-
1. Data: 2010-02-01 14:27:00
Temat: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,75137
60,Czy_droga_z_Wroclawia_do_Poznania_bedzie_niebezpi
eczna.html
Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Karolina Drogowska
2010-02-01, ostatnia aktualizacja 2010-01-31 19:24
Droga z Wrocławia do Poznania po remoncie miała być bezpieczniejsza, ale
raczej nie będzie. Na jej części zastosowano bowiem przestarzałe
rozwiązania, które krytykują eksperci, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad zakazuje. Mimo to przebudowa trwa i raczej nikt jej nie
zatrzyma
Chodzi o przekrój drogi krajowej nr 5 między Wrocławiem i Trzebnicą.
Modernizacja polega tam m.in. na dobudowaniu po obu stronach dwumetrowych
poboczy. Powstaną one wyłącznie poza małymi miejscowościami znajdującymi
się na tej trasie. Tymczasem w listopadzie 2005 roku GDDKiA zakazała ich
stosowania ze względów bezpieczeństwa. W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
Prof. Tadeusz Sandecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej
chwali ten zakaz: - Rozwiązanie z poboczami jest przestarzałe. Takich dróg
już się w Europie nie buduje.
Niemcy z nich zrezygnowali, bo ich badania wykazały, że co prawda zarówno
na drogach z szerokim poboczem, jak i na tych o przekroju 2+1 dochodzi do
podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele
tragiczniejsze.
Potwierdza to Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad: - Do najtragiczniejszych wypadków dochodzi tam, bo kierowcy
zapominają, że nie można przekraczać bocznych linii ciągłych. Robią to, by
ułatwić wyprzedzanie innym. Ale jadąc "okrakiem", mogą wpaść na ludzi
sprzedających grzyby czy jagody albo na grupę pieszych za zakrętem.
Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.
Przeciw poboczom protestują też mieszkańcy miejscowości między Wrocławiem i
Trzebnicą. Remigiusz Jarmołkiewicz z Ligoty Pięknej uważa, że jazda tą
trasą będzie po przebudowie niebezpieczniejsza: - Bo to nie jest tylko
droga tranzytowa, ale również lokalna. My poruszamy się na krótkich
dystansach z ograniczoną prędkością. Tymczasem szerokie pobocze zachęca
innych kierowców do szybkiej jazdy. Oni często spychają nas na pobocze.
Takie rozwiązanie sprzyja też wyprzedzaniu na trzeciego albo czwartego.
Dlaczego więc mimo tych zastrzeżeń przebudowa jest kontynuowana? Bo projekt
jej modernizacji zatwierdzono na początku 2005 roku, a zalecenie, by nie
stosować poboczy, GDDKiA wydała dopiero w listopadzie 2005 roku. - Więc już
po formalnym zatwierdzeniu projektu, a prawo nie działa wstecz - tłumaczy
Jacek Oszytko, wicedyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Autorem projektu remontu jest firma Dromost. Jej wiceprezes Marek
Kruszewski, twierdzi, że zmiana na jezdnię 2+1 wymagałaby sporządzenia
nowego projektu i pozyskania dodatkowego terenu na wykonanie koniecznych
przy tym rozwiązaniu dróg dojazdowych do posesji indywidualnych. Tymczasem
inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace są bardzo
zaawansowane.
Oszytko broni też rozwiązania z poboczami: - Na tej trasie są one lepszym
pomysłem, ze względu na konieczność zastosowania lewoskrętów
umożliwiających dojazd do bocznych ulic. W przypadku drogi 2+1 kierowca
jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to kolizją.
Ale Jarmołkiewicz uważa, że lewoskręty nie wszędzie są potrzebne. - Na
przykład na odcinku Psary -Kryniczno są tylko zjazdy na tereny rolne, które
są dostępne również z innych dróg gminnych. Dlaczego tam nie wprowadza się
zmian? - pyta.
Czy w przyszłości zmiana przekroju drogi jest jednak możliwa? Prof.
Sandecki, twierdzi, że tak, i przytacza przykład Niemiec, gdzie wiele dróg
już po wybudowaniu poboczy przekształcono na przekrój 2+1.
Na razie GDDKiA obiecuje jednak zastosować na tym odcinku rozwiązania
poprawiające bezpieczeństwo: - Linie krawędziowe będą ciągłe i kierowcy nie
będą mogli ich przekraczać. Zlikwidujemy też ostre zakręty, przebudujemy
skrzyżowania, wydzielając na nich lewoskręty, i postawimy bariery
energochłonne. Powstaną też nowe chodniki z wydzielonymi ciągami
pieszo-rowerowymi. W wielu przypadkach będą się znajdować za rowem, czyli
poza koroną drogi. Za trzy lata od ruchu tranzytowego uwolni tę trasę droga
S5, która będzie się łączyć z "piątką".
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
----------------------------------------------------
----------
I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak zawsze, czy
gdaka poszła po rozum do głowy? Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe
drogi 2+1?
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
2. Data: 2010-02-01 17:56:41
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> wrote in message
news:hbzvqt2yh20t$.1e1jli0gg8mgg$.dlg@40tude.net...
> W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
> dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?
Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...
Przy każdym skrzyżowaniu powinna być poszerzona
aby zapewnić 5 pas w środku, po obu stronach skrzyżowania,
dla skręcających w lewo i czekających z migaczem na przerwę
w ruchu umożliwiających skręt.
Wtedy nie byłoby problemu ze spychaniem powolnych
na pobocze - jechaliby prawym pasem a szybcy lewym.
Pobocze mogłoby być wtedy wąskie, dla ruchu rower/pieszy.
-
3. Data: 2010-02-01 18:04:16
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Mon, 1 Feb 2010 10:56:41 -0600, Pszemol napisał(a):
>> W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
>> dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
>
> Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
> Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?
http://www.dk16-elk-augustow.pl/userfiles/image/2plu
s1.jpg
> Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
> powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
> czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...
Docelowo tam będzie równoległa S5. Ale do tego czasu trzeba tłuc się DK5.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
4. Data: 2010-02-01 18:34:05
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> wrote in message
news:1syt3mkd0evci.15a4hawysjopl.dlg@40tude.net...
> Dnia Mon, 1 Feb 2010 10:56:41 -0600, Pszemol napisał(a):
>
>>> W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
>>> dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
>>
>> Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
>> Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?
>
> http://www.dk16-elk-augustow.pl/userfiles/image/2plu
s1.jpg
A to dosyć dziwne... czemu np. jadąc do Zakopanego miałbym
mieć fajnie, bo autobusy łatwo wyprzedzę lewym pasem ale
już powrót miałby być katastrofą, bo tylko jeden pas będzie???
Skąd taki brak symetrii i czemu to ma niby służyć?
>> Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
>> powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
>> czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...
>
> Docelowo tam będzie równoległa S5. Ale do tego czasu trzeba tłuc się DK5.
Problem z autostradami jest taki, że bardzo drogo kosztują...
Wymagają ślimakowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
Wymagają biegnących równolegle dróg lokalnych, itp, itd.
Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?
Wiadomo, że będzie kosztować więcej niż 2 pasowa, bo i lądu
więcej trzeba wykupić i materiałów zużyć więcej, ale znowu
autostrady wszędzie być nie może i nie trzeba (po co np.
autostrada z Krakowa do Zakopca?) i wystraczyłaby taka droga
4 pasowa z poszerzeniami na 5 pasów przy skrzyżowaniach
z "wysepkami" w środku do bezpiecznego skrętu w lewo bez
pośpiechu.
-
5. Data: 2010-02-01 18:41:09
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomości
news:hk6c19.4cs.0@poczta.onet.pl...
> "BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> wrote in message
> news:hbzvqt2yh20t$.1e1jli0gg8mgg$.dlg@40tude.net...
>> W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
>> dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
>
> Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
> Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?
Tak jak na całym świecie, albo u nas na podjazdach pod górki.
Trzeci pas naprzemiennie dla obu kierunków.
>
> Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
> powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
> czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...
Tam akurat tą funkcję będzie spełniała S5.
-
6. Data: 2010-02-01 18:42:55
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Mon, 1 Feb 2010 11:34:05 -0600, Pszemol napisał(a):
> A to dosyć dziwne... czemu np. jadąc do Zakopanego miałbym
> mieć fajnie, bo autobusy łatwo wyprzedzę lewym pasem ale
> już powrót miałby być katastrofą, bo tylko jeden pas będzie???
> Skąd taki brak symetrii i czemu to ma niby służyć?
Pasy zmieniają się naprzemiennie co kilka kilometrów.
> Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?
> Wiadomo, że będzie kosztować więcej niż 2 pasowa, bo i lądu
> więcej trzeba wykupić i materiałów zużyć więcej, ale znowu
Nad tym sobie głowy łamała cała grupa i niczego nie wymyśliła. Musisz
pytać w GDDKiA.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
7. Data: 2010-02-01 18:52:26
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał
> http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,75137
60,Czy_droga_z_Wroclawia_do_Poznania_bedzie_niebezpi
eczna.html
> Chodzi o przekrój drogi krajowej nr 5 między Wrocławiem i
> Trzebnicą.
> Modernizacja polega tam m.in. na dobudowaniu po obu stronach
> dwumetrowych
> poboczy. Powstaną one wyłącznie poza małymi miejscowościami
> znajdującymi
> się na tej trasie. Tymczasem w listopadzie 2005 roku GDDKiA
> zakazała ich
> stosowania ze względów bezpieczeństwa. W zamian zaleca przekrój
> 2+1, czyli
> dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
No coz ... temat na dluzsze narzekanie.
Czy mi sie wydaje, czy do Poznania ma biec jakas inna droga, bo ta,
nawet zmodernizowana, to bylby smiech.
> Niemcy z nich zrezygnowali, bo ich badania wykazały, że co prawda
> zarówno
> na drogach z szerokim poboczem, jak i na tych o przekroju 2+1
> dochodzi do
> podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele
> tragiczniejsze.
Niemcy to chyba jednak postawili na drogi 3+3 :-)
> Potwierdza to Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg
> Krajowych i
> Autostrad: - Do najtragiczniejszych wypadków dochodzi tam, bo
> kierowcy
> zapominają, że nie można przekraczać bocznych linii ciągłych.
> Robią to, by
> ułatwić wyprzedzanie innym. Ale jadąc "okrakiem", mogą wpaść na
> ludzi
> sprzedających grzyby czy jagody albo na grupę pieszych za
> zakrętem.
> Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.
Zachodzi wiec pytanie - po ch* te szerokie pobocza, skoro na nich
jezdzic nie wolno ?
Zeby grzybiarze mieli sie gdzie rozlozyc ?
I kto dal PJ tym ludziom, ze nie widza przeszkody na pasie na
ktorym jada ?
> Autorem projektu remontu jest firma Dromost. Jej wiceprezes Marek
> Kruszewski, twierdzi, że zmiana na jezdnię 2+1 wymagałaby
> sporządzenia
> nowego projektu i pozyskania dodatkowego terenu na wykonanie
> koniecznych
> przy tym rozwiązaniu dróg dojazdowych do posesji indywidualnych.
> Tymczasem
> inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace
> są bardzo
> zaawansowane.
Cos mi sie wydaje ze nowy projekt bylby potrzebny tylko na
malowanie.
> Oszytko broni też rozwiązania z poboczami: - Na tej trasie są one
> lepszym
> pomysłem, ze względu na konieczność zastosowania lewoskrętów
> umożliwiających dojazd do bocznych ulic. W przypadku drogi 2+1
> kierowca
> jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to
> kolizją.
Co oni p* ? Przeciez na takiej drodze zaraz wydziela pas do
lewoskretu.
> ----------------------------------------------------
----------
> I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak
> zawsze, czy
> gdaka poszła po rozum do głowy?
Mysle ze dziennikarze p* jak zwykle. Oni juz nie potrafia inaczej,
albo im sie nie oplaca :-(
A gdaka to swoja droga- pozniej sie dowiemy gdzie poszli. Albo sie
nie dowiemy.
>Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe drogi 2+1?
Troche tego jest, chocby obwodnica Trzebnicy.
Jesli chodzi o moje zdanie:
- 2+1 .. owszem, pod te trzebnickie gorki to moze i dobre, ale jak
sie trafi jakis traktor, to wszyscy pojada 25.
chyba ze zrobia oddzielenie linia przerywana, tak jak bylo np na
8-ce kolo Zabkowic - ciekaw jestem na ile to jest jest bezpieczne.
Ale tak nie zrobia, przyjdza "drogi zaufania" i zrobia z tego
1+1 plus podwojna ciagla i w obie strony pojada wszyscy tyle ile
najwolniejszy.
- szerokie pobocza i policja pilnujaca zeby na nie przypadkiem nie
zjechac to jakies nieporozumienie. Co to ma dac ?
dac waskie pobocza z dozwolonym zjazdem i tablice jak Austrii
"trzymac sie prawej krawedzi jezdni".
W dzien moze niektorzy grzecznie zjada na pobocze, w nocy bedzie
miejsce dla rowerow i pieszych, a pasy na tyle szerokie ze moze da
sie wyprzedzic.
Akurat na tej drodze to najlepiej by zrobili jakby sie szarpneli na
4 pasy i waskie pobocza. Tam sa krotkie odcinki po kilometr-dwa
miedzy wioskami, zrobic taka "wyprzedzajke", zredukowac do 2 pasow
przed wioska. Moga troche rolnicy protestowac ... najlepiej jakby z
innej strony dojezdzali, po co maja bloto nanosic :-)
J.
