    From: "slawek" <h...@s...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    <b...@g...com>
    <4...@g...com>
    <f...@g...com>
    <8...@g...com>
    <b...@g...com>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    Date: Tue, 31 Mar 2015 19:08:21 +0200

    Użytkownik "M.M." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Inny przykład, program do translacji języków naturalnych. Dlaczego
    >chciałbyś używać gorszy program niż lepszy?

    Dlaczego uważasz, że dla w/w programów da się ustalić relację liniowego
    (pół)porządku?

    A praktycznie: program X zwykle daje ładniejszy tekst, ale za to przetwarza
    dane w chmurze, wysyłając je na serwer nie-wiadomo-gdzie. Program Y daje
    przyzwoitą jakość i przetwarza lokalnie. Który wybierzesz do przetłumaczenia
    tekstu przetargu? A który do przetłumaczenia tekstu na publicznie dostępną
    stronę WWW?

    >Następny problem: gra w szachy. Dlaczego używać słabszego programu niż
    >silniejszego? Można mnożyć...

    Bo np. silniejszy program zawsze wygrywa, więc nie ma fun-u?
    Można dzielić...

    >się konkretyzuje. Bez względu na to jak się skonkretyzuje, to ciężko
    >dokonać takiego dowodu formalnego.

    Problem, IMO, leży w czym innym: dowody formalne zapobiegają tylko niektórym
    błędom. A same z siebie mogą być błędne. Więc stwarzają złudną iluzję
    bezpieczeństwa.

    Ok. Zastąpmy "dowodzenie formalne" przez "pasy bezpieczeństwa". Oczywiście,
    pasy ratują życie itd. Ale /pomimo/ pasów zdarzają się śmiertelne wypadki.
    Więc np. jazda na podwójnym gazie, 200 km/h w terenie zabudowanym, w gęstej
    mgle i pod prąd nie jest bezpieczna nawet jeżeli PASY SĄ ZAPIĘTE. Podobnie
    pisanie super-odpowiedzialnych programów przez tylko jednego programistę,
    bez testów - NAWET Z UŻYCIEM FORMALNYCH DOWODÓW POPRAWNOŚCI - nie jest moim
    zdaniem dobrym pomysłem. I niekoniecznie dlatego że będą błędy.