  • Data: 2015-01-02 00:20:18
    Temat: Re: rozproszone oświetlenie sufitowe
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-01 o 23:12, ToMasz pisze:

    > a czy w jakiś prosty sposób da się (jedna faza) zrobić tak aby
    > świetlówka typu rura nie migała i dawała przyjemne światło? koszt
    > maksymalny to 200zł za zestaw.
    >
    > ToMasz

    Oczywiście, że się da, a każda świetlówka kompaktowa ma to już w
    standardzie :)
    Aby rura nie migała stosuje się oprawy z dwiema rurami oraz układy
    przesuwające fazę i powodujące, że obydwie rury zapalają się na
    przemian, raz jedna, a raz druga.
    Częstotliwość zapalania się jednej z rur wynosi 100Hz. Przy dwóch rurach
    obserwowana częstotliwość to 200Hz.
    Takie oprawy stosowało się już kilkadziesiąt lat temu.
    W chwili obecnej stosuje się oprawy, w których tradycyjne stateczniki,
    przy których rura migotała zastąpiono przetwornicami pracującymi z
    częstotliwościami kilku-kilkudziesięciu kHz.
    W połączeniu z długą poświatą luminoforu takie źródło światła prawie w
    ogóle nie miga.

    Wszystkie świetlówki kompaktowe zasilane są właśnie takimi przetwornicami.

    Za 200zł to kupisz ze 3 oprawy rastrowe o rozmiarach 60x60 cm z
    przetwornicą i bez efektu migotania z 2 lub 4 rurami po 18W

    Ale osobiście brałbym te oprawy LED, o których pisałeś.

    U siebie w domu w kuchni zamontowałem szklany plafon z 2 rurami po 18W.
    Wcześniej praktykowaliśmy różne oświetlenie, ale dopiero od czasu jak
    zamontowałem plafon to światła zaczęło być pod dostatkiem.

    Poszukaj czegoś gotowego, bo szkoda się bawić.
    https://www.google.pl/search?q=plafon+%2B+rury+%2B+1
    8W&biw=1280&bih=660&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=NdK
    lVIfuF43garyFgogC&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=plafon+
    %2B+%C5%9Bwietl%C3%B3wki