-
21. Data: 2012-04-28 23:19:31
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
W dniu 2012-04-28 23:09, Jarosław Sokołowski pisze:
> Pan Paweł Pawłowicz napisał:
>
>>> Mówimy o różnych "łatwiej". Jasne, że wziąć jeden syf i dolać drugiego,
>>> to najprostsze rozwiązanie. Ale mnie chodziło o produkcję *benzyny*,
>>> czyli płynnego paliwa złożonego z lekkich węglowodorów. Jeśli weźmiemy
>>> czysty izooktan, to many benzynę 100-oktanową i jest fajnie. Gdy potrzeba
>>> 95 oktan, to trzeba 95% tego węglowodoru, a dla 78 oktan -- 78%, więc
>>> jest łatwiej. W praktyce trudno takie stężenie uzyskać, ale powinno się
>>> robić co można, dopiero później dodawać np. ołowiu. Tyle, ile potrzeba.
>>> Ale z niebieską było inaczej.
>>
>> Było inaczej, bo miało być tanio.
>> A uzyskanie "czystego izooktanu" wcale nie jest proste, zdecydowanie nie
>> jest:-) A tak nawiasem: tak zwany "izooktan" wcale nie jest izooktanem.
>
> Jasne, że nie jest łatwe. Gdyby było, to byśmy jeździli na czystej
> benzynie 100-oktanowej. A tak, to kompromisowo mamy jako standard
> coś koło 95, a i to często podniesione w sposób sztuczny. Paliwa
> są jednak coraz lepsze -- kiedyś trzeba było lać ten czteroetylek,
> teraz już nie.
Czyżbyś sugerował, że benzyna 95-oktanowa zawiera 95% izooktanu?
P.P.
-
22. Data: 2012-04-29 00:21:26
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
>>> Było inaczej, bo miało być tanio.
>>> A uzyskanie "czystego izooktanu" wcale nie jest proste, zdecydowanie nie
>>> jest:-) A tak nawiasem: tak zwany "izooktan" wcale nie jest izooktanem.
>>
>> Jasne, że nie jest łatwe. Gdyby było, to byśmy jeździli na czystej
>> benzynie 100-oktanowej. A tak, to kompromisowo mamy jako standard
>> coś koło 95, a i to często podniesione w sposób sztuczny. Paliwa
>> są jednak coraz lepsze -- kiedyś trzeba było lać ten czteroetylek,
>> teraz już nie.
>
> Czyżbyś sugerował, że benzyna 95-oktanowa zawiera 95% izooktanu?
Skąd takie podejrzenie?
--
Jarek
-
23. Data: 2012-04-29 09:49:43
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
W dniu 2012-04-29 00:21, Jarosław Sokołowski pisze:
>>> Jasne, że nie jest łatwe. Gdyby było, to byśmy jeździli na czystej
>>> benzynie 100-oktanowej. A tak, to kompromisowo mamy jako standard
>>> coś koło 95, a i to często podniesione w sposób sztuczny. Paliwa
>>> są jednak coraz lepsze -- kiedyś trzeba było lać ten czteroetylek,
>>> teraz już nie.
>>
>> Czyżbyś sugerował, że benzyna 95-oktanowa zawiera 95% izooktanu?
>
> Skąd takie podejrzenie?
Z Twojego tekstu: " Gdy potrzeba
95 oktan, to trzeba 95% tego węglowodoru, a dla 78 oktan -- 78%"
Pozdrawiam,
Paweł
-
24. Data: 2012-04-29 12:46:56
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
>>>> Jasne, że nie jest łatwe. Gdyby było, to byśmy jeździli na czystej
>>>> benzynie 100-oktanowej. A tak, to kompromisowo mamy jako standard
>>>> coś koło 95, a i to często podniesione w sposób sztuczny. Paliwa
>>>> są jednak coraz lepsze -- kiedyś trzeba było lać ten czteroetylek,
>>>> teraz już nie.
>>>
>>> Czyżbyś sugerował, że benzyna 95-oktanowa zawiera 95% izooktanu?
