  • Data: 2013-04-13 15:09:49
    Temat: Re: regulacja mocy PWM...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 14:00:36 +0200, sundayman napisał(a):
    > no w sumie to źle napisałem - stałe obroty chcę.
    > W grę wchodzi tylko taka reglacja PWM , bo elektronicznie to już nie do
    > zmiany, mogę tylko ingerować w soft.
    > Więc żadne sprzężenia zwrotne od silnika nie mogą być, bo ich nie mogę
    > zrobić. Ale jak napisałem - nie chodzi o dokładną stabilizację, ot -
    > żeby to mniej więcej trzymało stałe obroty właśnie.

    Silnik komutatorowy DC z magnesem trwalym ma prosty model,
    przynajmniej ten podstawowy.

    M - moment, n obroty, R - rezystancja wirnika, U napiecie zasilania,
    E - napiecie indukowane w wirniku, I - prad zasilania

    M=k1*I
    E=k2*n
    I=(U-E)/R

    k1 i k2 - stale silnika, w dodatku zwiazane ze soba, bo moc musi sie
    zgadzac :-)

    Z tego dalszy wniosek n=aU-bM (a, b - stale silnika).
    Czyli obroty nie sa stale, tylko (liniowo) zalezne od obciazenia.

    Jak obroty maja byc stale, to najlepiej zmierzyc je bezposrodnio, i
    stabilizowac regulatorem.

    A jesli maja byc w miare stale a zmierzyc absolutnie nie ma jak ...
    mozna stabilizowac E. Ktore jest rowne U-IR. Tak dzialaly stare
    magnetofony i zajmowalo to 2 tranzystory, no gora 3 :-)

    Przy PWM dochodzi napiecie z indukcyjnosci i zmierzyc nie jest latwo.
    Trzeba ambitnie usredniac.
    No chyba ze ... w fazie wylaczenia poczekac az prad spadnie do zera.
    I wtedy zmierzyc napiecie na silniku wprost :-)

    A moze po prostu jak normalny czlowiek 21w uzyjesz BLDC :-)

    No bo z drugiej strony - jak pisalem, zwykla przetwornica step-down, i
    otrzymasz 24V, a silnik sie bedzie krecil jak zwykle (czyli zaleznie
    od obciazenia)

    J.