  • 51. Data: 2012-03-16 12:20:12
    Temat: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    news:slrnjm64sm.jtv.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Jesli mogę, zadam jedno pytanie. Jaką te wszystkie wyrafinowane pomysły
    > z diodami mają przewagę nad oldskulowym opornikiem na linii 12V, który

    Wiatraczek, to ok. 0.05-0.1A (różne wartości spotykałem)
    Opornik raczej musiałby być cokolwiek mocniejszy, żeby się nie zdymił. Można
    i tak. Jednak jest to element stratny. To już wolę babci na radyjko
    przeznaczyć.

    > zawsze sprawdzał się dobrze? Nowatorskim pomysłem być może jest
    > kondensator
    > rozruchowy, ale ten wystarczy dołączyć równolegle do opornika. Nawet jeśli

    Też można.

    > będziemy mu pojemnośc lewarować tranzystorem, to też cały układ pozostanie
    > dwójnikiem włączanym w szereg z wentylatorem.

    Jeśli bezstratnie - kupuję.

  • 52. Data: 2012-03-16 12:25:54
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > A, rozumiem. Wentylator audiofilski. Nie mam więcej pytań.

    A nie nie! Takowym byłby, gdybys wyliczał jego rezystancję do miliomów, prąd
    mierzył do nanoamperów, a masa opornika musiała by zawierać np., 4.21311%
    grafitu :) (a sam opornik musiałby być lutowany w odlełości 5.14 mm od
    korpusu, nóżki wyginane pod kątem 79.4 stopnia, zaś lutowie musiało by
    zawierać 0.412% złota, 1.115% srebra, reszta cyna ołów i antymon w stosunku
    60/0.9144/39.0856, ITP, ITD :)) O doprowadzeniu i poprowadzeniu odpowiednich
    przewodów nie wspominam, to chyba jasne :)

  • 53. Data: 2012-03-16 13:17:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    L501 aneryS napisał:

    > Wiatraczek, to ok. 0.05-0.1A (różne wartości spotykałem)
    > Opornik raczej musiałby być cokolwiek mocniejszy, żeby się nie zdymił.
    > Można i tak. Jednak jest to element stratny.

    Jakoś nie pamiętam żeby się dymiło, a opornik wielki nie był. Zresztą
    po to się takie rzeczy robi, by płynął prąd znacznie mniejszy niż
    wypisany na kręciołku.

    > Jeśli bezstratnie - kupuję.

    Bezstratnie, to robi układ na płycie głównej. Jak kogoś przreraża
    niepotrzebna emisja dwutlenku węgla spowodowana tym opornikiem,
    to może sam zrobić bezstratny regulator. A Atmelku oczywiście.
    A jeszcze lepiej na MSP430.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2012-03-16 14:20:14
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

> [...]
    > niepotrzebna emisja dwutlenku węgla spowodowana tym opornikiem,
    > to może sam zrobić bezstratny regulator. A Atmelku oczywiście.

    Pomyślałem sobie o jeszcze jednym rozwiązaniu - kondensator - owszem, ale na
    cewkę przekaźnika. Włączamy - przekaźnik przyciąga, bo zanim się kondensator
    naładuje, to będzie płynąć prąd, dając zestykiem 12V, dzięki czemu wiatrak
    rusza. Po naladowaniu zwalnia i zestykiem (przełącznym oczywiście) daje 5V,
    podtrzymując wolne obroty. Po wyłączeniu zasilania kondensator rozładuje
    się, niech nawet przekaźnik na moment przyciągnie, nie ma to znaczenia w tej
    chwili. Po ponownym włączeniu - da capo al fine.
    Czyli da się nawet bez półprzewodników...

  • 55. Data: 2012-03-16 15:37:13
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    zlotowinfo <u...@g...pl> napisał(a):
    > tylko kłopot z tym rezystorem na schemacie 270
    > sprzedawca twierdzi że nie załatwi i proponuje 220
    > jaką to różnicę/problem zrobi obniżenie o 50 omów rezystancję
    > czy lepiej szukać wartości powyżej 270 niż poniżej

    Porada dnia:) Czytaj uważniej posty. Informacja o tym, że termistor ma być NTC,
    pojawiła się wcześniej niż o to zapytałeś.
    Zamiast rezystora 270 Om/1W, można np dać dwa 560 Om/0.5W - równolegle. Lepiej
    niż jeden 220 Om.
    PP

  • 56. Data: 2012-03-16 18:46:58
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 16 Mar 2012 10:19:02 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > będziemy mu pojemnośc lewarować tranzystorem, to też cały układ pozostanie
    > dwójnikiem włączanym w szereg z wentylatorem.

    Taki właśnie układ chodzi od lat w gracie pod moim biurkiem. Opornik
    1W, parędziesiąt omów, dobrany eksperymentalnie do wiatraczka (napięcie na
    12-woltowym wiatraczku ok. 7V zapewniło wystarczający nadmuch przy
    bezgłośnej pracy). Równolegle kondensator 1000uF, całość podłączona do 12V.
    Wentylatory startują niezawodnie.

    No, ale ja nie walczę z globalnym ociepleniem :-)

    --
    Artur Stachura

  • 57. Data: 2012-03-16 21:50:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

> [...]
    > do 12V. Wentylatory startują niezawodnie.
    >
    > No, ale ja nie walczę z globalnym ociepleniem :-)

    Akurat wentylatory dobrze się do tego nadają. Zwłaszcza latem.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2012-03-17 00:05:21
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Porada dnia:) Czytaj uważniej posty. Informacja o tym, że termistor ma być
    > NTC,
    > pojawiła się wcześniej niż o to zapytałeś.

    jeżeli czegoś nie rozumiałem, nie znałem celu
    to mogłem tego niezauważyć
    a nie pomyślałem wracać do już przeczytanych
    i szukać czegoś co czułem że nie było

    erator/

  • 59. Data: 2012-03-17 08:15:02
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > nie ma to znaczenia w tej chwili. Po ponownym włączeniu - da capo al fine.
    > Czyli da się nawet bez półprzewodników...

    Ale teraz przekaźnik droższy od dziesięciu półprzewodników.

    --
    Desoft

  • 60. Data: 2012-03-18 20:36:59
    Od: Grzexs <g...@g...usu-n-to.pl>

    -------- zlotowinfo / 2012-03-12 21:31 --------
    > w zasilaczu komputera wymieniłem wentyle na 12cm
    > od czasu do czasu przy przełączeniu na 5V nie startują
    >
    > zatem przydałoby jedno z dwojga:
    > 1. kontrola, może prądu, bo chyba jak nie kręci bierze mniej lub więcej
    > niż przy normalnej pracy
    > 2. po włączeniu komputera startują na 12v, potem przełączają się na 5v

    Ja w swoim pierwszym AT zrobiłem taki patent, by obniżyć hałaśliwość
    wiatraków: w kabel po chamsku wlutowałem opornik, nie pamiętam już jaki,
    ale to można dobrać doświadczalnie, pewnie parę omów. Też mi nie ruszał,
    więc równolegle do tego opornika dolutowałem elektrolit tak chyba 0,5 mF
    (oczywiście przestrzegając biegunowości). I działało świetnie. Nie
    potrzeba było żadnego ciągnięcia 5 V i głębszego grzebania w elektronice.

    --
    Grzexs