  • Data: 2015-01-02 22:51:46
    Temat: Re: rozproszone oświetlenie sufitowe
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-02 o 22:09, ToMasz pisze:

    > w przypadku źródła światła o długości 5m, te 120 stopni to akurat zaleta.

    Niekoniecznie zaleta, bo takie oświetlenie nie doświetli całego pokoju.

    > Gdybym jednak zdecydował się na cieniutkie świetlówki liniowe, które
    > mają prawie 117cm długości i ok 28 wat, co będzie bardziej skuteczne,
    > energooszczędne? Niestety świetlówka świeci dookólnie i światło będzie
    > się odbijało jedynie od odbudowy, czyli od białej blachy

    Może odpowiem praktycznie. Obecnie mam salon o wymiarach ok. 6 x 5m.
    Oświetlam go dwoma żyrandolami, każdy po 3 świetlówki kompaktowe o
    mocach po 13W. Żyrandole posiadają białe, matowe klosze, lekko
    koloryzowane na końcach, bardzo dobrze rozpraszające światło.
    Zazwyczaj jak odpoczywamy w salonie, oglądając TV to świeci się tylko
    jedna ze świetlówek o mocy 15W. Przy takim oświetleniu spokojnie można
    czytać gazetę pod tym żyrandolem.
    Po zapaleniu wszystkich świetlówek o łącznej mocy 90W w salonie jest
    widno jak w biały dzień.
    U mnie wszystkie rogi są równomiernie doświetlone, b lampy są pod
    sufitem, a nie w suficie i dzięki temu światło jest dość dobrze
    rozpraszane przez biały sufit.
    Oprócz ww oświetlenia są jeszcze 4 kinkiety, ale używane są sporadycznie.

    > rozproszone, czyli nie jedna lampa na środku, bo wtedy na środku
    > będzie jasno, a w rogach pokoju ciemnawo (4 na 5 metrów).
    > 4 lampy enegooszczędne, po 23 waty, "świderki" dają radę, ale 4
    > żyrandole - nie ma szans - nie przejdą. z drugiej strony, oświetlać
    > pokój prawie 100 watami i jeszcze mieć ciemno - też bez sensu.

    Bo cała rzecz polega w jaki sposób oświetlasz.
    Jak zamontujesz 4 lampy w suficie po 23W świecące w dół z małym kątem to
    będziesz miał wrażenie, że jesteś oślepiany, a w pomieszczeniu jest
    ciemno. Oświetlając pomieszczenie 4 świetlówkami 23W, umieszczonymi pod
    sufitem, których światło będzie padało na biały sufit, będziesz miał
    wrażenie, że jest o wiele jaśniej niż w pierwszym przypadku, a lampy nie
    będą oślepiać.