eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaproblemy z tachometremRe: problemy z tachometrem
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!newsfeed.pion
    ier.net.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!not-for-mail
    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: problemy z tachometrem
    Date: Wed, 23 Mar 2011 18:11:08 +0100
    Organization: Freie Universitaet Berlin
    Lines: 45
    Message-ID: <8...@m...uni-berlin.de>
    References: <8...@m...uni-berlin.de> <imd8k8$q4o$1@news.onet.pl>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.uni-berlin.de
    I+YvNUiF6fG34dpG0NPXRQNirLmjWc/Dz2roNWn4GTEPaHmL1qywWH4HWS
    Cancel-Lock: sha1:7f2LKczlfnH3HrXPnmjcj7uQJ4M=
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; de; rv:1.9.2.15) Gecko/20110303
    Thunderbird/3.1.9
    In-Reply-To: <imd8k8$q4o$1@news.onet.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:607268
    [ ukryj nagłówki ]

    Am 23.03.2011 17:52, schrieb Desoft:
    >> urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika
    >> z tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
    >> problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
    >> wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
    >> pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest
    >> tachometr, nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty
    >> silnika to ok. 1800 rpm.
    >> Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu,
    >> konkretnie uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym
    >> "macaniu w ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz
    >> na jakiś czas (mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na
    >> wyjściu. I to doćś smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyżej
    >> 200V, jako że kabelek też sensownej długości (15m) mam na wyjściu
    >> drgania oscylujące gasnące przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają
    >> poniżej 1us, czas trwania jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty
    >> techniczne w stylu kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają
    >> rezultatu, RLC też nie. Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF
    >> do 0.5uF, R od 100 ohm do 10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to
    >> uzyskuję piękne drgania o coprawda niższym napięciu, ale za to niższej
    >> częstotliwości. Sprzężenie zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".
    >>
    >> Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
    >> sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
    >> Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
    >> rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".
    >
    > NTG -> pl.misc.poeci :-)
    > Napisz coś bardziej konkretnego. Co można zmierzyć? dlaczego
    > podejrzewasz tacho?
    > Tacho ma napięcie wyjściowe przemienne? jakieś szczotki po drodze?

    No nie napisałem, że ww pomiary są na tacho solo. Znaczy silnik podpięty
    pod zasilacz stabilizowany, kręcę bez sprzężenia zwrotnego do
    nominalnych obrotów i mierzę napięcie na tacho. To normalne tacho DC,
    czyli ze szczotkami. To, że szczotki mogą robić "kuku", albo na pewno
    robią to wiem na 99.9%. Ale patrz wyżej: chodzi o naprawienie by "na
    razie działało". A zmierzyć mogę prawie wszystko, co się da zmierzyć za
    pomocą woltomierza et al, oscyloskopu 100MHz, częstościomierzem i
    podobnymi normalnymi rzeczami (np. suwmiarka ;-)).

    Waldek

    --
    My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: