalem. Auto
    postalo te 8 godzin wsiadlem do niego i zaczelo ostro sciagac i szumiec
    mniej lub wiecej w zaleznosci od promieniu skretu kol. Diagnoza lozysko.
    Zostalo wymienione szumy ustaly ale sciaganie nie. Przy prostej
    kierownicy i ok. 60km/h po ok. 6 sek. znajduje sie na lewym krawezniku,
    przy skrecie keirownicy lekko w praw auto sie prowadzi bezproblemowo ale
    po rownym asfalce. W przyapdku jazdy po koleinach jest masakra, po
    puszczeniu kierownic auto plywa samo od lewej do prawej, prawie jak na
    morzu :) Aha stopien sciagania jest taki sam przy 40 czy 140km/h, tylko
    szybciej sie zblizam na druga storne ;-)

    Alufelgi byly prostowane ok. 2 miesiecie temu, z przodu jezdza jeszcze
    na zimowych. Zamierzam wiec wymienic oponki na nowe i pojechac w
    pierwszej kolejnosci do sprawdzenia kol i ich wywazenia na nowo.

    Dzwigalem sobie autko i ewidentnie na lewym tyle cos trze. Po kreceniu
    kolem zatrzymuje sie po 2-3 sekundach. Prawe toczy sie samo ok. 8-10 sek
    wiec roznica spora. Na razie przesmarowalem, popukalem i przeciscilem z
    rdzy to kolo ale opory pozostaly, aczkolwiek troszke mniejsze.

    Pytania:
    1. Czy takie opory na tylnim kole moga byc przyczyna sciagania samochodu ?

    2. Co najprawdopodobniej oprocz lozyska mogla zostac uszkodzone po
    zaliczeniu dziury, ze efektem jest sciaganie samochodu ?

    3. Jakim testem mozna sprawdzic przyczyne sciagania ? Jak pojade na
    stacje robiace coroczne przeglady to na ktoryms z ich badan wyjdzie
    przyczyna ?

    4. Jest sens od razu jechac na kontrole i ewentualna korekte zbieznosci,
    czy szukac przyczyny gdzies indziej ?

    thx

  • 2. Data: 2010-05-03 16:08:01
    Temat: Re: sciaga autko
    Od: Wojciech Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Mon, 3 May 2010, lukasz wrote:

    > 1. Czy takie opory na tylnim kole moga byc przyczyna sciagania samochodu ?

    Raczej nie :)

    > 4. Jest sens od razu jechac na kontrole i ewentualna korekte zbieznosci, czy
    > szukac przyczyny gdzies indziej ?

    Ja bym na Twoim miejscu zaczął od czegoś zupełnie banalnego, a mianowicie
    od sprawdzenia ciśnienia powietrza w przednich kołach :)

    Jeśli będzie w normie i równe po obu stronach, to wtedy oczywiście
    pozostaje już tylko pomiar zbieżności, a właściwie całej geometrii przodu.

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 3. Data: 2010-05-04 22:23:54
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    Wojciech Borczyk pisze:
    > Jeśli będzie w normie i równe po obu stronach, to wtedy oczywiście
    > pozostaje już tylko pomiar zbieżności, a właściwie całej geometrii przodu.

    czy tego typu pomiary sa robione na satacji kontorli pojazdow podczas
    przegladu ?

    thx

  • 4. Data: 2010-05-04 22:23:59
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

  • 5. Data: 2010-05-05 07:54:29
    Od: red <r...@r...com>

    On 2010-05-04 22:23:54 +0200, lukasz said:

> [...]

    I tyłu też.

    > czy tego typu pomiary sa robione na satacji kontorli pojazdow podczas
    > przegladu ?

    Nie, musisz pojechać po prostu na tzw. geometrię zawieszenia.

  • 6. Data: 2010-05-05 10:23:12
    Od: Wojciech Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Tue, 4 May 2010, lukasz wrote:

    > czy tego typu pomiary sa robione na satacji kontorli pojazdow podczas
    > przegladu ?

    Nie, badanie okresowe niestety nie obejmuje sprawdzenia geometrii.

    Pozdrawiam,

    W.

  • 7. Data: 2010-05-06 16:02:43
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    Nie, badanie okresowe niestety nie obejmuje sprawdzenia geometrii.

    a mnie sprawdzali zbieznosc i byla to u nich podstawa do odrzucenia
    przegladu

  • 8. Data: 2010-05-06 16:38:23
    Od: Wojciech Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 6 May 2010, Michał Gut wrote:

    > a mnie sprawdzali zbieznosc i byla to u nich podstawa do odrzucenia
    > przegladu

    Dziwne, że im się chciało - porządne sprawdzenie geometrii to
    conajmniej kilkadziesiąt minut roboty. A może coś im od razu "wzrokowo"
    podpadło, np. że auto "bokiem" jeździ? ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 9. Data: 2010-05-06 17:40:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 May 2010 16:38:23 +0200, Wojciech Borczyk wrote:

    >Dziwne, że im się chciało - porządne sprawdzenie geometrii to
    >conajmniej kilkadziesiąt minut roboty. A może coś im od razu "wzrokowo"
    >podpadło, np. że auto "bokiem" jeździ? ;-)

    Sprawdzenie to kilka minut. wjechac na stanowisko, zalozyc czujniki,
    kliknac w komputer i wreczyc wydruk :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-05-06 18:30:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Wojciech Borczyk pisze:

    > Dziwne, że im się chciało - porządne sprawdzenie geometrii to conajmniej
    > kilkadziesiąt minut roboty. A może coś im od razu "wzrokowo" podpadło,
    > np. że auto "bokiem" jeździ? ;-)

    Kilka razy na SKP widziałem sprawdzanie zbieżności każdego samochodu -
    jedno koło jedzie po ruchomej płycie i urządzenie wyświetla wynik
    zbieżnie/rozbieżnie w skali zielono-żółto-czerwono.