    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>
    Subject: Re: promieniowanie w Japonii a sprzet z importu?
    Date: 04 Jul 2011 16:18:04 GMT

    Marek Wyszomirski napisał:
    > Samo przechwycenie dwutlenku węgla to chyba dopiero początek problemu.
    > Dożo większym kłopotem jest co z nim zrobić. Sama tylko elektrownia
    > Belchatow pzry pracy na pełnej mocy wytwarza w ciągu godziny ok. 4800
    > ton dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę jego gęstość - 1.96 kg/metr
    > sześcienny przy 20 stopniach Celsjusza i ciśnieniu normalnym - daje to
    > prawie 2.5 miliona metrów sześciennych gazu w ciągu godziny. Nie bardzo
    > wyobrażam sobie magazynowanie lub jakieś wykorzystanie takich ilości -
    > nawet po sprężeniu do znacznego ciśnienia objętości są nadal przerażające.

    W podanych przeze mnie kosztach bierze się już pod uwagę koszty
    przechowywania.

    > Pominąłem go świadomie - średnia cena jest porównywalna z energią
    > atomową

    W "moich" tabelkach gaz jest o 20% tańszy od atomu - bez przechwytu CO2,
    ale już uwzględniając kary za emisję.

    > a zachowanie bezpieczeństwa energetycznego nie pozwala na
    > całkowite uzależnianie naszej enerhgetyki od dostaw gazu rosyjskiego.

    A kopalnie uranu to gdzie mamy w Polsce? Niech nawet będzie w UE, pal
    diabli - na terenach zależnych od UE? Nie ma. Uran trzeba będzie
    sprowadzać albo z Nigru albo z Kanady. Oba źródła nie mają nic wspólnego
    z niezależnością energetyczną.
    Zaś Rosja w przewidywalnej przyszłości bardziej potrzebuje pieniędzy za
    ropę czy gaz niż cokolwiek innego.

    > Co
    > do złóż gazu łupkowego - temat ostatnio stal się bardzo modny, ale nadal
    > nie jest jednoznacznie potwierdzone jak duże są w Polsce te złoża i czy
    > faktycznie ich eksploatacja pozwoli na uniezależnienie się od importu
    > gazu. Na razie mamy jedynie nadzieję na gazowe Eldorado - a to za mało
    > by decydować się na całkowite uzależnienie od gazu.

    Przy obecnej sytuacji ekonomiczno-politycznej eksploatacja jest bez
    sensu. Poza tym właśnie w świetle przewidywanych kłopotów za
    kilkadziesiąt lat lepiej się wstrzymać do czasu kiedy naprawdę będziemy
    tego gazu potrzebować.

    > Na wodzie w odleglości kilkudziesięciu kilometrów od brzegu? A w jakim
    > celu budować je w takich miejscach? Przecież musi to być dużo droższe od
    > budowy na ladzie

    2-3 razy jak wynika z tabelek.

    > - choćby przez konieczność stawiania sztucznych wysp i

    Na Morzu Północnym jest sporo łach, poza tym są projekty turbin
    pływających.

    > ciągnięcia podwodnych kabli do transferu energii. Jedyną pzryczyną
    > stawiania elektrowni wiatrowych na wodzie może być brak miejsca na
    > lądzie - a na to się chyba jeszcze w najbliższej przyszłości nie zanosi...

    Na morzu można budować turbiny większe i liczyć na bardziej stałe
    wiatry.

    m.