>>
>> Skąd takie podejrzenie?
>
> Z Twojego tekstu: " Gdy potrzeba 95 oktan, to trzeba 95% tego
> węglowodoru, a dla 78 oktan -- 78%"
To przecież tylko model.
--
Jarek
-
25. Data: 2012-05-03 02:41:05
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Wed, 25 Apr 2012 22:43:15 +0200, Anerys napisał(a):
>> Zawory zaworami, ale tu raczej chodzi o szybkość spalania, im LO wyższa, tym
>> wolniejsze - od iskry czas do "pełnego rozwinięcia akcji" dłuższy. No i nie
>> wiem, czy silnik przy wyższej LO ma tak, ze miej się grzeje. Trudno mi też
>
> Tak wprost to nie, wyzsza LO umozliwia wiekszy stopien sprezania i w
> efekcie wieksza sprawnosc. Ale to trzeba projektowac
>
>> powiedzieć, ale może też "krzywa spalania" dziś jest inna i stąd inna LO.
>> Którą ZTCW należy szanować, nie to co kiedyś, ze się nalało niebieskiej
>> zamiast żółtej i pojechało bez większej szkody. Moja ex. Syrena na ruskiej
>> LO93 ślicznie jechała, polska etylina była jakościowo daleko w tyle. A
>> fabrycznie LO78, zaś zapłon nie by przestawiany... Dziś bym się raczej nie
>> odważył na taki "numer".
>
> bo to dziala w druga strone. Do silnika zaprojektowanego na 95 mozesz
> spokojnie nalac i 120 (o ile znajdziesz) i bedzie jechal.
> Ale sprobuj nalac 78 ... zaczna sie detonacje, i w zlosliwych przypadkach
> czytalem o dziurze w tloku po godzinie pracy (i to nawet na dobrym paliwie,
> tylko mechanik zle zaplon ustawil).
Jarku, żadne detonacje, żadne spalanie stukowe - współczesny silnik (a
raczej jego skomputeryzowana elektronika) po prostu przy pierwszych
objawach spalania stukowego skoryguje moment zapłonu...
Silnik przestanie wchodzić na obroty i moc straci.
--
Darek
-
26. Data: 2012-05-03 13:35:43
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: Michoo <m...@v...pl>
On 03.05.2012 02:41, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
> współczesny silnik (a
> raczej jego skomputeryzowana elektronika) po prostu przy pierwszych
> objawach spalania stukowego skoryguje moment zapłonu...
> Silnik przestanie wchodzić na obroty i moc straci.
A co to pomoże na spalanie stukowe? Afaik żeby mu zapobiec to trzeba by
zredukować stopień kompresji a to chyba ciężko wykonać.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
27. Data: 2012-05-03 23:12:28
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik Michoo napisał:
> On 03.05.2012 02:41, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
>> współczesny silnik (a
>> raczej jego skomputeryzowana elektronika) po prostu przy pierwszych
>> objawach spalania stukowego skoryguje moment zapłonu...
>> Silnik przestanie wchodzić na obroty i moc straci.
> A co to pomoże na spalanie stukowe? Afaik żeby mu zapobiec to trzeba by
> zredukować stopień kompresji a to chyba ciężko wykonać.
Poczytaj trochę o systemach spalania silników tłokowych to zrozumiesz
iloma parametrami można przyciąć spalanie stukowe. Na początek opóźnia
się zapłon, jak nie wystarczy - zmniejsza napełnienie i dawkę paliwa
(przecież gaźników już nie ma!). W efekcie silnik projektowany na LO94
zupełnie bezpiecznie może pracować przy LO70. Tylko mułowaty będzie
niezmiernie.
Pamiętasz "oktanoselektor" w PF125P i Polonezie?
--
Darek
-
28. Data: 2012-05-03 23:46:32
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Dariusz,
Thursday, May 3, 2012, 11:12:28 PM, you wrote:
>>> współczesny silnik (a
>>> raczej jego skomputeryzowana elektronika) po prostu przy pierwszych
>>> objawach spalania stukowego skoryguje moment zapłonu...