-
8. Data: 2010-02-01 19:19:25
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w
> Problem z autostradami jest taki, że bardzo drogo kosztują...
> Wymagają ślimakowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
> Wymagają biegnących równolegle dróg lokalnych, itp, itd.
> Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?
Bo nie mozna jej w poprzek przejechac, ani w lewo skrecic itp ..
> 4 pasowa z poszerzeniami na 5 pasów przy skrzyżowaniach
> z "wysepkami" w środku do bezpiecznego skrętu w lewo bez
> pośpiechu.
Przy wiekszym natezeniu ruchu to nie wystarczy. Trzeba jeszcze
swiatla dodac.
A przeciez nie tylko male osobowki jezdza - musialyby sie
ciezarowki zmiescic, i traktor z dwoma przyczepami. Zdecydowanie
swiatla .. i fotoradar lub kamera :-)
J.
-
9. Data: 2010-02-01 19:31:20
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> writes:
> Dnia Mon, 1 Feb 2010 11:34:05 -0600, Pszemol napisał(a):
>
>> A to dosyć dziwne... czemu np. jadąc do Zakopanego miałbym
>> mieć fajnie, bo autobusy łatwo wyprzedzę lewym pasem ale
>> już powrót miałby być katastrofą, bo tylko jeden pas będzie???
>> Skąd taki brak symetrii i czemu to ma niby służyć?
>
> Pasy zmieniają się naprzemiennie co kilka kilometrów.
Ja jeszcze pamietam drogi z trzema pasami i bez zadnych ciaglych linii
- srodkowy pas byl pasem do wyprzedzania na calej dlugosci w obydwu
kierunkach. Ale to za Gomulki...
MJ
-
10. Data: 2010-02-01 19:41:24
Temat: Re: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Mon, 1 Feb 2010 18:52:26 +0100, J.F. napisał(a):
>>Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe drogi 2+1?
>
> Troche tego jest, chocby obwodnica Trzebnicy.
To raczej z przymusu. Takich 2+1 pod górkę to trochę widziałem, ale na
płaskim - żadnej.
> Jesli chodzi o moje zdanie:
>
> - 2+1 .. owszem, pod te trzebnickie gorki to moze i dobre, ale jak
> sie trafi jakis traktor, to wszyscy pojada 25.
Tam AFAIR są drogi dla ruchu powolnego. Zresztą zobacz sam:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geo
code=&q=trzebnica&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.983
628,81.474609&ie=UTF8&hq=&hnear=Trzebnica,+Trzebnick
i,+Dolno%C5%9Bl%C4%85skie,+Polska&ll=51.299235,17.03
633&spn=0.00426,0.009946&t=h&z=17
I do tego dróch polnych mnóstwo.
> Ale tak nie zrobia, przyjdza "drogi zaufania" i zrobia z tego
> 1+1 plus podwojna ciagla i w obie strony pojada wszyscy tyle ile
> najwolniejszy.
Już raczej więcej nie spieprzą przez te trzy lata (minimum niestety, bo
jak w 2012 skończą to będzie cud przy obecnym zaawansowaniu). Jak już
będzie S5 to niech sobie robią "drogę zaufania" bo jedynie ruch lokalny tam
będzie się kręcił.
> - szerokie pobocza i policja pilnujaca zeby na nie przypadkiem nie
> zjechac to jakies nieporozumienie. Co to ma dac ?
"Dobrze wydane pieniądze" ;)
> Akurat na tej drodze to najlepiej by zrobili jakby sie szarpneli na
> 4 pasy i waskie pobocza. Tam sa krotkie odcinki po kilometr-dwa
> miedzy wioskami, zrobic taka "wyprzedzajke", zredukowac do 2 pasow
> przed wioska. Moga troche rolnicy protestowac ... najlepiej jakby z
> innej strony dojezdzali, po co maja bloto nanosic :-)
Pozabijaliby się na tych krótkich odcinkach próbując za wszelką cenę
wyprzedzić. Tam jest spory ruch i każda możliwość wyprzedzania jest cenna.
Ostatnio jechałem tam od Wysokiego Kościoła za jakąś pizdą 60km/h +
zwalnianie przed każdą nierównością. Z naprzeciwka sznur aut, możliwość
wyprzedzenia dopiero w Psarach. Choć może gdyby *każdy* odcinek między
wioskami tak przebudować to nie byłoby tak źle, bo ruch by się jakoś
rozłożył...
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl