eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna[press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
    s.nask.org.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.promontel.net.
    pl!not-for-mail
    From: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
    Date: Mon, 1 Feb 2010 14:27:00 +0100
    Organization: snafu
    Lines: 90
    Message-ID: <hbzvqt2yh20t$.1e1jli0gg8mgg$.dlg@40tude.net>
    NNTP-Posting-Host: do-atman-1a.connecta.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: thunar.promontel.net.pl 1265030789 5535 77.79.222.138 (1 Feb 2010 13:26:29
    GMT)
    X-Complaints-To: a...@p...net.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 1 Feb 2010 13:26:29 +0000 (UTC)
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.14.1pl
    X-fnord: obey.
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2251680
    [ ukryj nagłówki ]


    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,75137
    60,Czy_droga_z_Wroclawia_do_Poznania_bedzie_niebezpi
    eczna.html

    Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
    Karolina Drogowska
    2010-02-01, ostatnia aktualizacja 2010-01-31 19:24

    Droga z Wrocławia do Poznania po remoncie miała być bezpieczniejsza, ale
    raczej nie będzie. Na jej części zastosowano bowiem przestarzałe
    rozwiązania, które krytykują eksperci, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
    i Autostrad zakazuje. Mimo to przebudowa trwa i raczej nikt jej nie
    zatrzyma

    Chodzi o przekrój drogi krajowej nr 5 między Wrocławiem i Trzebnicą.
    Modernizacja polega tam m.in. na dobudowaniu po obu stronach dwumetrowych
    poboczy. Powstaną one wyłącznie poza małymi miejscowościami znajdującymi
    się na tej trasie. Tymczasem w listopadzie 2005 roku GDDKiA zakazała ich
    stosowania ze względów bezpieczeństwa. W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
    dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.

    Prof. Tadeusz Sandecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej
    chwali ten zakaz: - Rozwiązanie z poboczami jest przestarzałe. Takich dróg
    już się w Europie nie buduje.

    Niemcy z nich zrezygnowali, bo ich badania wykazały, że co prawda zarówno
    na drogach z szerokim poboczem, jak i na tych o przekroju 2+1 dochodzi do
    podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele
    tragiczniejsze.

    Potwierdza to Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
    Autostrad: - Do najtragiczniejszych wypadków dochodzi tam, bo kierowcy
    zapominają, że nie można przekraczać bocznych linii ciągłych. Robią to, by
    ułatwić wyprzedzanie innym. Ale jadąc "okrakiem", mogą wpaść na ludzi
    sprzedających grzyby czy jagody albo na grupę pieszych za zakrętem.
    Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.

    Przeciw poboczom protestują też mieszkańcy miejscowości między Wrocławiem i
    Trzebnicą. Remigiusz Jarmołkiewicz z Ligoty Pięknej uważa, że jazda tą
    trasą będzie po przebudowie niebezpieczniejsza: - Bo to nie jest tylko
    droga tranzytowa, ale również lokalna. My poruszamy się na krótkich
    dystansach z ograniczoną prędkością. Tymczasem szerokie pobocze zachęca
    innych kierowców do szybkiej jazdy. Oni często spychają nas na pobocze.
    Takie rozwiązanie sprzyja też wyprzedzaniu na trzeciego albo czwartego.

    Dlaczego więc mimo tych zastrzeżeń przebudowa jest kontynuowana? Bo projekt
    jej modernizacji zatwierdzono na początku 2005 roku, a zalecenie, by nie
    stosować poboczy, GDDKiA wydała dopiero w listopadzie 2005 roku. - Więc już
    po formalnym zatwierdzeniu projektu, a prawo nie działa wstecz - tłumaczy
    Jacek Oszytko, wicedyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.

    Autorem projektu remontu jest firma Dromost. Jej wiceprezes Marek
    Kruszewski, twierdzi, że zmiana na jezdnię 2+1 wymagałaby sporządzenia
    nowego projektu i pozyskania dodatkowego terenu na wykonanie koniecznych
    przy tym rozwiązaniu dróg dojazdowych do posesji indywidualnych. Tymczasem
    inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace są bardzo
    zaawansowane.

    Oszytko broni też rozwiązania z poboczami: - Na tej trasie są one lepszym
    pomysłem, ze względu na konieczność zastosowania lewoskrętów
    umożliwiających dojazd do bocznych ulic. W przypadku drogi 2+1 kierowca
    jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to kolizją.
    Ale Jarmołkiewicz uważa, że lewoskręty nie wszędzie są potrzebne. - Na
    przykład na odcinku Psary -Kryniczno są tylko zjazdy na tereny rolne, które
    są dostępne również z innych dróg gminnych. Dlaczego tam nie wprowadza się
    zmian? - pyta.

    Czy w przyszłości zmiana przekroju drogi jest jednak możliwa? Prof.
    Sandecki, twierdzi, że tak, i przytacza przykład Niemiec, gdzie wiele dróg
    już po wybudowaniu poboczy przekształcono na przekrój 2+1.

    Na razie GDDKiA obiecuje jednak zastosować na tym odcinku rozwiązania
    poprawiające bezpieczeństwo: - Linie krawędziowe będą ciągłe i kierowcy nie
    będą mogli ich przekraczać. Zlikwidujemy też ostre zakręty, przebudujemy
    skrzyżowania, wydzielając na nich lewoskręty, i postawimy bariery
    energochłonne. Powstaną też nowe chodniki z wydzielonymi ciągami
    pieszo-rowerowymi. W wielu przypadkach będą się znajdować za rowem, czyli
    poza koroną drogi. Za trzy lata od ruchu tranzytowego uwolni tę trasę droga
    S5, która będzie się łączyć z "piątką".

    Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

    ----------------------------------------------------
    ----------

    I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak zawsze, czy
    gdaka poszła po rozum do głowy? Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe
    drogi 2+1?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: