  • 11. Data: 2009-09-25 10:05:01
    Temat: Re: [pyt]jaki kompakt z preselekcja przyslony
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Sep 2009, Janko Muzykant wrote:

    > Jeśli matryca będzie mała, to ta preselekcja do niczego się nie przyda.

    Y tam.
    Doskonale spełni rolę pośredniej preselekcji czasu ;)

    A poważniej: *bardzo* się przydaje przy używaniu lampy błyskowej
    (takiej bez automatyki).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2009-09-25 11:19:27
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

    > Jeśli matryca będzie mała, to ta preselekcja do niczego się nie przyda.

    Bez przesadyzmu, na przykład w Canonie A650IS w bardzo ograniczonym
    zakresie, ale jestem w stanie sterować głębią ostrości. Co prawda
    matryca 1/1,7" w kompaktach w dzisiejszych czasach może być uznana za
    dużą :)

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 13. Data: 2009-09-25 13:06:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A poważniej: *bardzo* się przydaje przy używaniu lampy błyskowej
    > (takiej bez automatyki).

    Bardzo... niszowa sytuacja :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 14. Data: 2009-09-26 19:39:48
    Temat: Re: jaki kompakt z preselekcja przyslony
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Wiedza sprzed wojny. Dzisiejsze kompakty nawalone pikselami z matrycami
    > małymi jak kupy koliberków zaczyna zjadać dyfrakcja już dwie działki
    > powyżej pełnej dziury. Natomiast różnicy nie widać praktycznie żadnej
    > przy otwartej przysłonie, czy przysłoniętej o działkę (i dodajmy, że
    > przy tele, gdzie jasność to 5,6 zwykle to przysłonięcie o 1 ev włazi już
    > w dyfrakcję).

    tak to jest jak radzi ktos poldouczony.
    sprzed ktorej wojny ? - krzyzowej ?

    juz Leonardo da Vinci wiedzial ze :

    przymknieciu przyslony towarzysza dwa konkurencyjne zjawiska :
    - wzrost rodzielczosci wskutek odciecia promieni skrajnych / bledow
    optycznych , bledow ostrzenia , bledow wynikajacych z niezbyt
    precyzyjnego rozwiniecia obiektywow teleskopowych

    - spadek rozdzielczosc wskutek rosnacej dyfrakcji.

    na wykresach uwzgledniajacych wplyw tych czynnikow dostajemy dwie
    krzywe lukowe jedna rosnaca , druga malejaca.
    Punkt przeciecia tych krzywych wskazuje na najwyzsza rozdzielczosc w
    funkcji przyslony.

    Ale niezaleznie od tego:

    dla kazdego obiektywu rozdzielczosc znienia sie z przyslona - nie jest
    funkcja stala przyslony.
    Niezaleznie od tego dla jakiej przyslony obiektyw osiaga max.
    rozdzielczosci - jesli chcemy aby nasz obiektyw pracowal na
    maxymalnej rozdzielczosci stosujemy preselkcje przyslony dla tej
    wlasnie wartosci przyslony - i wszystko jedno czy to bylaby " pelna
    dziura " czy przymknieta . .

    Zagadnieni dyfrakcji nie chce mi sie rozwijac tutaj - powiem ,ze
    dyfrakcja nie zalezy od wielkosci pixela.

    dobrze byloby doczytac reszte.

  • 15. Data: 2009-09-26 20:53:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > tak to jest jak radzi ktos poldouczony.

    Podobno miałeś mnie trzymać do grudnia w kf. Bądź konsekwentny, a
    najlepiej przedłuż tego kf na zawsze.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /postawmy pomnik papieża Polaka w każdej polskiej wsi!/

  • 16. Data: 2009-09-27 10:31:59
    Od: kibic <a...@o...pl>

    On 25 Wrz, 09:35, janik <p...@g...com> wrote:

    > jak wystarczajaco duza musi byc matryca aby sensowna byla opcja
    > preselekcji w aparacie?

    mi nawet przy małej matrycy (1/2,7" a nawet 1/3,2") AV pomagało w
    panowaniu nad aberracjami. jak aparat małpa ustawia ciagle f/2,8 albo
    f/4 to aberracje chromatyczną na drzewach widać co paskudnie wygląda.
    ja zawsze przymykam do f/8 i jest dużo lepiej. Pozatym jak robiłem na
    balkonie ludzi (w cieniu) na tle miasta w słońcu. to własnie
    doswietlałem lampą ludzi ale AV miałem na f/8 żeby miasto wyszło nie
    spalone.
    A co do głębi w kompaktach to oczywiście jest ona również mała ale w
    makro :-)

  • 17. Data: 2009-09-27 16:06:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Sep., 12:31, kibic <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    > spalone.
    > A co do głębi w kompaktach to oczywiście jest ona również mała ale w

    dokladnie tak jest
    bardzo bardzo rzadko tylko w nielicznych obiektywach osiagana jest
    maksymalna rozdzielczosc na pelnej dziurze ( przy wysokiej CA
    rozdzielczosc spada , i odwrotnie obiektywy ktore uzyskuja wysoka
    rozdzielczosc maja nisk CA )

    w zdecydowanej wiekszosci po przymknieciu najczesciej o 2-3 przyslon
    czasami wystarcza jedna.

    Kompaktow ktory osiagalyby max jakosci rysunku na pelnej dziurze to
    chyb nie ma .

    roznice sa duze . widac golym okiem.

    wplyw dyfrakcji jest dopierow widoczny w skali 100 % - ale to szerszy
    temat wiec pominmy teraz.