  • 1. Data: 2011-02-22 10:12:43
    Temat: prad ladowania akumulatora w czasie jazdy
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    jaki prad ladowania akumulatora wystepuje podczas jazdy samochodem?
    Odpalilismy auto, zuzylismy troche energii i nastepuje ladowanie....-
    jaki to okolo jest prad?

    Oraz ile trzeba min. jechac/miec odpalony silnik aby powrocic do stanu
    wyjscia?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-02-22 10:41:33
    Temat: Re: prad ladowania akumulatora w czasie jazdy
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2011-02-22 10:12, a...@p...pl pisze:
> [...]
    > jaki to okolo jest prad?
    >
    > Oraz ile trzeba min. jechac/miec odpalony silnik aby powrocic do stanu

    Poniewaz mam auto z voltomierzem, to widze, ze wskazowka wraca na swoje
    stale polozenie po ok pol h odpalonego silnika. 2.0 benzyna, aku 56Ah,
    brak problemow z odpalaniem.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 3. Data: 2011-02-22 10:58:53
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

> [...]
    > jaki to okolo jest prad?
    > Oraz ile trzeba min. jechac/miec odpalony silnik aby powrocic do stanu
    Kiedyś spróbowałem to oszacować jednak na forum spotkało się to z
    niedowierzaniem, więc założyłem miernik cęgowy i sprawdziłem empirycznie.
    W pierwszej sekundzie po uruchomieniu prąd sięgał pond 100A i gwałtownie spadał.
    Po około sekundzie było już 50A. Po kilku sekundach spadł do kilkanastu Amper i
    dalej spadał coraz wolniej. Po 15 minutach prąd był już właściwie niemierzalny
    miernikiem cęgowym. Ogólnie większościowe doładowanie zamyka się w tym przypadku
    w pierwszej minucie, kilku minutach. Później to już szczątkowe prądy. Jakieś mA.
    X-Trail 2.0dCi. Akumulator nie pamiętam dokładnie ale niewielki jak na silnik
    wysokoprężny. Około 70Ah.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://www.speedyelise.fora.pl/

  • 4. Data: 2011-02-22 10:58:53
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

  • 5. Data: 2011-02-22 11:04:56
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

> [...]
    > jaki to okolo jest prad?
    >
    > Oraz ile trzeba min. jechac/miec odpalony silnik aby powrocic do stanu

    Policz sobie. Weź pod uwagę moc rozrusznika czas w jakim rozrusznik
    pracuje, inne urządzenia pobierające prąd(popma paliwa, świece żarowe
    itd), wyjdzie jakieś 2kW przez jakieś 5s(nie biorę już pod uwagę
    obciążenia po uruchomieniu typu światła, nawiew, dupogrzeje czy co tam
    jeszcze masz żeby łatwiej było liczyć).
    Sprawność ładowania akumulatora wynosząca jakieś 60% i masz wynik.
    Prąd ładowania nie będzie stały, zbiegiem czasu będzie się zmniejszać a
    do praktycznie całkowitego zaniku po osiągnięciu zamierzonego poziomy
    napięcia akumulatora w samochodach zazwyczaj 13.8V

    Dla ułatwienia załóż sobie że akumulator przed rozruchem miał idealnie
    13.8V.(w rzeczywistości po nocnym postoju będzie miał 12V albo i mniej
    jak jest bardzo zimno.)
    Prąd ładowania będzie ściśle zależał od poziomu rozładowania akumulatora
    oraz mocy alternatora, opory możesz pominąć żeby było łatwiej.
    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 6. Data: 2011-02-22 11:17:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 22 Lut, 10:58, n...@o...pl wrote:

> [...]
    > W pierwszej sekundzie po uruchomieniu prąd sięgał pond 100A i gwałtownie spadał.

    A jakiego rodzaju były to oszacowania i jakie komentarze
    niedowierzające?

    Generalnie BARDZO upraszczając i generalizując, przeciętny akumulator
    samochodowy ma rezystancję wewnętrzną na poziomie 0,02 Oma, sprawny
    akumulator nie powinien przy obciążeniu nominalnym mieć napięcia
    niższego niż 11V. Zakładając, że mamy długo męczony akumulator i
    ładujemy go w czasie jazdy, gdy regulator napięcia zapoda te 14,5V
    możemy chwilowo napotkać prąd do 175 A (co by się zgadzało z Twoimi
    zmierzonymi 100A, przy niezbyt wymęczonym aku). Wraz ze stopniem
    naładowania rośnie napięcie akumulatora toteż prąd ładowania maleje
    przez cały czas.

    Zakładając, że rozrusznik podczas pracy zjada na przykład 500A (to już
    dość duży diesel chyba), a męczymy go na przykład przez 5s, wyssie
    około 0,7Ah pojemności akumulatora. Po odpaleniu, przyjmując wyssany z
    palca średni prąd ładowania na poziomie 10A, po jakiś 5 minutach jazdy
    masz uzupełnione braki.

    Podkreślam, że powyższe wywody są mocno uogólniające, ale jakieś
    pojęcie powinny dawać ;)

    Pzdr.
    L.

  • 7. Data: 2011-02-22 13:31:16
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    Nie spotkałem takiego alternatora.

    -----

  • 8. Data: 2011-02-22 13:32:37
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    Nie masz takiego alternatora.

    -----

  • 9. Data: 2011-02-22 13:43:02
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-22 13:32, ąćęłńóśźż pisze:
    > Nie masz takiego alternatora.

    A kto mówi o alternatorze? Mówię o poborze prądu z akumulatora przez
    pierwsze 5s od przekręcenia kluczyka...

    A poza tym mój alternator ma 1560W na oko.

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 10. Data: 2011-02-22 14:18:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 22 Lut, 13:31, " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Nie spotka em takiego alternatora.

    Ja też nigdy nie spotkałem żadnego alternatora ;)

    W mojej skodzinie alternator wydoli do 140A, a to nie jest jakoś
    szczególnie wypasiony samochód z dużym silnikiem :> Nie chce mi się
    szukać ale na pewno są samochodowe altki z których można pociągnąć do
    200 A.

    Pzdr.
    L.