>>> Silnik przestanie wchodzić na obroty i moc straci.
>> A co to pomoże na spalanie stukowe? Afaik żeby mu zapobiec to trzeba by
>> zredukować stopień kompresji a to chyba ciężko wykonać.
> Poczytaj trochę o systemach spalania silników tłokowych to zrozumiesz
> iloma parametrami można przyciąć spalanie stukowe. Na początek opóźnia
> się zapłon, jak nie wystarczy - zmniejsza napełnienie
W jaki sposób w silniku wolnossacym chcesz zmniejszyć napełnienie? W
silniku benzynowym to uchylenie przepustnicy decyduje o napełnianiu.
Zawory jeszcze nie są sterowane niezaleznie...
> i dawkę paliwa
Ejże! A co z EGT i NOx zrobisz? Chcesz, żeby tłoki spłynęły?
> (przecież gaźników już nie ma!).
No i własnie dlatego ECU nie dłubioe przy dawce, bo musi pilnować
stechiometrii.
> W efekcie silnik projektowany na LO94 zupełnie bezpiecznie może
> pracować przy LO70.
Myślę, że braknie mu zakresu regulacji opóźnienia zapłonu.
> Tylko mułowaty będzie niezmiernie.
> Pamiętasz "oktanoselektor" w PF125P i Polonezie?
Ale co Ty porównujesz?
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
29. Data: 2012-05-04 13:47:18
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 3 May 2012 23:46:32 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
>> Poczytaj trochę o systemach spalania silników tłokowych to zrozumiesz
>> iloma parametrami można przyciąć spalanie stukowe. Na początek opóźnia
>> się zapłon, jak nie wystarczy - zmniejsza napełnienie
>
> W jaki sposób w silniku wolnossacym chcesz zmniejszyć napełnienie? W
> silniku benzynowym to uchylenie przepustnicy decyduje o napełnianiu.
> Zawory jeszcze nie są sterowane niezaleznie...
Ale jest wariator, vgis, czasem sprezarka, a ostatnio to i precyzyjny
wtrysk paliwa do cylindra :-)
>> W efekcie silnik projektowany na LO94 zupełnie bezpiecznie może
>> pracować przy LO70.
> Myślę, że braknie mu zakresu regulacji opóźnienia zapłonu.
>
>> Tylko mułowaty będzie niezmiernie.
>> Pamiętasz "oktanoselektor" w PF125P i Polonezie?
> Ale co Ty porównujesz?
No wlasnie - na tym oktanoselektorze to jaki byl zakres ?
J.
-
30. Data: 2012-05-04 14:49:51
Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Friday, May 4, 2012, 1:47:18 PM, you wrote:
>>> Poczytaj trochę o systemach spalania silników tłokowych to zrozumiesz
>>> iloma parametrami można przyciąć spalanie stukowe. Na początek opóźnia
>>> się zapłon, jak nie wystarczy - zmniejsza napełnienie
>> W jaki sposób w silniku wolnossacym chcesz zmniejszyć napełnienie? W
>> silniku benzynowym to uchylenie przepustnicy decyduje o napełnianiu.
>> Zawory jeszcze nie są sterowane niezaleznie...
> Ale jest wariator, vgis, czasem sprezarka, a ostatnio to i precyzyjny
> wtrysk paliwa do cylindra :-)
>>> W efekcie silnik projektowany na LO94 zupełnie bezpiecznie może
>>> pracować przy LO70.
>> Myślę, że braknie mu zakresu regulacji opóźnienia zapłonu.
>>> Tylko mułowaty będzie niezmiernie.
>>> Pamiętasz "oktanoselektor" w PF125P i Polonezie?
>> Ale co Ty porównujesz?
> No wlasnie - na tym oktanoselektorze to jaki byl zakres ?
Silnik byl dostosowany do niebieskiej a oktanoselektor zmienial tylko
wyprzedzenie zapłonu.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)