    Date: Thu, 01 Jan 2015 22:08:06 +0100
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: rozproszone oświetlenie sufitowe

    W dniu 2015-01-01 o 15:09, BartekK pisze:
    > Jeden cob = padnie i całość trup (przeważnie mają struktury wewnątrz
    > łączone w szereg). Dodatkowo problem z zasilaniem i chłodzeniem
    > Jak ma być świecąca powierzchnia - to rozpraszająca plexa, a nad nią
    > (z odpowiednią odległością, by światło się rozmyło) płyta z
    > przyklejonymi paskami led (5050). Jeden pasek obok drugiego (np
    > powiedzmy tak z odstępem 1cm, by odległość między ledami w X i w Y
    > była podobna) i gotowe. całość zasilisz prostym tanim i popularnym
    > (łatwo wymienialnym!) zasilaczem na 12v
    > Jak dasz tą płytę z paskami np aluminiową (nie musi być gruba, ale
> [...]

    Tyle, że taśmy led mają sprawność niewiele lepszą od zwykłej żarówki i
    porównywalną z żarówkami halogenowymi

    Biała taśma z LED-ami 5050 o długości 5m daje światło o natężeniu 3960lm
    przy kącie świecenia 120 stopni.
    To jest wartość odpowiadająca 3 zwykłym żarówkom o mocy 100W każda,
    czyli razem 300W. Zwykła żarówka o mocy 100W daje strumień 1360lm tyle,
    że te żarówki mają kąt świecenia prawie 360 steradianów, a nie 120 stopni.
    Jeżeli rozproszysz światło taśmy LED do 360 steradianów, zakładając, że
    rozciągamy tą taśmę wzdłuż całego pomieszczenia to natężenie oświetlenia
    w luksach spadnie 3 krotnie. Zatem natężenie rozproszonego światła całej
    5m taśmy LED 5050 o mocy 72W będzie porównywalne do natężenia światła
    zwykłej żarówki o mocy 100W.
    Aby uzyskać 1300 lumenów ze źródła halogenowego wystarczy żarówka
    halogenowa o mocy ok. 80W.

    Reasumując: taśma LED 5050 o długości 5m da tyle samo światła co halogen
    o mocy 80W i nie ma to nic wspólnego z energooszczędnością.
    Tyle samo światła się uzyska ze świetlówki kompaktowej czy liniowej o
    mocy ok. 20-23W

    Jak więc widać póki co najbardziej energooszczędne źródła światła to
    świetlówki.
    Są lampy LED, które mają sprawność porównywalną ze świetlówkami, a nawet
    nieco lepszą, ale są jeszcze bardzo drogie. Są to lampy LED z
    wbudowanymi przetwornicami napięcia, dlatego mają mniejsze straty mocy.
    Tanie LED-y niestety mają tylko ograniczony prąd rezystorami, na których
    wydziela się spora moc w postaci ciepła.

    Dlaczego tak się dzieje?
    Ano dlatego, że taśma taka jest zbudowana w szeregu połączonych
    równolegle LED-ów, których prąd ograniczany jest rezystorami, na których
    wydziela się moc w postaci ciepła.
    Aby ograniczyć ilość mocy traconej na rezystorach, łączy się LED-y w
    szereg, aby zmniejszyć spadek napięcia na rezystorze i tym samym
    ograniczyć moc strat na rezystorze.
    Ale ze względów technicznych w taśmach LED ilość LED-ów łączonych w
    szereg objętych jednym rezystorem ogranicza się do 4 a bywa, że i do 2
    Im mniej LED-ów połączonych jest szeregowo tym niższa sprawność takiego
    źródła światła.
    Ale "kij ma dwa końce", bo im więcej LED-ów połączonych w szereg, tym
    mniejsza jest wartość rezystora ograniczającego prąd i tym większa
    wrażliwość na wahania napięcia zasilającego

    Jak więc łatwo się domyślić sięgając po tanie LED-y to właśnie lampy LED
    o większej ilości LED-ów połączonych w szereg mają większą sprawność.
    Niestety ich wadą jest to, że jak padnie jeden LED, cała lampa jest do
    wyrzucenia.
    W wysokosprawnych lampach LED jest pojedynczy LED lub kilka LED-ów
    zasilanych przetwornicą napięcia. Niestety takie lampy są jeszcze drogie.

    O wyborze źródła światła decyduje ich umiejscowienie:
    Jeżeli ma być oszczędnie to świetlówki lub LED-y. Przy czym świetlówki
    tam, gdzie lampa będzie się świeciła długo w ciągu doby np. pokoje,
    salon, kuchnia, a LED-y tam, gdzie światło będzie często załączane i
    wyłączane np. korytarze, wiatrołap, łazienka.
    Tam, gdzie zaglądamy od czasu do czasu np. piwnica, kotłownia,
    spiżarnia, schowki nie ma sensu inwestowanie w źródła energooszczędne,
    bo przez całe nasze życie nie zwrócą się koszty inwestycji. Dlatego tam
    lepsze będzie oświetlenie zwykłymi żarówkami lub halogenami.