-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
s.nask.org.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.promontel.net.
pl!not-for-mail
From: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Date: Mon, 1 Feb 2010 14:27:00 +0100
Organization: snafu
Lines: 90
Message-ID: <hbzvqt2yh20t$.1e1jli0gg8mgg$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: do-atman-1a.connecta.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: thunar.promontel.net.pl 1265030789 5535 77.79.222.138 (1 Feb 2010 13:26:29
GMT)
X-Complaints-To: a...@p...net.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 1 Feb 2010 13:26:29 +0000 (UTC)
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.14.1pl
X-fnord: obey.
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2251680
[ ukryj nagłówki ]
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,75137
60,Czy_droga_z_Wroclawia_do_Poznania_bedzie_niebezpi
eczna.html
Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
Karolina Drogowska
2010-02-01, ostatnia aktualizacja 2010-01-31 19:24
Droga z Wrocławia do Poznania po remoncie miała być bezpieczniejsza, ale
raczej nie będzie. Na jej części zastosowano bowiem przestarzałe
rozwiązania, które krytykują eksperci, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad zakazuje. Mimo to przebudowa trwa i raczej nikt jej nie
zatrzyma
Chodzi o przekrój drogi krajowej nr 5 między Wrocławiem i Trzebnicą.
Modernizacja polega tam m.in. na dobudowaniu po obu stronach dwumetrowych
poboczy. Powstaną one wyłącznie poza małymi miejscowościami znajdującymi
się na tej trasie. Tymczasem w listopadzie 2005 roku GDDKiA zakazała ich
stosowania ze względów bezpieczeństwa. W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
Prof. Tadeusz Sandecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej
chwali ten zakaz: - Rozwiązanie z poboczami jest przestarzałe. Takich dróg
już się w Europie nie buduje.
Niemcy z nich zrezygnowali, bo ich badania wykazały, że co prawda zarówno
na drogach z szerokim poboczem, jak i na tych o przekroju 2+1 dochodzi do
podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele
tragiczniejsze.
Potwierdza to Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad: - Do najtragiczniejszych wypadków dochodzi tam, bo kierowcy
zapominają, że nie można przekraczać bocznych linii ciągłych. Robią to, by
ułatwić wyprzedzanie innym. Ale jadąc "okrakiem", mogą wpaść na ludzi
sprzedających grzyby czy jagody albo na grupę pieszych za zakrętem.
Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.
Przeciw poboczom protestują też mieszkańcy miejscowości między Wrocławiem i
Trzebnicą. Remigiusz Jarmołkiewicz z Ligoty Pięknej uważa, że jazda tą
trasą będzie po przebudowie niebezpieczniejsza: - Bo to nie jest tylko
droga tranzytowa, ale również lokalna. My poruszamy się na krótkich
dystansach z ograniczoną prędkością. Tymczasem szerokie pobocze zachęca
innych kierowców do szybkiej jazdy. Oni często spychają nas na pobocze.
Takie rozwiązanie sprzyja też wyprzedzaniu na trzeciego albo czwartego.
Dlaczego więc mimo tych zastrzeżeń przebudowa jest kontynuowana? Bo projekt
jej modernizacji zatwierdzono na początku 2005 roku, a zalecenie, by nie
stosować poboczy, GDDKiA wydała dopiero w listopadzie 2005 roku. - Więc już
po formalnym zatwierdzeniu projektu, a prawo nie działa wstecz - tłumaczy
Jacek Oszytko, wicedyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Autorem projektu remontu jest firma Dromost. Jej wiceprezes Marek
Kruszewski, twierdzi, że zmiana na jezdnię 2+1 wymagałaby sporządzenia
nowego projektu i pozyskania dodatkowego terenu na wykonanie koniecznych
przy tym rozwiązaniu dróg dojazdowych do posesji indywidualnych. Tymczasem
inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace są bardzo
zaawansowane.
Oszytko broni też rozwiązania z poboczami: - Na tej trasie są one lepszym
pomysłem, ze względu na konieczność zastosowania lewoskrętów
umożliwiających dojazd do bocznych ulic. W przypadku drogi 2+1 kierowca
jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to kolizją.
Ale Jarmołkiewicz uważa, że lewoskręty nie wszędzie są potrzebne. - Na
przykład na odcinku Psary -Kryniczno są tylko zjazdy na tereny rolne, które
są dostępne również z innych dróg gminnych. Dlaczego tam nie wprowadza się
zmian? - pyta.
Czy w przyszłości zmiana przekroju drogi jest jednak możliwa? Prof.
Sandecki, twierdzi, że tak, i przytacza przykład Niemiec, gdzie wiele dróg
już po wybudowaniu poboczy przekształcono na przekrój 2+1.
Na razie GDDKiA obiecuje jednak zastosować na tym odcinku rozwiązania
poprawiające bezpieczeństwo: - Linie krawędziowe będą ciągłe i kierowcy nie
będą mogli ich przekraczać. Zlikwidujemy też ostre zakręty, przebudujemy
skrzyżowania, wydzielając na nich lewoskręty, i postawimy bariery
energochłonne. Powstaną też nowe chodniki z wydzielonymi ciągami
pieszo-rowerowymi. W wielu przypadkach będą się znajdować za rowem, czyli
poza koroną drogi. Za trzy lata od ruchu tranzytowego uwolni tę trasę droga
S5, która będzie się łączyć z "piątką".
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
----------------------------------------------------
----------
I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak zawsze, czy
gdaka poszła po rozum do głowy? Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe
drogi 2+1?
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
Następne wpisy z tego wątku
- 01.02.10 17:56 Pszemol
- 01.02.10 18:04 Borys Pogoreło
- 01.02.10 18:42 Borys Pogoreło
- 01.02.10 18:34 Pszemol
- 01.02.10 18:41 Cavallino
- 01.02.10 18:52 J.F.
- 01.02.10 19:19 J.F.
- 01.02.10 19:31 Michal Jankowski
- 01.02.10 19:41 Borys Pogoreło
- 01.02.10 19:57 Pszemol
- 01.02.10 20:05 Pszemol
- 01.02.10 20:06 Pszemol
- 01.02.10 20:25 Pawel O'Pajak
- 01.02.10 20:52 J.F.
- 01.02.10 20:55 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
Najnowsze wątki
- 2025-01-23 5G Apokalipsa - nie tylko dla tutejszych przeżuwaczy podpiczników
- 2025-01-23 wodor
- 2025-01-23 Zawór grzybkowy - jaki producent
- 2025-01-23 Warszawa => Expert IT Recruiter 360 <=
- 2025-01-23 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-01-23 Citi Handlowy promocja na kartę kredytową
- 2025-01-22 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-22 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-22 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-22 pokolenie Z
- 2025-01-22 Wyświtlacz ramki cyfrowej
- 2025-01-22 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-01-22 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-22 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-22 oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne