  • Data: 2014-09-30 19:31:36
    Temat: Re: profile icm
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > temperature barwowa lamp podaje sie dla jej pelnej mocy , czyli
    > dlugiego czasu blysku. Czas zaplonu lampy nie jest nieskonczenie
    > krotki , im krotszy czas blysku tym udzial czasu zaplonu wiekszy. W
    > trakcie zaplonu lampa nie osiaga jeszcze pelnego, docelowego skladu
    > widmowego , przewazaja skladowe swiatla zimnego.

    Tak na "zdrowy rozum", powinno być odwrotnie, bo najwyższą temperaturę
    barwową ma właśnie światło zimne. Na początku i na końcu błysku światło
    powinno być właśnie najcieplejsze.

    Z tym że lampy w różny sposób zmniejszają moc błysku. Normalne (?)
    lampy odcinają zasilanie palnika (co m.in. pozwala na wykonanie wielu
    błysków "z jednego naładowania" kondensatorów). Są także takie lampy,
    które zmniejszają napięcie, do jakiego naładowany jest kondensator,
    co (teoretycznie przynajmniej) powoduje zmniejszenie temperatury
    barwowej (cieplejsze światło) oraz przypuszczalnie wydłużenie czasu
    błysku.

    > stad na krotkich czasach blysku temperatura barwowa lamp jest wyzsza i
    > jak wykazuja pomiary do ok 8000 K.

    Tak może być, ale wtedy raczej dlatego, że palnik odcinany jest szybko
    po osiągnięciu maksymalnej temperatury, nie ma wtedy "ciepłego" etapu
    wolniejszego rozładowania (lampa zapala się szybko, ale wolno gaśnie).

    Jeśli to kogoś interesuje, to konkretną lampę można w prosty sposób
    pomierzyć.

    > W praktyce nie lamiemy sobie tym glowy , gdyz zdjecia i tak sie
    > balansuje kolorystycznie , w kazdym razie warto wiedziec , ze lampa
    > blyskowa nikoniecznie gwarantuje podawane w specyfikacji ok 5600 K.
    > Niektorzy wytworcy podaja zakres temperaturowy swoich lamp. Siega on
    > do 8000 K jak napisalem i tak tez pokazuja pomiary. Nie znam rzecz
    > jasna wszystkich modeli i pewnie jakies roznice wystpuja - w kazdym
    > razie zjawisko wystepuje szczegolnie w tanszych lampach .

    Tak może być. Normalnie nie ma to wielkiego znaczenia, bo i tak jest to
    kompensowane.

    > W praktyce - fotografujac z bliska lampa bedzie dawac nieco zimniejsze oswietlenie.

    To może być bardziej efekt mniejszej ilości odbić od ścian itp. Odbite
    światło jest normalnie cieplejsze (wystarczy porównać ze strzałem "na
    wprost" po ustawieniu sztywnego balansu bieli).
    --
    Krzysztof Hałasa